نکات مهم در ارتودنسی

ارتودنسی چیست ؟ ارتودنسی از دو بخش ” ارتو ” به معنای دندان و ” دنسی ” به معنای صاف و مرتب کردن تشکیل شده است؛افرادی که قصد انجام ارتودنسی دارند، بهتر است نکات مهم در ارتودنسی و مراحل ارتودنسی را بدانند و با آگاهی کامل اقدام به انجام آن کنند. به همین جهت در ادامه این مطلب از دکتر فرزین اصلانی ، بهترین متخصص ارتودنسی کرج به این موضوع پرداخته شده است.

 

نکات مهم در ارتودنسی - دکتر فرزین اصلانی

 

زمان مناسب برای درمان ارتودنسی :

برخی از افراد این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که زمان مناسب برای درمان ارتودنسی چه وقت می باشد ؟

باید به این افراد پاسخ داد درمان ارتودنسی را می توان در هر زمانی انجام داد اما بهترین زمان آن در سنین قبل از بلوغ می باشد که متخصص ارتودنسی خوب در کرج ، می تواند از رشد کودکان و نوجوانان برای درمان ناهنجاری های دندانی و فک استفاده کند. با این وجود برای درمان ارتودنسی محدودیت سنی وجود ندارد و افراد در هر زمانی می توانند برای مرتب کردن دندان های خود به ارتودنتیست مراجعه کند و ارتودنسی در سنین بالا انجام دهند.

درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک :

گاهی فرد مراجعه کننده برای درمان ارتودنسی علاوه بر نامرتبی دندان دارای مشکلاتی فکی نیز می باشد که در این مواقع متخصص ارتودنسی کرج ، درمان ارتوسرجری ( ارتودنسی همراه با جراحی فک ) را توصیه می کند. در این روش ابتدا دندان های بیمار مرتب شده و پس از آن جراحی فک انجام می شود و در مرحله آخر برای تثبیت موقعیت دندان ها در محل صحیح ارتودنسی انجام می شود.

کشیدن دندان در ارتودنسی :

در مواقعی که در دهان دندان اضافه ای وجود داشته باشد یا اگر دندان اضافه وجود نداشته باشد و فضای قوسی دهان کوچک باشد برای نتیجه بهتر از ارتودنسی لازم است یک یا چند دندان کشیده شود.

اقدامات قبل و بعد از ارتودنسی :

یکی از نکات مهم در ارتودنسی رعایت اقدامات قبل از ارتودنسی و مراقبت های بعد از ارتودنسی می باشد که تاثیر بسزایی در نتیجه درمان ارتودنسی دارد. از مهم ترین موارد در اقدامات قبل و بعد از ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد، رعایت این مورد در دوران ارتودنسی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چرا که در صورت رعایت نکردن آن مواد غذایی در بین دستگاه ارتودنسی گیر کرده و باعث پوسیدگی دندان می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقدامات قبل از ارتودنسی و مراقبت های بعد از ارتودنسی به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

مدت دوره درمان ارتودنسی :

مدت زمان درمان ارتودنسی با توجه به میزان شدت ناهنجاری های موجود در دندان ها و فکین بستگی دارد و حدوداً یک الی دو سال و نیم می باشد.

 

نکات مهم در ارتودنسی - دکتر اصلانی

 

انواع ارتودنسی :

درمان های ارتودنسی به دو صورت ارتودنسی متحرک و ارتودنسی ثابت انجام می شود. انتخاب یکی از انواع ارتودنسی بستگی به شدت ناهنجاری و درخواست بیمار دارد، اما بهتر است فرد داوطلب برای درمان ارتودنسی روش درمانی که بهترین ارتودنتیست کرج به او پیشنهاد می دهد را انتخاب کند تا نتیجه ایده آلی را به دست آورد.

لق شدن دندان ها در درمان ارتودنسی :

دندان ها به دلیل نیرویی که به آن ها وارد می شود تا در موقعیت صحیح خود قرار گیرند فرد احساس می کند که دندان لق شده است و نگران افتادن آن می باشد. باید گفت در درمان ارتودنسی دندان در کرج ، خیلی لق نمی شود در اندازه ای که بیفتد.

عوارض بعد از ارتودنسی :

باید گفت درمان ارتودنسی عوارضی نداشته و تنها عارضه آن بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به وجود می آید، باید گفت زمانی که پلاک های ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی ثابت بر روی دندان قرار می گیرد تمیز کردن دندان ها کمی دشوار می شود، اما نگران نباشید، چرا که ارتودنتیست نحوه تمیز کزدن دندان ها را به شما آموزش می دهد.

برگشت درمان ارتودنسی :

از جمله نکات مهم در ارتودنسی که بیمار باید بداند ، در صورتی که فرد دستور پزشک خود را در خصوص استفاده کردن منظم از پلاک های نگهدارنده را رعایت نکند، ممکن است این عارضه رخ دهد. همچنین این عارضه در مواردی که فرد به درمانگر فاقد صلاحیت نیز مراجعه کند، ممکن است بروز نماید.

هزینه درمان ارتودنسی :

هزینه درمان ارتودنسی با توجه به دستمزد دندانپزشک و در صورت نیاز به جراحی فک ؛ هزینه های آن ، جلسات معاینه و هزینه براکت ها و غیره تعیین می شود.

نکات مهم در ارتودنسی دندان که ممکن است شما را نگران کند :

انجام ارتودنسی دندان مانند تمامی درمان های پزشکی ممکن است مشکلات و عارضه هایی را ایجاد نماید و بیماران را دچار نگرانی و استرس کند. در بیشتر موارد این نگرانی و مشکلات به دلیل عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی از روند درمان می باشد. در ادامه به شرح نکات مهم در ارتودنسی خواهیم پرداخت.

درد شدید ارتودنسی

استفاده از براکت ها در درمان ارتودنسی ممکن است کمی درد و ناراحتی ایجاد نماید. البته میزان آستانه درد در همه افراد یکسان نیست به همین دلیل میزان فشار و درد در بیماران مختلف متفاوت است. در صورتی که در رابطه با استفاده از دستگاه ارتودنسی اطلاعات کافی نداشته باشید ، ممکن است دچار استرس و نگرانی شوید و همین ترس می تواند درد خفیف شما را شدت دهد. لازم است بدانید که درد ناشی از سیم های متصل به دندان و براکت ها در درمان ارتودنسی در کرج ، کاملا طبیعی بوده و قابل تحمل کردن می باشد. افرادی که درد و فشار زیادی را احساس می کنند ، می توانند از مسکن هایی که پزشک برای آن ها تجویز می نماید استفاده کنند تا درد آن ها تسکین یابد. در هر صورت بهتر است نگران این مسئله نباشید ؛ زیرا با گذشت زمان به فشار و و جود براکت ها در دهان خود عادت می کنید و همه چیز به روال طبیعی خود باز می گردد.

زخم های داخل دهان و لثه

برخی افراد در هنگام شروع درمان و استفاده از سیم های ارتودنسی دچار زخم های کوچکی در بافت های نرم دهان مثل لثه ، لب ها و زبان می شوند. این مورد در بیشتر افراد مشاهده می شود و بعد از چند روز خود به خود برطرف خواهد شد. معمولا ارتودنتیست از موم های مخصوص ارتودنسی و وکس ها برای ایمن سازی سیم ها استفاده می کند و نیازی به نگرانی نیست.

عفونت دهان و دندان ها

برای اینکه روند درمانی شما به خوبی و با موفقیت انجام شود ، لازم است حتما بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید. در این دوره رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان علاوه بر حفظ سلامت دندان ها سبب کوتاه شدن طول دوره درمان نیز می شود. هرچند که به دلیل استفاده از براکت ها تمیز کردن و شست و شوی دندان ها زمانبر و سخت می باشد اما یکی از نکات مهم در ارتودنسی این است که برای کسب نتیجه ایده آل از درمان تلاش خود را بکنید. می توانید از نخ دندان های مناسب ، مسواک و دهانشویه های مخصوص دوران ارتودنسی با مشورت دکتر ارتودنسی دندان استفاده نمایید. بنابراین با رعایت این موارد به هیچ عنوان دچار عفونت و پوسیدگی دندان ها نخواهید شد.

افزایش مشکلات دهان و دندان

برخی از بیماران احساس می کنند در طول دوره درمان احتمال ایجاد مشکلات دهان و دندان های آن ها افزایش پیدا می کند و جابجایی و حرکت دندان ها سبب پوسیدگی و مشکلات دیگر می شود. در حالی که پیش از شروع درمان تمامی مشکلات دهان و دندان و پوسیدگی های دندان به صورت کامل برطرف می شود تا در این دوره دچار مشکل نشوید.

5 نکته مهم که در رابطه با ارتودنسی دندان باید بدانید !

ارتودنسی در هر سنی قابل انجام است !

معمولا بیشتر افراد در سنین نوجوانی برای درمان ارتودنسی اقدام می کنند ولی خوب است بدانید که محدودیت سنی خاصی برای رفع مشکلات فک و دهان وجود ندارد. هرچند که ممکن است در سنین بالاتر درمان پیچیده تر شده و نیاز به مدت زمان بیشتری داشته باشد و به همین علت است که پیشنهاد می شود در سنین پایین تر برای رفع ناهنجاری های دهان و دندان ها اقدام شود اما اگر فردی به هر دلیل در سنین بزرگسالی تصمیم به اصلاح مشکلات دندانی خود داشته باشد ، ارتودنسی دندان برای او قابل انجام است.

مرتب کردن دندان ها تنها هدف ارتودنسی نیست !

ممکن است این تصور در میان عموم وجود داشته باشد که هدف اصلی از انجام این درمان ردیف کردن و مرتب کردن دندان ها است ؛ در حالی که به کمک سیم کشی دندان ها می توان بسیاری از مشکلات مربوط به ناهنجاری فک و دهان را برطرف نمود.

اصلاح بایت با درمان ارتودنسی

طی ویزیت دندان های شما بررسی می شوند و مشخص می شود آیا دندان های بالا و پایین در تماس با یکدیگر هستند که به این تماس در اصطلاح بایت گفته می شود. یعنی زمانی که دهان خود را باز می کنید و می بندید ، باید دندان های فک بالا و پایین تماس مناسبی با یکدیگر داشته باشند به نحوی که بدون هیچ سایشی در تماس با یکدیگر قرار بگیرند ، در چنین حالتی گفته می شود که بایت فرد سالم است. در شرایطی که دندان ها روی یکدیگر قرار می گیرند ، نباید هیچ فاصله اضافی بین دندان های ردیف بالا و پایین وجود داشته باشد. اگر بایت ناسالم باشد ، می تواند منجر به بروز مشکلات فکی ، صحبت کردن ، تخریب دندان ها و حتی سردرد شود. که خوشبختانه به کمک ارتودنسی دندان این عارضه نیز قابل برطرف شدن است. بنابراین یکی از نکات مهم در ارتودنسی در نظر گرفتن حالت بایت است.

برای استفاده از الاینرهای شفاف یا براکت های نامرئی اصرار نکنید !

امروزه ارتودنسی مدرن بسیار مورد توجه قرار گرفته است به همین دلیل بسیاری از متقاضیان خواستار براکت های نامرئی هستند ؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از این نوع براکت ها ممکن است برای درمان هر نوع اختلال و عارضه ای مناسب نباشد. به همین دلیل لازم است در جلسه مشاوره با بهترین متخصص ارتودنسی دندان کرج ، نسبت به روشی که پزشک برای شما در نظر می گیرد ، همکاری داشته باشید و اصرار بر گزینه هایی که برای درمان مناسب نیست نکنید ؛ چرا که ممکن است در نهایت برای دستیابی به نتیجه نهایی بعد از مدتی استفاده از الاینرهای شفاف ، مجبور به استفاده از براکت های فلزی شوید که درمان را طولانی تر و با هزینه های بیشتری همراه می کند.

طول مدت درمان و هزینه ارتودنسی همه افراد یکسان نیست !

مشکلات دندانی و فکی در هر فردی متفاوت است ؛ از این رو روند درمانی خاصی برای هر فرد در نظر گرفته می شود. تجهیزات مورد نیاز برای اصلاح مشکلات دندانی ، طول مدت درمان نیز از دیگر فاکتورهای موثر در هزینه ارتودنسی می باشند ؛ به همین دلیل یکی از نکات مهم در ارتودنسی این است که هیچ گاه مدت زمان درمان و هزینه های خود را با شخص دیگری مقایسه نکنید.

چگونه متوجه شویم که به ارتودنسی نیاز داریم؟

زمانی که دندان های شما خارج از موقعیت خود هستند، روی هم قرار گرفته اند و یا به هر شکلی در جای درست خود نیستند، شما برای رفع این مشکل به درمان نیاز دارید. تنفس دهانی، گاز گرفتن مکرر گونه یا کام، مشکلات گفتاری و یا بلع، درست بسته. نشدن دهان یا صدای عجیب فک در حین حرکت یا جابجایی از جمله نشانه هایی هستند که برای رفع آن ها به  ارتودنسی نیاز است. اما گاهی اوقات نشانه ها، به این وضوح نیستند.

ایا نصب و یا نگه داشتن بریس ها در دهان دردناک است؟

قراردادن بریس ها روی دندان، معمولا بدون درد است.اما افراد معمولا چند روز پس از نصب آن ها، برای عادت کردن به شرایط جدید و تطبیق خود، به زمان احتیاج دارند و ممکن است دردهای جزیی تجربه کنند. شما پس از نصب بریس ها برای چکاپ، مرتب نزد پزشک متخصص می روید که در طی هر جلسه بر اساس نیاز،  تغییرات و تنظیماتی اعمال می شود. در این زمان ها ممکن است کمی احساس درد داشته باشید.البته این دردهای جزیی موقتی هستند و پس از مدت کوتاهی برطرف می شوند. چنانچه استانه تحمل درد شما بسیار پایین باشد، پزشک به شما توصیه می کند که از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. اما معمولا چنین نیازی نخواهید داشت.

آیا همه بیماران ارتودنسی باید دندان بکشند؟

در موارد زیر به کشیدن دندان نیاز دارید:

  1. در صورتی که بهم ریختگی دندان شما زیاد باشد.
  2.  فک شما کوچک باشد و نتواند همه دندان ها را به درستی در خود جای دهد.
  3. دندان نهفته داشته باشید.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات