هزينه درمان ارتودنسى جراحى فك

هزينه درمان ارتودنسى جراحى فك

هزينه درمان ارتودنسى جراحى فك : امروزه با پیشرفت جوامع شهری و مدرنیزه شدن مسائل، خدمات پزشکی نیز از این قاعده بی نصیب نمانده است.

سابقاً در مورد امور پزشکی رابطه یکطرفه ای وجود داشت که هر آنچه پزشک می گفت بیمار می پذیرفت ولی امروز با گسترش اطلاع رسانی و افزایش مسیرهای ارتباطات، مراجعه کنندگان نیز – چه قبل از شروع درمان و چه پس از آن – در صدد کسب اطلاعات مربوط به زمینه درمانی خویش برمی آیند.

هزینه درمان ارتودنسی و جراحی فک

هر چه زمینه زیبایی درمان بالاتر باشد، تمایل فرد به جستجوی اطلاعات و به همین ترتیب حساسیت وی در انتخاب درمان و درمانگر بیشتر خواهد شد.

از جمله درمان های دندانپزشکی، درمان ارتودنسی است که  ماهیت زیبایی بالاتری نسبت به سایر خدمات این رشته دارد. بالا بودن هزینه کلی درمان و زمانبر بودن طول درمان، مراجعه کنندگان را در مسیری قرار می دهد که تا حد ممکن اطلاعات خود را (حتی گاهی در حد جزییات درمان) بالا ببرند.

هزينه درمان ارتودنسى جراحى فك :

با پیشرفت هایی که در زمینه درمان های ارتودنسی و جراحی فک و صورت رخ داده است ، تمایل بیماران دارای مشکل فکی  به سمت انجام درمان ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک ( ارتوسرجری ) افزایش یافته است.

این نوع خاص از ارتودنسی ،پیچیدگی بیشتری از درمان های معمول ارتودنسی دارد و در یک کار ترکیبی و با همکاری بهترین جراح فک و متخصص ارتودنسی انجام می پذیرد.

فردی که مشکل فکی دارد ابتدا توسط متخصص ارتودنسی تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد تا آماده عمل فک شود. پس از دوره ارتودنسی قبل از جراحی فک ،فرد توسط جراح فک و صورت تحت عمل جراحی فک قرار می گیرد و بیمار پس از سپری شدن دوران نقاهت ( برای تکمیل درمان ) مجدداً به متخصص ارتودنسی ارجاع می شود.

هزینه کلی درمان ارتوسرجری ( ارتودنسی و جراحی فک ) نیز به مانند ماهیت آن ترکیبی از هزينه درمان ارتودنسى جراحى فك است.

هزینه های مربوط به انجام جراحی فک در این مقال نمی گنجد و بحث خاص خود را می طلبد که در مقاله ای مجزا به آن خواهیم پرداخت است.

هدف ما در این متن، بررسی آن قسم از هزینه های ارتوسرجری ( هزينه درمان ارتودنسى جراحى فك ) است که مربوط به ارتودنسی است.

مقایسه درمان ارتودنسی جراحی فک با ارتودنسی معمولی :

سابقاً در مقاله ای تفصیلی به فاکتورهای موثر بر هزینه درمان ارتودنسی پرداخته ایم و فاکتورهای موثر بر آن را بررسی نموده ایم؛ اما مسئله اصلی این است که درمان ارتودنسی ، ارتوسرجری تفاوت های مهمی با درمان ارتودنسی معمول دارد و از این رو هزینه های آن نیز متفاوت از یک ارتودنسی معمولی خواهد بود.

ارتودنسی معمولی یک درمان مداوم و عموماً یکسال و نیم تا دوساله است؛ در صورتی که ارتودنسی و جراحی فک یک درمان دو مرحله ای  است.

یک مرحله ارتودنسی قبل از جراحی فک که یک سال تا یکسال و نیم طول می کشد و یک مرحله ارتودنسی بعد از جراحی فک که معمولاً یکسال زمان می برد.

از این رو کل درمان زمان بیشتری نسبت به یک درمان ارتودنسی معمولی خواهد داشت و طبیعتاً این افزایش زمان درمان موجب افزایش تعرفه این نوع ارتودنسی خواهد شد.

مقایسه درمان ارتودنسی جراحی فک با ارتودنسی معمولی :

از نظر کیفی نیز این نوع ارتودنسی پیچیده تر از درمان های معمول ارتودنسی می باشد و نیازمند تبحر بالاتر متخصص ارتودنسی است و بهتر است توسط فوق تخصص ارتودنسی ( فلوشیپ فوق تخصصی ارتوسرجری )انجام شود.

این پیچیدگی درمان و نیاز به تبحر و مهارت خاص متخصص ارتودنسی روی تعرفه درمان نیز تاثیرگذار خواهد بود و انتظار می رود که یک درمان ارتودنسی پیچیده تر، هزینه بالاتری نسبت به یک درمان ارتودنسی معمولی داشته باشد.

