زمان مناسب برای درمان ارتودنسی

زمان مناسب برای درمان ارتودنسی به نوع ناهنجاری های موجود در بیمار بستگی دارد؛برخی از بیماران فقط به ارتودنسی و برخی دیگر به ارتودنسی و جراحی فک  نیاز دارند. متخصصان ارتودنسی زمان مناسب برای ارتودنسی را سال های قبل از بلوغ می دانند ، چرا که می توان از رشد نوجوانان و کودکان برای درمان ناهنجاری ها استفاده کرد. در صورتی که درمان فقط مربوط به مشکلات دندانی باشد ، محدودیت سنی وجود ندارد و بهترین زمان برای درمان ارتودنسی 12 سالگی می باشد. در صورتی که در کودکان مشکلات فکی مشاهده شود ، زمان مناسب برای درمان در دخترها 9 سالگی و برای پسرها 11 سالگی می باشد.البته به این نکته نیز توجه داشته باشید هر چه سن کمتر باشد درمان راحت تر ، کوتاه تر و موفق آمیز خواهد بود. افراد باید بدانند که ویزیت به موقع اهمیت بسیاری در درمان ناهنجاری های دندان و فک دارد.

زمان مناسب برای درمان ارتودنسی - دکتر اصلانی

آیا برای درمان ارتودنسی سن مهم است ؟

برخی از افراد نگران از دست دادن زمان مناسب برای درمان ارتودنسی هستند که باید به این افراد گفت آنچه در سن درمان ارتودنسی اهمیت دارد سن تقویمی نیست بلکه سن جسمی است؛به این معنا که بلوغ و رشد جسمی افراد است که تعیین می کند درمانهای ارتودنسی ( درمانهایی که از طریق تغییر مسیر رشد تغییر ایجاد می کنند  )آغاز بشود یا خیر.

ارتودنسی در سنین بالا قابل انجام است ؟

افرادی که در سنین بالا تصمیم به درمان ارتودنسی در کرج ، می گیرند بایستی به این نکته توجه داشته باشند که رشد فک و دندانی آن ها پایان یافته و انجام هرکاری در این سنین امکان پذیر نمی باشد؛ اما در صورتی که فرد دارای لثه سالمی باشد ردیف کردن دندان ها قابل انجام می باشد.

درمان ارتودنسی چگونه انجام می شود ؟

اولین گام برای درمان ارتودنسی مراجعه به  بهترین متخصص ارتودنسی کرج می باشد تا دهان و دندان ها شما را معاینه کرده و ناهنجاری های آن را تشخیص دهد. پس از معاینه ارتودنتیست تمام مشکلاتی که در دهان و فک بیمار وجود دارد مشخص می کند ؛ گاهی بیمار علاوه بر درمان ارتودنسی نیاز به جراحی فک هم دارد. پس از معاینه و بررسی عکس های رادیولوژی ، متخصص ارتودنسی یک برنامه درمانی برای بیمار تهیه می کند.

مراحل و مدت درمان ارتودنسی چقدر می باشد ؟

مراحل درمان ارتودنسی با توجه به شدت بهم ریختگی دندان و مشکلات فکی به سه بخش ارتودنسی قبل از جراحی فک ، جراحی فک و ارتودنسی بعد از جراحی فک تقسیم می شود. در مرحله ارتودنسی قبل از جراحی فک نامرتبی های دندان بهبود می یابد و دندان در موقعیت صحیح خود قرار می گیرد تا در جراحی فک بتوان به راحتی فکین را در وضعیت صحیح قرار داد. پس از اتمام جراحی فک و گذراندن دوران نقاهت بیمار برای تثبیت وضعیت دندان ها مجدداً ارتودنسی در دهانش قرار می گیرد. درمرحله اول مدت زمان  مناسب برای درمان ارتودنسی با توجه به شدت بهم ریختگی حدود 6 الی 18 ماه می باشد و در مرحله بعد از جراحی فک مدت ارتودنسی دندان کمتر می باشد.

زمان مناسب  برای درمان ارتودنسی چه نتایجی دارد ؟

  • باعث ماندگار تر شدن نتیجه می شود.
  • باعث زیباتر شدن چهره فرد می شود.
  • باعث تکلم صحیح و درست جویدن غذا می شود.

اقدامات قبل و بعد از درمان ارتودنسی چیست ؟

  • یکی از مهم ترین اقدامات قبل و بعد از ارتودنسی رعایت بهداشت دهان دندان می باشد.
  • قبل از مراجعه برای ارتودنسی ، یک متخصص ارتودنسی خوب را انتخاب کنید.
  • عکسبرداری و قالب گیری از دندان ها را انجام دهید.
  • قبل از ارتودنسی دندان های بیمار جرم گیری می شود و در صورتی که پوسیدگی وجود داشته باشد درمان می شود.
  • ممکن است در دهان دندان اضافه ای وجود داشته باشد که قبل از ارتودنسی کشیده می شود.
  • در مدت زمانی  که دستگاه های ازتودنسی بر روی دندان قرار داده شد بهتر است فرد از آن به خوبی نگه داری کند.
  • بیمار پس از ارتودنسی از خوردن مواد غذایی سفت مانند سیب ، ته دیگ ، ذرت و غیره خودداری نماید.
  • از دهانشویه های مخصوص برای شستشوی دهان استفاده کنید.
  • از نخ دندان ، مسواک و خمیر دندان های حاوی فلوراید برای تمیز کردن دندانهای خود استفاده کنید.
  • در صورتی که جراحی فک انجام داده اید از دستمال نرم برای تمیز کردن دندان های آن ناحیه استفاده کنید.
  • جلسات تعیین شده برای معاینه را حتماً به صورت مرتب بروید.
  • فرد در صورتی که بعد از ارتوسرجری احساس درد داشت می تواند با مشورت متخصص ارتودنسی از مسکن استفاده کند.

اولین معاینه ارتودنسی در چه سنی انجام می شود ؟

سن 7 سالگی بهترین زمان برای انجام معاینه ارتودنسی به پیشنهاد انجمن ارتودنسی آمریکا در نظر گرفته می شود. هرچند که ممکن است شروع درمان در این سن ضرورتی نداشته باشد اما معاینه زود هنگام موجب می شود تا بیمار طرح درستی از درمان را دریافت کند. تشخیص به موقع فرصت خوبی برای شروع درمان بوده و به زمانبندی درمان ارتودنسی در کودکی کمک می کند. با استفاده از این روش درمانی می توان به رشد صحیح فکین کمک کرد. همچنین دندان ها به صورت استاندار حرکت و رشد می کنند. در سن 7 سالگی دندان آسیاب بزرگ شروع به رشد کرده که در جویدن غذا نقش بسیار مهمی دارد. در این زمان متخصص ارتودنسی خوب در کرج ، به خوبی می تواند روابط بین فک ، صورت و دندان ها را بررسی نماید.

سوالات متداول در مورد زمان مناسب برای درمان ارتودنسی

آیا سن فرد به طول درمان ارتودنسی ارتباط دارد ؟

بله سن بیمار در این پروسه از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال موضوع اصلی میزان و شدت ناهنجاری می باشد. همچنین نوع بریس مورد استفاده و رعایت بهداشت و دهان و دندان از دیگر موارد تاثیر گذار در طول درمان می باشد.

آیا با ارتودنسی ، مشکل نهفتگی دندان ها در سنین کودکی برطرف می شود ؟

زمانی که ارتودنسی در سنین کودکی انجام شود ، موجب می شود تا فضای فک و دهان برای دندان های دائمی باز تر شده و به این ترتیب دندان ها در جایگاه درست خود قرار گرفته و رشد کنند و از رشد دندان های نهفته در قسمت فک جلوگیری می شود.

در کدام ناهنجاری ها سن فرد برای درمان ملاک اصلی می باشد ؟

در انواع کراس بایت ها ، جلو زدگی فک پایین ، سن بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین در برخی مواردی  که مشکلاتی مانند عقب ماندگی فک ، جلو زدگی فک ، اختلالات فکی و دندانی ، مشکلات تنفسی و یا حتی مواردی که مربوط به مکیدن انگشت شست می باشد ، سن بیمار اهمیت داشته و این گونه مشکلات را توصیه می شود در سنین پایین تر با ارتودنسی درمان نمایید.

آیا سن درمان ارتودنسی در طول عمر دندان ها تاثیر دارد ؟

مرتب شدن دندان ها موجب می شود تا هر یک از دندان ها در موقعیت مناسبی داخل فک قرار بگیرند که این موضوع در نهایت موجب  پخش متوازن نیرو در تمامی جهات شده و فشار روی ریشه دندان ها را کاهش می دهد و باعث می شود به دلیل منظم شدن دندان ها ، تمیز کردن آن ها نیز به راحتی انجام شود.

چرا کودک تا قبل از 7 سالگی باید تحت معاینه قرار بگیرد ؟

  • مشکلات مرتبط با نامرتبی دندان ها در سنین پایین تر به خوبی قابل تشخیص می باشد.
  • ممکن است مشکلت خفیفی در وضعیت دندان ها تا زمانی که هنوز دندان های شیری در دهان کودک وجود دارد ، ایجاد شود.
  • در سن 7 سالگی از آنجایی که کودک به اندازه کافی دندان دائمی دارد ، می توان رشد فکی و دندان ها را بررسی نمود.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات