تغذیه بعد از جراحی فک

تغذیه بعد از جراحی فک

افرادی که ارتودنسی و جراحی فک انجام داده اند باید مراقبت های بعد از آن بخصوص تغذیه بعد از جراحی فک را  نیز رعایت کنند تا نتیجه ایده آل بدست آید.

رعایت مراقبت های بعد از جراحی فک و ارتودنسی نه تنها موجب کاهش درد می شود بلکه میزان کبودی و تورم را نیز کاهش می دهد و در ادامه موجب سپری کردن راحت دوره نقاهت بعد از جراحی ارتوگناتیک می شود.

در مقاله مراقبت های بعد از جراحی فک و مراقبت های بعد از ارتودنسی به صورت کامل توضیحاتی را ارائه کردیم ؛حال در این مقاله بیشتر می خواهیم درباره تغذیه بعد از جراحی فک ( ارتوسرجری ) توضیح دهیم.

 

تغذیه بعد از جراحی فک

 

تغذیه بعد از جراحی فک :

در روز های اول بعد از جراحی فک ،خوردن غذا برای بیمار دشوار می باشد؛ همچنین به دلیل قرار دادن لوله بیهوشی ممکن است گلو فرد دچار زخم شده باشد، از این جهت به اهمیت تغذیه در جراحی فک پی می بریم.

فرد بهتر است پس از چهار ساعت که اثر بیهوشی از بین رفت بهتر است تغذیه را با نوشیدن آب میوه آغاز کند چرا که اثر بیهوشی ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ شود.

بیمار پس از آن خوردن را با مایعات آغاز کند چرا که باعث رفع سریعتر زخم داخل گلو میشود.

بیمار بایستی تا چند روز بعد از عمل فک بالا و پایین حدود 2.5 لیتر آب مصرف کند.

در برنامه غذایی خود مصرف پروتئین و کربوهیدرات ها را به میزان کافی قرار دهد.

بیماران باید توجه داشته باشند بعد از جراحی فک برای خوردن مایعات از قاشق و لیوان استفاده کنند و از خوردن مایعات با نی پرهیز کنند.

از هفته دوم تا هفته چهارم بعد از جراحی فک فرد می تواند از غذاهای نرم مانند تخم مرغ آب پز ، سیب زمینی آب پز و له شده ، کارامل و پودینگ استفاده کند.

در این دوران فرد می تواند از نوشیدنی های مکمل تا زمان بهبودی استفاده کند.

افرادی که حجم غذایی شان بعد از جراحی ارتوسرجری کاهش پیدا کرده بهتر است وعده های غذایی خود را به شش وعده افزایش دهند.

در صورتی که فک بالا نیز جراحی شده باشد مصرف غذاهای نرم و آبکی تا چهار ماه باید ادامه داشته باشد.

فرد می تواند برای کاهش ورم صورت بعد از جراحی فک از آناناس و کرفس استفاده کند.

 

تغذیه بعد از جراحی فک

 

بیمار از مصرف چه غذاها و داروهایی باید بعد از جراحی فک اجتناب کند؟

بیمار بایستی از سه هفته قبل از جراحی فک تا سه هفته بعد از جراحی فک از مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی همچون وارفامین و آسپرین و غیره که باعث رقیق شدن خون می شود خودداری کند.

بیمار بهتر است از سه فته قبل از جراحی فک تا سه هفته بعد از مصرف لبنیات ، کافئین و الکل و شیرینی خودداری کند زیرا لبنیات باعث افزایش مخاط می شود و شیرینی ، کافئین و الکل باعث گرفتگی عضلات و ماهیچه ها ، دل پیچه و حالت استرس و اضطراب می شود.

بیمار بهتر است از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن دارد مانند سیب ، ذرت ، ته دیگ و غیره خودداری کند زیرا باعث ایجاد فشار به فک بالا و در نتیجه ایجاد مشکل در جفت شدن دندان های بالا و پایین و کند شدن روند بهبودی می شود.

کسی که جراحی فک انجام داده است بایستی مصرف نمک را در وعده های غذایی خود کاهش دهد زیرا نمک باعث افزایش تورم و کبودی می شود.

با خواندن مطالب فوق شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا نباید برای مصرف مایعات از نی استفاده کرد؟

متخصص ارتودنسی و جراح فک توصیه می کنند بعد از جراحی فک از مصرف مایعات با نی تا زمانی که بخیه ها بهبود نیافته است اجتناب شود، زیرا نی باعث افزایش فشار منفی داخل دهان شده و باعث نفوذ نوشیدنی ها و غذا به داخل زخم ها و ایجاد عفونت می شود.

سرنگ گاواژ چیست ؟

در روز های ابتدایی بعد از جراحی فک ، جراح فک  به بیماران توصیه می کند از سرنگ های مخصوص تغذیه که به آن سرنگ گاواژ گفته می شود، استفاده کنند.

از این سرنگ ها معمولا تا یک هفته پس از جراحی فک استفاده می شود و پس از آن فرد می تواند از قاشق و لیوان برای خوردن و نوشیدن استفاده کند.

همچنین مناسب تر است از قاشق و لیوان پلاستیکی استفاده شود چرا که نرم بوده و باعث ضربه به دندان ها و فکین نمی شود.

دکتر فرزین اصلانی

متخصص ارتودنسی و جراحی فک

فلوشیپ ارتودنسی جراحی ( ارتوسرجری )

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات