عمل فک و صورت

عمل فک و صورتعمل فک و صورت

عمل فک و صورت یکی از انواع عمل های زیبایی می باشد که توسط جراح فک و صورت انجام می شود. البته عمل فکین گاهی توسط متخصصین گوش و حلق و بینی و جراحان پلاستیک نیز انجام می گیرد اما به صورت تخصصی در محدوده عملکرد جراحی فک و صورت می باشد. عمل فک بیشتر شامل بالا بردن فک بالا، جلو آوردن فک بالا، جلو یا عقب بردن فک پایین، تصحیح انحراف فک و عمل چانه می باشد. مراجعین جراحی فک و صورت سوالات زیادی را در مورد عمل فک می پرسند و البته برخی از این سوالات نقش تعیین کننده ای در انتخاب کردن یا نکردن عمل فک دارند. در مقاله پیش رو قصد داریم به مهمترین سوالاتی که در زمینه عمل فک مطرح می باشند ، بپردازیم .

عمل فك و ارتودنسی

عمل فک و ارتودنسی رابطه تنگاتنگی دارند. در افرادی که فک آن ها دچار مشکل می باشد، دندان ها به خودی خود به نحوی تنظیم می شوند که این ایراد فکین را بپوشانند و فرد قادر به جویدن باشد. هنگامی که فرد تصمیم به انجام جراحی فک می گیرد، ابتدا باید ارتودنسی انجام شود تا این جبران های دندانی برطرف شوند و جراح فک متوجه شود که مشکل واقعی چقدر است. هدف از ارتودنسی قبل عمل، حذف مشکلات دندانی به منظور دستیابی به حداکثر نتایج زیبایی است و عمل فک بدون ارتودنسی به ندرت توصیه می شود.

عمل فك چگونه است ؟

عمل فک تحت بیهوشی کامل انجام می شود و قبل از انجام آن بررسی های لازم توسط متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت انجام می شود. فرد باید برای عمل فک ناشتا باشد. زمان عمل فک بستگی به پیچیدگی آن دارد ولی برای عمل تک فک حدود ۳ ساعت و برای عمل دو فک زیر ۶ ساعت می باشد. در عمل فک ، استخوان های فکین فرد بر اساس تنظیمات انجام شده توسط ارتودنسی، برش داده می شوند و در جای جدید خود پیچ و پلاک می شوند. خود عمل فک ریسک بالایی ندارد و جراح فک به عنوان یک عمل زیبایی به راحتی کار خود را انجام می دهد ولی چون اکثر کارهای روزمره افراد از جمله جویدن، نوشیدن و تکلم از راه دهان می باشد، یک هفته پس از عمل برای آن ها سختی خواهد داشت.

ریسک عمل فك

یکی از اولین سوالاتی که توسط مراجعین عمل فک پرسیده می شود، این است که ریسک عمل فک چقدر است. در این مورد باید توضیح دهیم که عمل فک جزو جراحی های زیبایی به شمار می آید و برای همین اصلا قابل مقایسه با عمل هایی مانند عمل قلب و کلیه و دیگر اندام های حیاتی بدن نیست. ناراحتی که فرد در طی عمل فک متحمل می شود به معنای ریسک بالای این عمل نیست و در این نوع جراحی، یک جراح فک و صورت به راحتی کل عمل را مدیریت کرده و به سرانجام می رساند و جای نگرانی نیست .

حرف زدن بعد از عمل فک

بحث تکلم و حرف زدن بعد از عمل نیز برای افراد بسیار مهم است. این موضوع البته به تک فک و دو فک بودن عمل فک بستگی دارد و  البته بسته شدن دو فک بیمار پس از عمل فک نیز اهمیت دارد. عمل فرد هر چقدر هم که پیچیده باشد تکلم بیمار را خیلی تحت تاثیر قرار نمی دهد و معمولا چند روز اول پس از عمل، فرد قادر به حرف زدن می باشد.

ورم بعد از عمل فك

تورم یکی از شایعترین مسائل بعد از عمل فک می باشد. به علت تورمی که بعد از جراحی فک رخ می دهد، چهره واقعی فرد در روزهای اول بعد از عمل فک قابل تعیین نیست و همین موضوع گاهی موجب نگرانی بیماران می شود. ورم صورت معمولا یک هفته بعد عمل فک ادامه دارد و به همین منظور گاهی جراحان فک توصیه هایی را به بیماران تجویز می کنند. ورم صورت بعد از عمل فک مسئله نگران کننده ای نیست و به مرور و با گذشت زمان حل خواهد شد.

مراقبت های بعد از عمل فك

در خصوص مراقبت های بعد عمل ، جراحان فک توصیه هایی را به بیماران خواهند نمود :

  • برای رفع کبودی ها و خشکی صورت پس از جراحی، معمولا کرم های مخصوصی به بیماران تجویز می شود.
  • از آن ها خواسته می شود که روزهای نخست بعد عمل، غذاهای آبکی بخورند تا به فکین فشار وارد نشود.
  • از آن ها خواسته می شود که با سرنگ های پر از آب دهان خود را شستشو دهند.
  • هنگام خواب نیز معمولا سر مقداری بالاتر قرار داده می شود.
  • کش های مخصوص نیز بعد عمل بر اساس تجویز جراح باید استفاده شوند. روزهای اول این کش ها باید حتی هنگام غذا خوردن نیز استفاده شوند.

عوارض عمل فك

به طور کلی جراحي فك اگر توسط جراح فک متبحر انجام شود، عمل عارضه داری نیست. برخی از بیماران گله دارند که شاید فک آن ها بعد از عمل آسیب پذیرتر از قبل شود؛ در صورتی که این موضوع صادق نیست و فک پس از طی شدن دوران نقاهت عمل فک، مثل سابق خواهد بود و مشکلی برای آن به وجود نخواهد آمد. عارضه ای مثل عفونت نیز مسئله نادری است و در شرایط عادی رخ نمی دهد. حتی نیازی به برداشتن پیچ و پلاک های تثبیت کننده فک نیز نمی باشد و این اتصالات چون از جنس تیتانیوم می باشند، با بدن سازگار می باشند و روی آن ها را استخوان می پوشاند.

عمل فک و صورت

دوره نقاهت بعد از عمل فك

سابقا که تکنیک های جراحی فک خیلی پیشرفت نکرده بود، فکین را به مدت یک ماه با سیم ها می بستند و همین موضوع موجب می شد دوران نقاهت عمل فک طولانی شود. امروزه تکنیک های جدید انجام جراحی فک این امکان را به بیماران می دهد که فکین خود را خیلی زود بتوانند حرکت دهند و همین موضوع دوران نقاهت عمل فک را کوتاه تر می کند.

دوران نقاهت عمل فک بر اساس پیچیدگی عمل متفاوت می باشد ولی معمولا یک هفته بیشتر طول نمی کشد. جراح فک و صورت تمریناتی را به بیماران می دهد که توسط آن ها به تدریج فک بیمار بیشتر باز شود و حرکت فکین زودتر رخ دهد. هر چه حرکت فکین زودتر رخ دهد، دوره نقاهت عمل فک کوتاه تر خواهد بود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات