جراحی برای کمتر کردن نمایش لثه ها

جراحی برای کمتر کردن نمایش لثه ها

جراحی برای کمتر کردن نمایش لثه ها : در لبخندهای طبیعی و زیبا لب بالا کمی بالاتر از دندان ها قرار می گیرد، اما این امر در برخی از افراد کمی بیشتر می باشد که اصطلاحاً به آن لبخند لثه ای می گویند و جهت درمان آن ، افراد برای کمتر کردن نمایش لثه ها ، اقدام به جراحی فک می کنند.

لبخند لثه ای در افراد باعث ایجاد ظاهر نامناسب و کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود؛ برخی از افراد که دچار این عارضه هستند از خندیدن اجتناب می کنند یا هنگام خنده دست شان را مقابل دهان قرار می دهند.

چه عواملی باعث ایجاد لبخند لثه ای می شود؟

  • در لبخند ( لثه ای ) در هنگام لبخند یا باز کردن دهان برای صحبت، مقدار بیشتری از حد معمول بافت لثه در مقایسه با دندان آشکار می شود.
  • یکی از عواملی که باعث نمایش بیشتر لثه می شود، سایش بیش از اندازه دندان ها و کوچک تر شدن آن ها از حد معمول می باشد.
  • کوتاه بودن لب بالا نیز باعث نمایش بیشتر لثه می شود حتی زمانی که لب ها در حال معمول باشند.
  • عوامل ژنتیکی از جمله عوامل دیگر در نمایش لثه ها می باشد.
  • دندان هایی که به علت رویش غیر فعال یا ناکامل ، ظاهر غیر طبیعی و کوچکی دارند، می تواند از عوامل بزرگ و غیر طبیعی به نظر رسیدن لثه باشد.
  • ناهنجاری و بدفرمی استخوان فک مانند رویش بیش از اندازه فک بالا به صورت عمودی مهمترین عاملی است که منجر به لبخند لثه ای می شود.
  • یکی دیگر از عوامل این موضوع هنگامی است که عضله بالا برنده لب تحرک زیادی داشته باشد.

 

جراحی برای کمتر کردن نمایش لثه ها

 

جراحی برای کمتر کردن نمایش لثه ها :

فرد زمانی که تصمیم به جراحی برای کمتر کردن نمایش لثه ها می گیرد،برای اقدام به درمان به متخصص ارتودنسی یا جراح فک مراجعه می کند.

در بسیاری از موارد، انجام این جراحی زیبایی فک نیازمند ارتودنسی قبل از جراحی است که یا جراح فک وی را به شما معرفی می کند یا خودتان می توانید انتخاب کنید.

در صورتیکه متخصص ارتودنسی خود را انتخاب کرده اید بهتر است با مشاوره با وی جراح فک خود را انتخاب کنید.

اگر در مرحله اول به  یک جراح فک خوب مراجعه کرده اید میزان تحصیلات و سوابق کاری وی را بررسی کرده و نمونه کارهای او را مشاهده کنید.

برای مشاوره حضوری به وی مراجعه کنید، انتظارات خود را از جراحی به او بگویید تا وی راهنمایی های مورد نیاز را به شما ارائه دهد.

جراح فک پس از معاینه و بررسی دهان و دندان بیمار و بررسی علت آن اقدام به شروع درمان نمایش بیش از حد لثه می کند و در گام نخست معمولا” شما را به متخصص ارتودنسی ارجاع می دهد.

البته در برخی موارد خفیف، ممکن است بتوان این مشکل را فقط با ارتودنسی برطرف کرد و البته در موارد شدید قطعا”به جراحی فک نیاز دارد.

 

 

حال به بررسی جزیی تر روش های مختلفی که برای درمان این عارضه وجود دارد می پردازیم:

جراحی ارتوگناتیک برای کاهش نمایش شدید لثه :

در مواردی که نمایش لثه به دلیل رشد بیش از حد استخوان فک بالا به صورت عمودی باشد جراح فک اقدام به برداشتن استخوان اضافه می کند، این عمل در اتاق عمل و با بیهوشی کامل انجام می شود.

زمانی که جراح فک تشخیص می دهد فرد کاندید جراحی ارتوسرجری می باشد پیش از شروع جراحی یک سری آزمایش و عکسبرداری انجام می دهد.

در طول جراحی فک بالا جابه جا شده و با استفاده از پلیت های کوچک ، باندهای لاستیکی و سیم و پیچ در جای خود تثبیت گردد.

پس از اتمام جراحی فک بیمار برای کسب نتیجه ایده آل مراقبت های بعد از جراحی را باید رعایت کند و پس از طی شدن دوران نقاهت به متخصص ارتودنسی خود مجددا” ارجاع می شود.

درمان نمایش خفیف لثه ها با ارتودنسی :

پس از اینکه ارتودنتیست مجربی را انتخاب کردید، پس از ارزیابی وضعیت دندان های بیمار توسط متخصص ارتودنسی ممکن است از بریس برای هم ردیف و صاف کردن دندان ها و رساندن آن ها به سطح مطلوب و کاهش نمایش لثه ها استفاده کند.

درمان ارتودنسی ممکن است ماه ها و سال ها برای درمان ادامه داشته باشد.

ممکن است در طول درمان،متخصص ارتودنسی  پیچ هایی در فک شما قرار دهد.

در هر دو روش فوق بیمار بایستی توجه داشته باشد که مراقبت های بعد از درمان را رعایت کند تا به نتیجه ایده آل و مطلوبی دست یابد.

درمان جراحی  فک برا ی کمتر کردن نمایش لثه ها چه مزایایی دارد؟

  • باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می شود.
  • لبخند زیبا باعث چهره زیباتر و جذاب تر در فرد می شود.
  • نتیجه حاصل از جراحی ماندگار می باشد.
  • باعث بهبود ظاهر دندان ها می شود.

هزینه کمتر کردن نمایش لثه ها چقدر می باشد؟

همانطور که بیان شد برای درمان اینن عارضه روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به نوع درمان و شدت عارضه ، دستمزد پزشک یا جراح فک و متخصص ارتودنسی ، هزینه های معاینه و دارو ، هزینه های عکسبرداری وآزمایشات متفاوت می باشد.

دکتر فرزین اصلانی

متخصص ارتودنسی و جراحی فک

فلوشیپ ارتودنسی جراحی ( ارتوسرجری )

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات