جراحی عقب بردن فک

جراحی عقب بردن فک

جراحی عقب بردن فک : گاهی بیمارانی که برای درمان ارتوسرجری ( ارتودنسی به همراه جراحی فک ) مراجعه می کنند دچار جلو آمدگی فک پایین یا فک بالا هستند که در این صورت پس از تکمیل یک مرحله ارتودنسی ( که ارتودنسی قبل از جراحی نامیده می شود ) با عمل جراحی ، فک آنها عقب برده می شود. ارتودنسی این کار ترکیبی توسط متخصص ارتودنسی و عمل فک توسط جراح فک وصورت انجام می شود.

دلایل جلو بودن فک :

از جمله دلایل جلو بودن فک می توان به عوامل ژنتیکی و مادرزادی اشاره کرد.

البته برخی موارد این عارضه نیز در اثر رفتار و عادات نادرست فرد به وجود می آید مانند مکیدن طولانی مدت انگشت.

جراحی عقب بردن فک

 

جراحی عقب بردن فک چه مزایایی دارد؟

رفع این ناهنجاری باعث تناسب اجزاء صورت و زیباتر شدن چهره می شود؛اعتماد به نفس فرد افزایش می یابد و همچنین وضعیت مجراهای عبور هوا در کسانی که دچار آپنه خواب هستند بهتر می شود.در برخی از موارد با انجام این جراحی مشکلات ناشی از مفصل گیجگاهی – فکی رفع می گردد و نحوه صحبت کردن و جویدن غذا توسط بیمار بهبود می یابد.

درمان جلو بودن فک :

در برخی مواقع این عارضه به دلیل رشد بیش از اندازه فک بالا یا پایین به وجود می آید که در این صورت فرد با مراجعه به متخصص ارتودنسی و بررسی علل آن اقدام به درمان آن می کند.

جراحی عقب بردن فک :

برای درمان این عارضه ابتدا باید سن و شدت ناهنجاری بررسی گردد، در صورتی که بیمار در سنین قبل از بلوغ باشد و میزان شدت جلو آمدن فک کم و محدود باشد می توان آن را با دستگاه ارتودنسی برطرف نمود.

دستگاه ارتودنسی که برای درمان این عارضه در بیمار نوع اول استفاده می شود به دو صورت می باشد:

معمولا” ابتدا برای تغییر مسیر رشدی نامطلوب موجود، دستگاه متحرک  ( ارتودنسی متحرک ) و در ادامه دستگاه ثابت ( ارتودنسی ثابت ) به کار می رود.

استفاده از ارتودنسی ثابت یا متحرک با توجه به شرایط بیمار و میزان همکاری او انتخاب می شود، این وسایل با توجه به ظاهر ساده ای که دارند می توانند کمک بسیار زیادی در درمان این ناهنجاری کنند.

در صورتی که شدت جلو آمدن فک بیشتر بوده و سن فرد از بلوغ گذشته باشد در این صورت برای درمان عقب بردن فک از ارتودنسی همراه با جراحی فک استفاده می شود.

یعنی اگر که بیمار پس از سن بلوغ برای درمان مراجعه کند دیگر با ارتودنسی معمولی قابل درمان نبوده و حتما باید ارتودنسی و جراحی فک انجام دهد.

جراحی عقب بردن فک

 

جراحی عقب بردن فک :

در صورتی که فک پایین جلو باشد ، پس از انجام مرحله اول ارتودنسي ، بیمار برای عقب بردن فک به جراح فک مراجعه می کند؛ جراح فک به صورت عمودی برشی را در فک ایجاد می کند و فک را عقب کشیده و در موقعیت جدید با پیچ و صفحه مخصوص تثبیت می کند. فرد نیز پس از سپری شدن دوران نقاهت، مجدداً به متخصص ارتودنسی ارجاع می شود تا درمان ارتودنسی وی تکمیل شود.

هدف از ارتودنسی پس از جراحی فک ، تثبیت وضعیت فکین و انجام جزییات نهایی درمان ارتودنسی است.

قابل ذکر است جراحی عقب بردن فک بالا یکی از پرکاربردتری جراحی های ارتوگناتیک می باشد که با هدف عقب بردن دندان ها و فک انجام می شود.

در مقاله مربوط به مراحل جراحی فک به صورت کامل توضیحاتی را درباره نحوه جراحی توضیح دادیم و برای آگاهی از آن می توانید به آن مقاله  مراجعه کنید.

نکات حائز اهمیت در جراحی فک :

بیمار زمانی که جراحی عقب بردن فک یا جراحی جلو آوردن فک را انجام می دهد بهتر است برای به دست آوردن نتیجه مطلوب اقدامات قبل از جراحی فک ، مراقبت های بعد از جراحی فک ، تغذیه بعد از جراحی فک و غیره را رعایت کند.

همچنین در مراحل ارتودنسی قبل و بعد از جراحی فک رعایت اقدامات قبل از ارتودنسی و مراقبت های بعد از ارتودنسی را نیز برای به دست آوردن نتیجه ایده آل انجام دهد.

هزینه جراحی عقب بردن فک چقدر می باشد؟

هزینه جراحی عقب بردن فک با توجه به دستمزد متخصص ارتودنسی ، جراح فک ، هزینه های دارو و جلسات معاینه و غیره تعیین می شود؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه درمان ارتودنسی جراحی فک بهتر است به مقاله مربوطه که در آن توضیحات کاملی داده شده است مراجعه کنید.

 

دکتر فرزین اصلانی

متخصص ارتودنسی و جراحی فک

فلوشیپ ارتودنسی جراحی ( ارتوسرجری )

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات