انواع تکنیک های ارتودنسی ثابت

به دلیل اینکه این دستگاه ها در طی درمان ارتودنسی به دندان متصل می گردند به آن ارتودنسی ثابت می گویند.از انواع تکنیک هایی که در این روش از آن استفاده می شود، می توان به ارتودنسی دیمون ، لینگوال ، براکت های شفاف ، ارتودنسی نامرئی اشاره کرد.در این مقاله قصد داریم درباره انواع تکنیک های ارتودنسی ثابت توضیح دهیم.

انواع تکنیک های ارتودنسی ثابت

ارتودنسی دیمون :

در ارتودنسی دیمون از براکت های دیمون که قابلیت باز و بسته شدن خودکار را دارد، استفاده می شود؛ این نوع ارتودنسی دقیقاً در همان جایی که ارتودنسی سنتی نصب می گردد، نصب می شود.براکت دیمون از روش مختلفی برای حرکت دادن دندان استفاده می کند و با سیم( که اصطلاحا” گفته می شود حافظه  در داخل آن قرار دارد) نیروی کمتری را برای حرکت به دندان وارد می کند تا بیمار احساس ناراحتی نکند.از مزایایی که ارتودنسی دیمون دارد ، می توان به تعداد جلسات کمتر برای مراجعه و تنظیم دستگاه اشاره کرد.

ارتودنسی لینگوال :

ارتودنسی لینگوال یک روش درمان نامرتبی های دندان می باشد که در آن براکت ، سیم و الاستیک در پشت دندان ها نصب می شود و به آن پشت زبانی نیز می گویند.گاهی ارتودنسی لینگوال به دلیل موقعیت شان براکت داخلی نیز نامیده می شود.استفاده از ارتودنسی ثابت برای افرادی مناسب است که نامرتبی دندان های آنها خیلی زیاد نیست و نمی خواهند براکت های ارتودنسی مشاهده شود .از مزیت های این نوع ارتودنسی می توان به برطرف کردن ناهنجاری های دندانی مانند تغییر ارتفاع و چرخش دندان ، از بین بردن فضای خالی بین دندانها و غیره اشاره کرد. همچنین در ارتودنسی لینگوال، در صورتی که بیمار بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند بیشتر تغییر رنگ پشت دندان بوده و قابل مشاهده نیست.

ارتودنسی شفاف ( براکت سرامیکی ) :

براکت های شفاف یا سرامیکی  براکت هایی هستند که برای کاهش دیده شدن براکت های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند و زمانی که بر روی دندان قرار می گیرند به دلیل همرنگ بودن با سطح دندان قابل مشاهده نیستند.براکت های سرامیکی از موادی به نام اکسید تیتانیوم یا اکسید زیرکونیم تهیه می شود که مقاوت و پایداری زیادی دارد؛ تنها ایراد این نوع براکت شکننده بودن آن می باشد و ممکن است در طی درمان ارتودنسی چندبار بشکند. مزیت ارتودنسی سرامیکی ( شفاف ) کمتر بودن دیده شدن آن نسبت به براکت های ارتودنسی  فلزی می باشد ولی به دلیل ناهمخوانی سیم فلزی و براکت سرامیکی،معمولا” زمان درمان ارتودنسی در این نوع براکتها کمی بیشتر از انواع فلزی آنها می باشد.

انواع تکنیک های ارتودنسی ثابت

ارتودنسی نامرئی ( پلاک های شفاف ) :

ارتودنسی نامرئی یا بریس اینویزیلاین Invisalign تکنیک جدیدی در ارتودنسی می باشد که تقریباً نامرئی بوده و برای افرادی که نمی خواهند ارتودنسی آن ها مشخص شود توصیه می شود.ارتودنسی نامرئی با استفاده از نرم افزارهای مخصوصی برای هر فرد به صورت جداگانه ساخته می شود و بیمار هر دو الی سه ماه یکبار برای تعویض آن باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کند. ارتودنسی نامرئی را بیمار می تواند به راحتی از دهان خارج کرده و غذا بخورد و مسواک بزند و دوباره در دهان خود قرار دهد. البته این نوع ارتودنسی صرفا” برای موارد بی نظمی خفیف قابل اجراست و نمی توان آن را به درمان تمامی مشکلات ارتودنسی تعمیم داد.

تصمیم گیری برای انتخاب بین تکنیک های ارتودنسی

زیاد بودن انواع تکنیک های ارتودنسی ثابت انتخاب بهترین متد را برای اشخاص بسیار سخت می کند. در مورد انتخاب روش ها فاکتورهای بسیار زیادی نقش دارند. مثلا اینکه کدام یک از روش ها برای شما مناسب تر است یا به میزان بودجه ای که می خواهید برای این کار هزینه کنید نزدیک تر می باشد و نظر پزشک در این خصوص چیست؟

اقدامات پیش از انجام ارتودنسی ثابت

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • قبل از اینکه تصمیم به ارتودنسی کردن دندان هایتان گرفته باشید نیاز به تشخیص این مساله وجود دارد که آیا شما کاندیدای مناسبی برای انجام این پروسه می باشید یا خیر؟
  • ارتودنسی ثابت نیاز به مراقبت های بسیار زیاد توسط اشخاص دارد برای جلوگیری از هرگونه لکه افتادن بر روی دندان ها باید مراقبت ها را به خوبی انجام دهید.
  • استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به شیوه صحیح و به طور مرتب الزامی می باشد. برخی از کودکان قادر به انجام دقیق تمامی این نکات نمی باشند بنابراین باید مدت زمانی را تا زمان آمادگی کامل صبر کنند.

نکات مهم بعد از انجام ارتودنسی ثابت

  • مراقبت از براکت ها و جلوگیری از اعمال هرگونه صدمه به آنها
  • رعایت بهداشت دهان و دندان ها به طور منظم و مسواک زدن که شامل استفاده از نخ دندان و دهان شویه می شود.
  • حضور مرتب در جلسات ویزیت توسط پزشک
  • در صورتی که هرگونه مشکلی در دندان هایتان مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • چند روز ابتدایی بعد از نصب براکت ها باید از غذاهای نرم استفاده کنید.
  • عدم استفاده از مواد غذاهای رنگی مانند چای ، قهوه و نوشابه که بر رنگ دندان ها اثر می گذارند.
  • تا زمانی که ارتودنسی در دندان هایتان قرار دارد از خوردن غذاهای بسیار سفت و جویدن آدامس پرهیز کنید.
  • هنگام انجام هرگونه ورزش روی براکت ها محافظ قرار دهید.

آیا روش ارتودنسی ثابت همراه با درد می باشد؟

درمان ارتودنسی ثابت برای قرار گرفتن دندان ها در موقعیت درست انجام می شود و این امر نیازمند اعمال فشار می باشد. فشاری که به دندان ها وارد می شود موجب حرکت دادن آنها و قرار گرفتن شان در موقعیت صحیح خواهد شد. این به این معنی است که در طی دوران درمان ارتودنسی گاهی اوقات احساس فشار و درد در دندان ها وجود دارد. در چند روز اول که براکت ها در سر جای خود قرار می دهند این امر ممکن است با ایجاد درد و فشار همراه باشد که البته شخص با مرور زمان به آن عادت خواهد کرد درد را می توان با استفاده از مسکن ها بسیار کاهش د

سن مناسب برای استفاده از انواع تکنیک های ارتودنسی ثابت چه زمانی است؟

پس از مراجعه به متخصص ارتودنسی و معاینه دهان و دندان فرد توسط او تعیین می شود که فرد کاندید مناسبی برای ارتودنسی ثابت است یا خیر.در واقع ارتودنسی ثابت را می توان از کودکی تا بزرگسالی انجام داد و حتی ممکن است برخی مشکلات فرد توسط ارتودنسی ثابت برطرف شده و برخی دیگر با تکنیک های دیگر استفاده شود.

مدت زمان ارتودنسی ثابت چقدر می باشد؟

دوره درمانی ارتودنسی ثابت معمولا بین 9 الی 24 ماه می باشد که فرد در این دوران باید تمامی نکاتی را که ارتودنتیست در خصوص مراقبت های قبل و بعد از ارتودنسی توصیه می کند، را رعایت کند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات