تغذیه بعد از ارتودنسی

 در دوران درمان ارتودنسی مراقبت از دندان ها و هم چنین تغذیه بعد از ارتودنسی ، بسیار حائز اهمیت می باشد. غذا خوردن باعث برخورد مواد غذایی با براکت ها و سیم های دستگاه ارتودنسی می شود و در نتیجه می تواند در برخی از مواقع به آن آسیب برساند. دندانپزشک متخصص ارتودنسی به حفظ و نگهداری از دهان و دندان افراد می پردازد و با توجه به حوزه فعالیت خود نامرتبی های فکی و دندانی را رفع می کند. ارتودنسی دندان از جمله خدمات دندانپزشکی می باشد که توسط دکتر فرزین اصلانی ، بهترین متخصص ارتودنسی و جراحی فک در کرج انجام می شود.

تغذيه بعد از ارتودنسى - دکتر اصلانی

متخصص ارتودنسی دندان پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی در دوره تخصص شرکت کرده و پس از سه سال سپری کردن آموزش های عملی و تئوری به عنوان متخصص ارتودنسی فعالیت خود را آغاز می کند.همچنین یک متخصص ارتودنسی خوب در کرج می تواند فوق تخصص ارتودنسی خود را دریافت کند به این صورت که پس از گذراندن دوره تخصص در دروه فلوشیپ ارتودنسی و جراحی فک شرکت کرده و با موفقیت آن را سپری کند، یک فوق تخصص ارتودنسی جراحی فک می تواند تمامی عیوب موجود در فک و دندان را اصلاح کند.

نکاتی در مورد تغذیه بعد از ارتودنسی

از جمله مواردی که در تغذیه پس از ارتودنسی باید به آن توجه شود به شرح زیر است :

  • پس از اینکه بریس های ارتودنسی بر روی دندان های شما نصب شد از خوردن موارد غذایی چسبنده و سفت پرهیز کنید.
  • در این دوران توصیه می شود از مواد غذایی نرم استفاده کنید و زیرا تمیز کردن آن راحت تر می باشد.
  • در ارتوسرجری ابتدا ارتودنسی دندان انجام می شود و پس از آن جراحی فک انجام می گیرد.
  • در برخی از موارد فرد احساس می کند پس نصب براکت ها بر روی دندان تغذیه او محدود شده است.
  • بهترین متخصص ارتودنسی کرج ، پس از نصب براکت های ارتودنسی بر روی دندان بهتر است درباره نوع غذاهایی که بیمار باید استفاده کند تا به دستگاه ارتودنسی آسیب وارد نشود نکاتی را شرح دهد.
  • در صوریت که فرد نکات مربوط به تغذیه را رعایت نکند لازم است برای مرتب شدن دندان ها مدت زمان بیشتری را از براکت استفاده کند.

بعد از ارتودنسی دندان چه مواد غذایی نباید مصرف شود ؟

یکی از نکات مهم بعد از درمان ارتودنسی در کرج ، به ویژه در روزهای ابتدایی درمان ، داشتن تغذیه مناسب است به این منظور که در این بازه زمانی باید به تغذیه بعد از ارتودنسی توجه شود و از خوردن غذاهایی که موجب آسیب رساندن به بریس می شود ، پرهیز کنید. در ادامه لیستی از مواد غذایی که بهتر است بعد از ارتودنسی دندان مصرف نشود ، آورده شده که به شرح زیر است :

  • پاپ کورن یا ذرت بو داده : همانطور که می دانید بعد از مصرف پاپ کورن ، پوسته هایی از آن در بیشتر مواقع در دندان گیر می کند ، زمانی که شما ارتودنسی دندان انجام داده اید ، گیر کردن این پوسته ها بسیار دردناک بوده و در آوردن آن کار دشواری است و در مواردی ممکن است موجب درد و تورم در لثه و نواحی اطراف سیم کشی دندان شود.
  • آجیل و خشکبار : در صورت مصرف آجیل و خشکبار لازم است ،پوست آن را با دست جدا کنید و سپس به قطعات کوچک در آورده و به کمک دندان های عقب جویده و میل نمایید.
  • از مصرف شکلات سفت و چسبناک ، آدامس و آب نبات اجتناب کنید.
  • بلال نیز از جمله مواد خوراکی است که در دندان گیر می کند. به همین دلیل در این دوره مصرف آن توصیه نمی شود.
  • جویدن یخ که آسیب زیادی به بریس ها وارد می کند.
  • خوردن غذاها و خوراکی های چسبنده مانند تافی ، کارامل و غیره می تواند باعث شل شدگی یا خم شدن بریس های دندان شود.
  • یکی از مواردی که در تغذیه بعد از ارتودنسی باید به آن توجه شود ، پرهیز از غذاهای سفت و خشک مانند چوب شور ، چیپس ، بادام زمینی می باشد. این مواد می تواند منجر به شکسته شدن براکت و غیره شود.
  • ساندویچ های خشک و همچنین پیتزا را دندان نزنید.
  • از مصرف شیرینی و کلوچه های سفت خودداری کنید.
  • همچنین توصیه می شود مواد غذایی زیرا را ابتدا خرد کنید و سپس میل نمایید :
  • نان تست و نان های برشته
  • نان های سفت نظیر سنگک
  • سبزیجات خام مثل هویج ، کرفس
  • میوه های هسته دار
  • میوه های سفت مثل خیار و سیب
  • برگر و پیتزا

غذاهای مناسب بعد از ارتودنسی دندان

در این دوره حفظ سلامت دندان ها و رعایت رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد. هرچه موارد و نکات مراقبتی ارتودنسی دندان را رعایت کنید ، نتیجه بهتری از درمان دریافت خواهید کرد. با شناخت مواد غذایی سالم و مناسب برای ارتودنسی ، می توانید مواد غذایی لازم برای بافت ها و استخوان های در حال تغییر را فراهم کنید. در ادامه لیستی از غذاهای مقوی و نرم آورده شده است که مصرف آن در این دوره درمانی به منظور دریافت نتیجه عالی از درمان توصیه می شود از موارد مهمی که در تغذیه بعد از ارتودنسی باید مدنظر قرار دهید عبارت هستند از :

  • انواع سوپ و غذاهای نرم مثل فرنی و شیر برنج
  • برش های کوچکی از نان و بیسکوییت
  • پنیر ، ماست ، بستنی ، پودینگ و شیر
  • برش های نازکی از مرغ و گوشت
  • غذاهای دریایی که البته لازم است تیغ های آن به خوبی گرفته شود.
  • سیب زمینی و سبزیجات بخار پز
  • تنقلات نرم و شیرینی ها
  • طالبی و هندوانه
  • کره بادام زمینی
  • ژله
  • انگور
  • ماکارونی

توصیه می شود بعد از مصرف هر نوع ماده غذایی دندان های خود را با مسواک نرم تمییز نمایید. ممکن است در ابتدا این رژیم غذایی دشوار به نظر برسد ، در حالی که با چند راهکار ساده مثل آرام غذا خوردن ، از دسترس خارج کردن غذاهای ممنوعه و همچنین جایگزین مناسب پیدا کردن ، می توان این دوره را به بهترین نحو ممکن پشت سر گذاشت.

اهمیت تغذیه مناسب در دوران ارتودنسی دندان

در این پروسه درمانی دستگاه ارتودنسی داخل دهان قرار می گیرد و برای جلوگیری از پوسیدگی و آسیب دندان ها لازم است فرد در طی این مدت به رژیم غذایی خود توجه داشته باشد. به صورت کلی در طی این دوران توصیه می شود از مواد غذایی چسبنده و یا خوراکی هایی که ممکن است ذرات آن لا به لای دندان ها ، پلاک های دندان ، سیم های ارتودنسی و براکت ها باقی بماند ، خودداری نمایید ؛ چرا که عدم بهداشت دهان و دندان ها و باقی ماندن این ذرات پوسیدگی دندان ها را به دنبال خواهد داشت. همچنین مصرف غذاهای سفت در تغذیه بعد از ارتودنسی توصیه نمی شود ؛ چرا که احتمال لق شدن و شکستگی دستگاه ارتودنسی را افزایش می دهد که این امر فرد را ناچار به پرداخت هزینه های بیشتر برای درمان و نصب مجدد دستگاه ارتودنسی می نماید. دقت داشته باشید که آسیب دیدن دستگاه ارتودنسی می تواند منجر به صدمه دیدن دندان ها و لثه شود که این موضوع با خونریزی و درد نیز همراه خواهد بود ؛ بنابر این با مصرف مواد غذایی مفید و سالم می توانید به ترمیم سریع تر بافت های دهانی ، کاهش هزینه ، رشد بهتر استخوان ها ، تسریع روند درمان کمک نمایید.

تغذیه در دوران ارتودنسی متحرک

از آنجایی که امکان خارج نمودن بریس از دهان در هنگام خوردن مواد غذایی در این پروسه درمانی وجود دارد ، محدودیت غذایی کمتری برای افرادی که تحت درمان با ارتودنسی متحرک هستند ، وجود دارد. با این حال به این دسته از افراد نیز توصیه می شود تا حد امکان از مصرف مواد غذایی سفت و چسبناک خودداری نمایید و غذاهای نرم را جایگزین کنید. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان ها بعد از هربار مصرف مواد غذایی توصیه می شود.

نکات مراقبتی در رابطه با تغذیه بعد از ارتودنسی 

باید بدانید که  تکه کردن مواد غذایی به قطعات کوچک‌ تر می‌ تواند به حفظ و تقویت وضعیت دندان ها بعد از نصب براکت ها کمک کند . اینکار می تواند منجر به :

کاهش فشار : هنگامی که مواد غذایی را به قطعات کوچک ‌تر برش می‌ دهید ، کمترین فشار یا تنش را بر روی براکت ها خواهید داشت. این عامل باعث کاهش خطر آسیب دیدگی در آن ها و نواحی اطراف دندان می ‌شود.

راحتی در جویدن غذا : دندان ‌های شما پس از نصب براکت ها ممکن است تا مدتی حساس باشند . با کوچک کردن مواد غذایی به قطعات کوچک ‌تر می ‌توانید خوردن آنها را برای خود راحت ‌تر کنید و از حساسیت و درد کمتری در ناحیه دهان خود بهرهمند شوید.

کاهش خطر جدا شدن براکت ها از دندان : خوردن مواد غذایی در قطعات کوچک ‌تر باعث کاهش خطر جدا شدن براکت ها از دندان ‌ها می ‌شود ؛ زیرا نیرو هایی که توسط مواد بزرگ و سفت به دندان ‌ها وارد خواهند شد ، کمتر می ‌شود.

راحتی در حفظ تمیزی و بهداشت دهان : با اینکار به راحتی می ‌توانید بعد از خوردن غذا ، دهان و دندان ‌های خود را تمیز کنید که این عامل در پیشگیری از مشکلات مرتبط با بهداشت دهان و جلوگیری از گیر کردن غذا در براکت ها موثر است.

رعایت نکات گفته شده به شما کمک می‌ کند تا بهبودی سریع تر را در وضعیت دهان و دندان‌ های خود مشاهده کرده و از عوارض مربوط به انجام این پروسه زیبایی در امان بمانید . علاوه بر این توجه به تغذیه بعد از ارتودنسی باعث می شود که فرد به تعویض براکت ها و پرداخت هزینه مجدد نیازی پیدا نکند ؛ بنابراین انجام آن ها را پشت گوش نیندازید .

عدم رعایت نکات مهم در تغذیه بعد از ارتودنسی چه عوارضی را به دنبال دارد؟

در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی و تغذیه ای در دوران ارتودنسی دندان ، ممکن است فرد با مشکلات زیر رو به رو شود :

  1. افزایش هزینه درمان به دلیل تعویض دستگاه و آسیب دیدن دستگاه ارتودنسی
  2. افزایش مدت زمان درمان به دلیل آسیب دیدن دستگاه ، توقف در درمان و حتی آسیب دیدن دندان ها و بافت دهان
  3. شکستگی و یا پوسیدگی دندان ها که نیازمند درمان های بیشتر بوده و گاه ممکن است منجر به از دست رفتن برخی دندان ها شود.
  4. ممکن است نتیجه مطلوب و رضایت بخشی در نهایت از درمان حاصل نشود.
  5. خونریزی و درد به علت آسیب دیدن دستگاه ارتودنسی ، بافت دهان و دندان ها ، لثه

چند راه کار برای رعایت رژیم غذایی مناسب در زمان ارتودنسی

همیشه تغییر کردن نیاز به تمرین دارد و برای اینکه بتوانید لیست مواد خوراکی ممنوعه را از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید و یا اینکه مواد غذایی مناسب دوران ارتودنسی را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. در ارتباط با تغذیه بعد از از ارتودنسی چند راه کار را به شما پیشنهاد کرده ایم. عبارتند از :

  • غذاهای ممنوع را از دسترس خود دور کنید.

به طور معمول افراد زمانی را که در منزل سپری می کنند بیشترین میزان استفاده از مواد خوراکی را خواهند داشت. این امر در واقع بدین معنا می باشد که در خانه هر نوع ماده خوراکی به وفور پیدا می شود و فرد دیگر قدرت حذف مواد غذایی ممنوعه را نخواهد داشت. برای همین بهتر است که این محصولات را از دید خود پنهان کنید که در مواقع رجوع به کابینت و یخچال به سراغ آنان نروید.

  • جایگزین مناسبی برای غذاهای مضر پیدا کنید.

بسیاری از غذاهای ممنوعه از سری مواد خوراکی هوس برانگیز و بسیار خوشمزه می باشند که به طبع رهایی از آنان کمی کار دشوار به شمار می رود. در نتیجه دکتر پیشنهاد می کند برای تغذیه بعد از ارتودنسی برای استفاده از مواد غذایی مضر جایگزین بهتری را برانگیزید. با این کار دیگر نیازی نیست که برای مسواک زدن خود را به زحمت بیاندازید.

  • کاهش دادن حجم غذا و شمرده شمرده لقمه را بجوید.

یکی از مواردی که در تغذیه بعد از ارتودنسی بایستی به آن توجه ویژه ای داشته باشید شدت جویدن غذاها می باشد. از همین رو توصیه می شود که لقمه را به آرامی بجوید که برای شما مشکلی به وجود نیاورد. لقمه های شما در هر وعده غذایی اگر به اندازه و کوچک باشد به طبع برای جویدن احتیاجی به باز کردن بیش از حد دهان نخواهید  داشت.

آیا در طی ارتودنسی دندان می توان آب میوه های رنگی نوشید ؟

به صورت کلی نوشیدن آبمیوه و خوراکی های رنگی اختلالی را در روند درمان ایجاد نمی کند ؛ با این حال بهتر است برای جلوگیری از رنگ گرفتن بریس ، دندان ها و براکت از مصرف این نوع نوشیدنی ها خودداری نمایید و یا بعد از هربار مصرف حتما دندان ها خود را مسواک زده از دهانشویه استفاده نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات