جراحی فک بالا و پایین

امروزه افراد زیادی هستند که به دلایل مختلفی اقدام به جراحی فک بالا و پایین می کنند؛ در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در خصوص جراحی فک بالا و پایین ( جراحی ارتوسرجری ) ارائه دهیم.( مراقبت های بعد از جراحی فک )

 

 

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی فک بالا و پایین می باشند ؟

همان طور که در موارد قبل توضیح داده شد جراحی زیبایی فک و ارتودنسی دندان به ترتیب به منظور اصلاح جلو یا عقب رفتگی فک پایین و بالا و همچنین نامرتبی های موجود در دندان ها انجام می شود. به طور کلی موارد زیادی برای انجام جراحی فک وجود دارد. از جمله آن ها :

  • افرادی که فک پایین یا بالای آن ها به حد کافی رشد نکرده یا بیش از اندازه رشد کرده است ( لبخند لثه ای ).
  • در مواقعی که صورت متقارن نباشد ( آسیمتری ) .
  • در صورتی که دندان ها بر روی یکدیگر قرار نگرفته باشند ( اپن بایت ).
  • افرادی که در خوردن و جویدن غذا دچار مشکل باشند.
  • مواردی که به دلیل ناهنجاری های موجود، فرد در گفتار خود دچار مشکل شده باشد.
  • در مواقعی که افراد دچار درد عضلات و مفاصل فک شده باشند.

بررسی جراحی فک بالا و پایین

فرد پس از اینکه تصمیم به جراحی زیبایی فک گرفت بهتر است به متخصص ارتودنسی و جراح فک مراجعه کند تا تحت معاینه قرار گیرد و علت بروز این ناهنجاری مشخص شود.

در اصل حل این مشکلات پیچیده نیازمند درمان های ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک می باشد که اصطلاحا ارتوسرجری نامیده می شود.

جراحی فک بالا و پایین در مواقعی انجام می شود که فرد صورت بلند داشته و دچار مشکلاتی همچون لبخند لثه ای ، عدم تقارن ، جلو بودن چانه و لب ها باشد. در این روش بدون اینکه مدت طول درمان افزایش پیدا کند بلندی صورت از طریق جراحی فک بالا و پایین و تغییر موقعیت چانه ( به صورت همزمان ) انجام می شود.

 

 

جراحی عقب بردن فک بالا در مواقعی انجام می شود که فک پایین به اندازه طبیعی رشد کرده اما فک بالا بیش از اندازه رشد کرده و جلو آمده باشد ، انجام می شود. در این مواقع بخشی از فک بالا بریده شده و برداشته می شود و پس از تنظیم و قرار گرفتن بر روی دندان های پایین در جای خود تثبیت می شود.

جراحی جلو آوردن فک بالا در مواقعی که فک پایین به اندازه رشد کرده باشد اما فک بالا رشد نکرده باشد ، انجام می شود. در این مواقع استخوان فک بالا بریده می شود و به سمت جلو آورده می شود و توسط پیچ و صفحه در وضعیت جدید خود تثبیت می گردد. این نوع جراحی معمولا به جوان تر دیده شدن صورت و پرتر شدن گونه ها منجر می شود.

جراحی فک بالا و پایین

در جراحی فک پایین جلو آمده ممکن است فک بالا به حد کافی رشد کرده و یا فک پایین نیز دچار تورفتگی شده باشد که در هر دو صورت با جراحی فک پایین عقب برده می شود. در اصلاح جلو آمدگی فک پایین ، استخوانی که در بخش جلویی فک قرار دارد از بخش خلفی آن جدا شده و عقب برده می شود تا دندان ها بر روی یکدیگر تراز شوند.

در جراحی جلو آوردن فک پایین معولاً فک بالا به اندازه کافی رشد کرده و فک پایین کوچک مانده و رشد نکرده است. در اصلاح عقب رفتگی فک پایین ، استخوانی که در بخش قدامی فک قرار دارد از پایه جدا شده و به همراه بخشی از چانه جلو آورده می شود.

در مواقعی نیز فرد دچار اپن بایت بوده و نیاز به جراحی زیبایی فک دارد تا دندان ها بر روی یکدیگر قرار گیرند، برای درمان این عارضه ابتدا بخشی از استخوان فک بالا که دندان بر روی آن قرار دارد برداشته می شود و پس از آن فک با استفاده از صفحات و پیچ مخصوص در جای خود تثبیت می شود.

رشد نکردن فک بالا یا پایین باعث رویش نامرتب دندان ها نیز می شود و برای تنظیم روابط نهایی فکی لازم است قبل از جراحی فک ، ارتودنسی انجام شود.

 

جراحی فک بالا و پایین

اقدامات قبل از جراحی فک

  • اولین گام برای انجام هر نوع جراحی ، انتخاب جراح متخصص در آن زمینه می باشد زیرا میزان تاثیر جراح در نتیجه جراحی بسیار بالا می باشد در نتیجه بیماران باید در انتخاب جراح فک بسیار دقت کنند تا نتیجه مطلوبی از عمل فک دریافت کنند.
  • افرادی که برای جراحی فک آماده می شوند باید از مدتی قبل از شروع عمل فک از مصرف داروهای منعقد کننده خون همانند داروهای گیاهی ، داروهای شیمیایی هم چون آسپرین ، ژلوفن ، بروفن و غیره پرهیز کنند؛ زیرا مصرف داروهای فوق احتمال خونریزی در حین عمل فک را افزایش می دهد.
  • مصرف سیگار و قلیان پیش از جراحی فک سبب مختل شدن اکسیژن رسانی در حین عمل فک می شود به همین علت توصیه می شود بیماران مدتی قبل از شروع جراحی فک از استعمال موارد فوق پرهیز کنند.
  • زمانی که بیماران جهت انجام جراحی فک به بیمارستان مراجعه می کنند نباید تنها باشند و حضور یک همراه الزامی است.
  • فراموش نکنید که در روز جراحی فک باید تمامی مدارک پزشکی خود را به همراه داشته باشید.
  • بیماران باید در مصرف داروهای تجویزی پزشک معالج خود دقت کنند و از مصرف آن ها غافل نشوند.
  • تمامی آزمایشاتی که جراح فک برای تان تجویز کرده است را انجام دهید.
  • بهتر است زمانی که بانوان جهت انجام جراحی فک به بیمارستان مراجعه می کنند بدون آرایش باشند.
  • بیماران باید جراح فک را از بیماری های قبلی خود آگاه کرده و همچنین در رابطه با حساسیت های دارویی خود نیز به طور کامل به پزشک معالج شان توضیح دهند.
  • بیماران مدت زمان کوتاهی قبل از شروع جراحی فک ، از مصرف الکل منع می شوند زیرا مصرف الکل قبل از جراحی فک باعث ایجاد اخلال در عمل فک می شود.

دوران نقاهت جراحی فک

فرد برای اینکه دوران نقاهت جراحی فک را به خوبی سپری کند و نتیجه ایده آلی از جراحی فک بالا و پایین یا یکی از آن ها به دست آورد بهتر است اقدامات قبل از جراحی فک و مراقبت های بعد از جراحی فک را رعایت کند؛ برای آگاهی از آن ها می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

فرد بهتر است تا یک هفته بعد از جراحی فک استراحت کند و بعد از آن می تواند به کارهای روزمره خود برسد اما قابل ذکر است که دوره نقاهت کامل جراحی فک حدود 3 الی 4 هفته می باشد.

برخی از مراقبت های بعد از جراحی فک به شرح ذیل می باشد :

  1. فرد پس از انجام جراحی زیبایی فک می تواند برای کاهش تورم و کبودی حاصل از آن ، کمپرس یخ استفاده کند.
  2. به دلیل لوله گذاری برای تنفس بیمار حین عمل جراحی فک ممکن است پس از بهوش آمدن تا 24 الی 48 ساعت فرد در گلوی خود احساس درد داشته باشد.
  3. به منظور جلوگیری از عفونت و کاهش درد داروهایی را که متخصص ارتودنسی و جراح فک تجویز نموده است را به طور کامل استفاده کنید.
  4. تا سه هفته پس از عمل فک از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و وارفارین ، الکل و دخانیات استفاده نکنید ، چرا که در روند بهبودی اختلال ایجاد می کند.
  5. در دوره نقاهت پس از جراحی زیبایی فک حتما بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و برای انجام این کار می توانید از دستمال مرطوب و نرم استفاده کنید.
  6. با مشورت با جراح فک و متخصص ارتودنسی از فردای آن روز می توانید از دهانشویه جهت شستشوی دهان خود استفاده کنید.

 

 

تغذیه بعد از جراحی فک

  1. توصیه می شود فرد پس از 4 ساعت تغذیه را با نوشیدن آب میوه آغاز کند.
  2. در دوره نقاهت بیمار توجه داشته باشد که از مایعات بیشتر استفاده کند و از خوردن مواد غذایی که نیاز به جویدن زیاد دارد پرهیز کند.
  3. برای کاهش تورم و کبودی فرد می تواند از آناناس و کرفس نیز استفاده کند.
  4. بیمار در دوه نقاهت پس از جراحی فک کافئین و شیرینی نخورد.

سوالات متداول در جراحی فک بالا و پایین به شرح ذیل می باشد :

  • سن مناسب برای انجام جراحی زیبایی فک چند سال است ؟

معمولا افراد پس از 18 ساگی می توانند اقدام به انجام جراحی ارتوسرجری کنند.

  • آیا عمل فک عوارض دارد ؟

در صورتی که برای انجام جراحی فک به بهترین جراح فک مراجعه کنید و مراقبت های قبل و بعد از آن را رعایت نمایید دچار عارضه ای نخواهید شد.

  • آیا عمل جراحی زیبایی فک درد دارد ؟

باید بگوییم هر عمل جراحی با کمی درد همراه است اما بهتر است بدانید که در حین عمل جراحی فک بیمار بیهوش است و هیچ دردی حس نمی کند و پس از آن نیز برای کاهش درد در فرد متخصص مسکن هایی را تجویز می نماید که بیمار می تواند از آن ها استفاده کند.

  • آیا پس از انجام جراحی ارتوسرجری جای زخم بر روی صورت باقی می ماند ؟

بهتر است بدانید برش هایی که در این روش جراحی زیبایی ایجاد می شود در داخل دهان بوده و هیچ جای زخمی بر روی پوست فرد وجود نخواهد داشت.

جراحی فک بالا و پایین

  • جراحی فک بالا و پایین چگونه است ؟

بسیاری از جراحان فک با این سوال مواجه می شوند که جراحی فک چگونه است ، در رابطه با جراحی فک باید بگوییم که پس از بیهوش شدن بیمار، جراح اقدام به ایجاد برش در درون دهان بیمار می کند ( در اکثر مواقع برش های جراحی فک در داخل دهان ایجاد می شوند و در صورتی که جراح فک قصد ایجاد برش بر روی سطح خارجی پوست بیمار را داشته باشد آن را بین چین های طبیعی زیر چانه ایجاد می کند که قابل رویت نباشد. ) و پس از بلند کردن بافت ها اقدام به تغییر جای فک می کند.

عوارض جانبی جراحی ارتوگناتیک چیست ؟

جراحی فک یا ارتوگناتیک نیز همانند سایر عمل ها در صورتی که توسط جراح زبده و چیره دست انجام نگیرد ، با درجاتی از خطر همراه خواهد بود ؛ به همین علت همواره توصیه به دقت در انتخاب جراح فک ، می گردد.

البته شایان ذکر است که رعایت مراقبت های قبل و بعد از جراحی فک نیز تاثیر به سزایی بر روی نتایج و همچنین ، جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آن دارد.

عوارض جراحی فک

در ذیل ، به برخی از عوارض معمول جراحی فک که در طی چند روز بر طرف می شوند ، اشاره شده است.

  • درد : درد و ناراحتی به پیچیدگی و دشواری جراحی بستگی دارد که به تدریج فروکش می کند ؛ لازم به ذکر است ، به منظور تسکین آن برای تان داروی مسکن تجویز خواهد شد ؛ زمانی که درد کاهش می یابد ، دیگر نیاز به مسکن نخواهد بود.
  • تورم : انتظار می رود بعد از جراحی ، تورم ایجاد شود ؛ تورم حداکثر 48 ساعت پس از جراحی ، رخ می دهد و به تدریج ، در مدت سه تا چهار هفته بر طرف می شود ؛ هر چه عمل جراحی پیچیده و دشوار باشد ، تورم بیشتر می شود.
  • کبودی : با کاهش تورم ، کبودی صورت و گردن ممکن است در برخی افراد ایجاد شود که به طور کلی بعد از هفت تا ده روز از بین می رود.
  • خونریزی : برای به حداقل رساندن خطر خونریزی ، سرتان را با بالش بالا نگهدارید ؛ پرهیز از استعمال دخانیات و شستشوی شدید دهان تا روز بعد از عمل و همچنین ، استراحت کافی بسیار مهم است.

در نهایت

بیشتر افرادی که تحت عمل جراحی ارتوگناتیک قرار می گیرند ، عارضه ای نخواهند داشت ، اما اگر در رابطه با عوارض احتمالی سوالی دارید یا نگران هستید ، حتما این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Mohammad
Mohammad
5 سال ها گذشته

سلام.بنده مادرزادی فکم ایراد داره طوری ک وقتی دهانمو مییندم لیهایم بهم نمیرسد و لب بالا بصورت هشتی هستش میخاسم بدونم چجوری باید عمل کنم اصن درمان نتیجه میده اگ میشه جواب بدید اگرم خاستید عکس میدم تو تلگرام فقط توروخدا جوابمو بدید

محمد
محمد
3 سال ها گذشته

سلام ببخشید …من 17 سالمه…فک پایین من نسبت به فک بالاییم خیلی جلوتره…یعنی به اندازه یک انگشت وسطش فاصلست…خیلی ظاهرم بده…با این مشکلی که دارم میخواستم بدونم هزینش به طور تقریبی چقدر میشه؟
باور کنین توی این 17 سال یه بار نشده که بتونم بدون اینکه به ظاهرم فکر کنم بخندم…برای همین هیچوقت نتونستم اونجوری که باید احساساتمو بروز بدم…چون مشکل مالی هم دارم راستش اصلا دنبالش نرفتم…آخه شنیده بودم هزینش خیلی بالاست…لطفا اگه میشه در مورد هزینه تقریبیش به من اطلاع بدین…خیلی ممنون