در این نوع ارتودنسی گاهی از لوازم ارتودنسی مخصوص به کار ارتوسرجری استفاده می شود که خود این تمهیدات اضافی نیز روی هزینه درمان تاثیر می گذارد.

از سوی دیگر در درمان ارتودنسی معمولی گاهی درمان تک فک ارتودنسی میسر و قابل انجام است و متقاضیان این درمان گاهی فقط به دنبال درمان ارتودنسی فک بالا ( یا گاهی فک پایین ) می باشند.

اما در درمان ارتوسرجری ،درمان تک فک ممکن نیست و برای تکمیل پروسه درمان بایستی درمان ارتودنسی برای هر دو فک انجام شود.

مقایسه درمان ارتودنسی جراحی فک با ارتودنسی معمولی :

سابقاً به این موضوع پرداختیم که فاکتورهای موثر بر درمان ارتودنسی بسیار زیاد می باشند و از این رو تعیین قیمت برای این درمان بسیار دشوار( و حتی در مواردی غیرممکن ) می باشد.

حال به اطلاعات فوق این موضوع را نیز اضافه کنید که ارتوسرجری ( ارتودنسی همراه با جراحی فک ) نیز تفاوت های مهمی با درمان ارتودنسی معمولی دارد.

هدف ما در این بحث تعیین تعرفه برای درمان ارتودنسی و جراحی فک نیست اما در نظر داریم با بررسی منابعی که در اختیار داریم حداقل تعرفه این نوع درمان را مشخص نماییم.

تعرفه نیمه دولتی ( بیمه های تکمیلی ) برای درمان ارتودنسی و جراحی فک معیاری که برای تعیین حداقل قیمت در نظر گرفتیم تعرفه های اعلامی از سوی بیمه های تکمیلی است.

برخی بیمه های تکمیلی پاره ای از هزينه درمان ارتودنسى جراحى فك را بر عهده می گیرند که بانک ها و بیمه نیروهای مسلح از آن جمله اند.

در این بین بیمه های تکمیلی نیز وجود دارند که هزینه کلی درمان را تعیین کرده اند و گاهی حتی تمام آن را ( بر اساس میزان پوشش ) تقبل می نمایند.

بیمه دانا تعرفه سال 1396 درمان ارتودنسی کامل فکین در بیماران جراحی فک ( توسط متخصص ارتودنسی ) را بالغ بر هفتاد میلیون و نود هزار ریال اعلام کرده است.

تعرفه اعلامی بیمه رازی نیز مشابه تعرفه های بیمه دانا می باشد.

بیمه های پارسیان ، آرمان ، سینا ، البرز و بیمه پاسارگاد نیزهزینه ارتودنسی کامل فکین در بیماران ارتوسرجری را هفتاد میلیون و نود هزار ریال ارزیابی کرده اند و بیمه ایران این درمان را  شش  و سه میلیون و هشتاد و یک  هزار ریال قیمت گذاری کرده است.

هزینه درمان ارتودنسی و جراحی فک

قیمت ارتودنسی جراحی فک در سال ۱۳۹۷

بیمه های تکمیلی قیمت ارتودنسی برای جراحی فک در سال ۱۳۹۷ را نسبت به سال قبل خود خیلی تغییر ندادند و هزینه ارتودنسی جراحی فک را برای هر فک هفت میلیون و دویست و هفده هزار تومان تعیین کردند.

هزینه ارتودنسی جراحی فک در سال ۱۳۹۸

در سال ۱۳۹۸ قیمت ارز در کشورمان تقریبا ” سه برابر شد و مواد و مانریال مصرفی و ابزارهای ارتودنسی هم که وارداتی است به یکباره چندین برابر شد.البته خدمات و تعرفه های پزشکی و دندانپزشکی با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما بصورت درصدی افزایش یافتند و امکان افرایش چند برابری آنها وجود نداشت.بیمه های تکمیلی نیز هزینه ارتودنسی جراحی فک در سال ۱۳۹۸ را نه میلیون تومان ارزیابی نمودند که البته این هزینه حداقل انجام ارتودنسی برای جراحی فک می باشد و هزینه های نگهدارنده و ضمایم درمان ارتودنسی درنظر گرفته نشده است.

تعرفه بخش خصوصی درمان ارتودنسی :

با بررسی های فوق می توان برآورد کرد که تعرفه بیمه ای درمان ارتودنسی دو فک برای بیماران جراحی فک در سال 1396 حدود هفت میلیون تومان می باشد و این کف قیمت یک درمان ارتودنسی و جراحی فک توسط متخصص ارتودنسی است.

با توجه به اینکه قیمت گذاری خدمات توسط  بیمه ها بصورت حداقلی برآورد می شود ؛ طبیعی است هر چقدر خدمات بیشتری در اختیار مراجعه کنندگان گذاشته شود ( که معمولاً در مراکز خصوصی نیز به همین ترتیب است )  تعرفه آن به حداقل تعرفه مذکور اضافه خواهد شد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات