جراحی برای جلو آوردن فک پایین

جراحی برای جلو آوردن فک پایین

در برخی مواقع که افراد برای درمان ارتودنسی مراجعه می کنند، متخصص ارتودنسی پس از معاینه به آن ها پیشنهاد می دهد برای زیباتر شدن چهره شان جراحی برای جلو آوردن فک پایین انجام دهند.

در این مواقع فک بالا در موقعیت اصلی خود قرار دارد و فک پایین عقب تر می باشد؛ این عارضه در صورتی که کم باشد با تزریق ژل و بوتاکس در ناحیه چانه برطرف می شود.

اما در مواقعی که این مشکل حاد باشد و باعث اختلال در صحبت و جویدن غذا توسط فرد شود ارتودنتیست پس از درمان ارتودنسی توصیه می کند که حتما جراحی فک انجام شود.

 

جراحی برای جلو آوردن فک پایین

 

علت عقب بودن فک پایین چیست؟

افرادی را دیده اید که فک بالای آن ها جلوتر باشد شاید فکر کنید که فک بالای آن ها بسیار جلو است، اما در واقع فک پایین آن ها به اندازه کافی رشد نکرده است و در بروز این عارضه مشکلات زیادی دخیل می باشد.

دلایلی که باعث بروز این ناهنجاری در فک پایین می شود به شرح ذیل است:

ژنتیک :

یکی از عوامل بروز این عارضه ژنتیک می باشد که فرد آن را از پدر یا مادر یا یکی از اقوام درجه یک به ارث برده است.

کوچک بودن فک پایین :

در مواقعی که فک پایین بیش از حد کوچک باشد، دندان ها در همان فضای کوچک شروع به رشد و جا به جا شدن می کنند و فک تمایلی برای رشد و جلو آمدن نمی کند، در این صورت تعادل میان دو فک بهم می خورد.

کوچک بودن دندان های فک پایین :

در مواقعی که دندان های فک پایین کوچک باشد، فک دیگر تلاشی برای بزرگ شدن نمی کند و دندان ها در همان فضای کوچک رشد می نمایند و باعث عقب تر ماندن فک پایین از فک بالا می شود.

این عارضه با افزایش سن و مرور زمان بیشتر مشاهده شده و باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می شود.

عادات نادرست :

برخی از کودکان عادات نادرستی از جمله عقب نگه داشتن فک پایین دارند که این عادت به مرور زمان باعث عقب تر ماندن و کاهش رشد فک پایین می شود.

 

جراحی برای جلو آوردن فک پایین

 

جراحی برای جلو آوردن فک پایین :

پس از اتمام مرحله اول ارتودنسی ، حال فرد برای جراحی جلو آوردن فک پایین آماده می شود.

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و فرد چیزی از مراحل جراحی فک متوجه نمی شود.

برش هایی که برای تصحیح عقب رفتگی بیش از حد فک پایین انجام می شوند را استئوتومی فک پایین می گویند؛ در این روش جراح فک ،برشی هایی را در پشت دندان های آسیا و از نظر طولی در پایین استخوان آرواره ایجاد می نماید تا جلوی آرواره مقداری حرکت کند.

در نتیجه این برش ها فک پایین جلو آمده و در موقعیت اصلی خود با پیچ و مهره و صفحه تثبیت می شود.

این پیچ و مهره باعث می شود تا فک به موقعیت قبلی خود باز نگردد.

در مواردی که این ناهنجاری بسیار شدید باشد به مدت پنج الی هفت هفته از بستن فکین  برای حفظ دندان ها در موقعیت استفاده می شود.

پس از اتمام جراحی برای جلو آوردن فک پایین و گذراندن دوره نقاهت حال فرد بهتر است ارتودنسی بعد از جراحی فک را ادامه دهد تا نتیجه بهتری از جراحی به دست آورد.

مدت ارتودنسی بعد از جراحی فک معمولا کوتاه می باشد.

دوره درمان جلو آوردن فک پایین چقدر می باشد؟

مدت زمان دوره درمان به شدت ناهنجاری بستگی دارد یعنی هر چه ناهنجاری در فک پایین بیشتر باشد مدت زمان درمان نیز بیشتر است.

باید گفت سن درمان این عارضه تاثیر بسزایی در کاهش دوره درمان دارد به این معنی که هر چه سن فرد خیلی بالا نباشد مدت زمان  مجموع درمان کوتاه تر است.

مراقبت های بعد از جراحی جلو آوردن فک پایین:

در مقاله مربوط به مراقبت های بعد از جراحی فک و مقاله تغذیه بعد از جراحی فک به صورت کامل توضیحاتی را ارائه دادیم برای آگاهی از آن به مقاله مربوطه مراجعه کنید و با رعایت آن ها نتیجه مطلوبی از جراحی فک و ارتودنسی به دست آورید.

دکتر فرزین اصلانی

متخصص ارتودنسی و جراحی فک

فلوشیپ ارتودنسی جراحی ( ارتوسرجری )

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات