دکتر متخصص ارتودنسی

دکتر متخصص ارتودنسی

دکتر متخصص ارتودنسی در زمینه اصلاح نامرتبی های دندان و ناهنجارهای فکی تخصص داشته و پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی و دوره سه ساله تخصص ارتودنسی می تواند در این زمینه فعالیت نماید ؛ البته دكتر ارتودنسي مى تواند فوق تخصص ارتودنسي نيز باشد به اين معنا كه یک متخصص ارتودنسی با گذراندن دوره فلوشیپ ارتودنسی جراحی فک ، فوق تخصص ارتودنسي محسوب مى شود و اقدام به رفع ایرادات فکی و دندانی می کند.

مقایسه دکتر متخصص ارتودنسی با دندانپزشک

یک متخصص ارتودنسی خوب و دندانپزشک عمومی هر دو به مراقبت از دهان و دندان می پردازند و هر دو در اصل دندانپزشک محسوب شده و اقدام به رفع مشکلات دهان و دندان و لثه می کنند.

باید بدانید یک متخصص ارتودنسی جراحی فک ( يا فوق تخصص ارتوسرجری ) دوره های آموزشی بیشتری را از یک دندانپزشک عمومی می گذراند.

یک دندانپزشک عمومی خدمات ذیل را ارائه می کند:دکتر متخصص ارتودنسی

  • رفع پوسیدگی دندان
  • روت کانال یا عصب کشی
  • درمان بیماری های لثه
  • روکش دندان
  • سفید کردن دندان
  • ايمپلنت

خدماتی که متخصص ارتودنسی ارائه می کند:

  • اصلاح نامرتبی های دندان ( كجى دندان ، اپن بايت ، ديپ بايت و غیره )
  • رفع مشکلات فکی ( جلو بودن فك پايين ، جلو بودن فك بالا ، عقب بودن فك پايين ، عقب بودن فك بالا و غیره )

نکاتی مهم در خصوص انتخاب دکتر متخصص ارتودنسی :

از آنجا که درمان ارتودنسی سلامت کل دهان و دندان را بهبود می بخشد، انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی و فوق تخصص ارتودنسي جراحی فک از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ براى اینکه بتوانید دندان های مرتب و منظمى داشته باشید بهتر است در انتخاب دکتر متخصص ارتودنسی به موارد ذیل دقت کنید:

  1. مهم ترین نکته در درمان ارتودنسی این است که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید نه به دندانپزشک عمومی؛ متخصص ارتودنسي چند سال آموزش علمى و عملى ارتودنسی را گذرانده است و تفاوت نتیجه ارائه شده از سوی هر کدام متفاوت می باشد.
  2. برخی از والدین ترجیح می دهند دندان های فرزندشان پیش از در آمدن تمام دندان های دائمی مرتب گردد، اگر شما نیز جزء این گروه از والدین هستید اطمینان حاصل کنید که متخصص ارتودنسی دندانی که انتخاب کرده اید تجربه لازم را در خصوص ارتودنسی كودكان و ارتودنسي پیشگیری داشته باشد.
  3. همواره تکنیک های جدیدی برای مرتب کردن دندان ها ارائه می شود به همین علت دیگر ارتودنسی دندان مانند گذشته دردناک نمی باشد، پس به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کنید که آگاه به آخرین تکنولوژی و پیشرفت ارتودنسی ؛ به بریس های جدیدتر ، رادیوگرافی دیجیتال و ثبت الکترونیکی سوابق آشنا باشد.
  4. زمانی که پای سلامت دهان و دندان در میان است آن را به شانس واگذار نکنید و زمان کافی را برای تحقیق و انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب بگذارید.

ارتودنسی دندان چیست ؟

ارتودنسی دندان روشی جهت بهبود عملکرد ، وضعیت و ظاهر دندان ها است. ارتودنسی در لغت به معنای ردیف کردن دندان ها می باشد. اگر دندان ها به هر علتی ( کوچک بودن فک یا کجی دندان ) روی هم افتاده باشند یا هم تراز نباشند ، جویدن یا گاز زدن مواد غذایی با مشکل روبه رو می شود . همچنین مسواک زدن این دندان ها نیز با دشواری همراه است.

این نوع دندان ها علاوه بر مشکلات عملکری که ایجاد می کنند در طرح لبخند افراد نیز اختلال ایجاد می کنند به گونه ای که افراد دیگر نمی توانند لبخندی زیبا و دلنشین داشته باشند.

به همین دلیل می توان گفت که: ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که دندان های نامرتب را ردیف کرده و ناهنجاری های فکی را اصلاح می کند.

مراقبت های پس از ارتودنسی

پیروی از نکات و دستورالعمل های ذکر شده توسط دکتر متخصص ارتودنسی ، از اهمیت به سزایی برخوردار است ، چرا که منجر به دریافت نتایج مطلوب در بازه زمانی مشخص شده می شود ؛ به همین منظور در ذیل به مهم ترین نکات در دوران ارتودنسی ، اشاره کرده ایم ؛ جهت کسب نتایج مطلوب از این روش درمانی ، زیبایی مطالب ذیل را مطالعه کرده و در رعایت آن ها سهل انگاری نکنید.

مراقبت های بعد از ارتودنسی

  • کسانی که تحت درمان با ارتودنسی قرار گرفته اند ، پس از تنظیم براکت ها بر روی دندان های خود احساس سفتی می کنند که این حس ، به دردی جزئی تبدیل خواهد شد و با مصرف مسکن ، می توان آن را کنترل کرد ؛ پس از گذشت مدتی از ارتودنسی ، بیماران به وجود ارتودنسی در دهان خود عادت کرده و دیگر دردی را احساس نمی کنند ؛ تنها لازم به ذکر می باشد که مصرف مسکن در صورت بروز درد ، نیازمند اجازه از پزشک متخصص ارتودنسی است.
  • لازم به ذکر است که محلول آب نمک گرم ، نیز منجر به تسکین درد می شود ؛ بنابراین این مسئله را فراموش نکنید.
  • بیمارانی که در دوران درمان با ارتودنسی به سر می برند ، تقریبا می توانند همه چیز بخورند و تنها معدود مواد غذایی است که باید از خوردن آن ها اجتناب کنند ؛ هم چنین بیماران در رژیم غذایی خود باید از یک سری اوصول پیروی کنند که در ذیل به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

رژیم غذایی در دوران ارتودنسی

  • مصرف مواد غذایی سفت همانند آجیل ، هویج ، سیب ، ته دیگ ، ذرت بو داده و از این قبیل موارد منجر به آسیب دیدگی براکت های ارتودنسی ، می شود ؛ بنابراین طبق توصیه متخصص ارتودنسی ، بهتر است بیماران در حین مصرف این موارد جهت جلوگیری از آسیب دیدگی دستگاه ارتودنسی ، آن ها را تکه تکه یا آسیاب کنند.
  • هم چنین بیماران باید از مصرف مواد غذایی خیلی شیرین و چسبناک نیز خودداری نمایند ، لازم به ذکر است در صورت مصرف مواد غذایی شیرین ، باید بلافاصله دندان های خود را مسواک بزنند.
  • طبق توصیه دکتر ارتودنسی ، افرادی که در دوران درمان با ارتودنسی قرار گرفته اند ، در صورت تمایل به مصرف آدامس ، باید از آدامس های بدون قند استفاده کنند.
  • لازم به ذکر است مصرف آدامس منجر به افزایش بزاق ، شده و بدین ترتیب احتمال آسیب پذیری لثه ها و هم چنین پوسیدگی دندان ها کاهش پیدا می کند.

انواع روش های درمان در ارتودنسی چیست ؟دکتر متخصص ارتودنسی

ارتودنسی دندان انواع متفاوتی دارد که ارتودنتیست با توجه به میزان ناهنجاری و بهم ریختگی دندان ها از آن ها استفاده می کند که شامل:

  1. ارتودنسی ثابت
  2. ارتودنسی متحرک
  3. ارتودنسی دیمون
  4. ارتودنسی نامرئی
  5. ارتودنسی لینگوال
  6. ارتودنسی فانکشنال
  7. و ارتودنسی رنگی می باشد.

این دستگاه های ارتودنسی به منظور حرکت دادن دندان ها ، بازسازی ماهیچه ها و رشد فک ها استفاده می گردند به گونه ای که با وارد آوردن فشار محاسبه شده بر روی دندان ها ، آن ها را مرتب و به محل اصلی خود انتقال می دهند.

ارتودنسی ثابت

براکت های ارتودنسی ثابت ، با استفاده از سیم های ارتودنسی به هم دیگر متصل شده و با استفاده از حلقه های کشی در جای خود ثابت نگه داشته می شوند ؛ افرادی که از ارتودنسی ثابت ، جهت رفع نامرتبی دندان های خود استفاده می کنند ، توانایی خارج کردن براکت های آن را از دهان خود ندارند.

معمولا برای درمان های پیچیده از روش درمانی ارتودنسی ثابت استفاده می شود ؛ مدت زمان مورد نیاز جهت درمان با ارتودنسی ثابت ، به طور میانگین 2 سال می باشد ؛ اما این مدت زمان با توجه به شرایط بیماران ممکن است کاهش یا افزایش یابد.

ارتودنسی متحرک

در برخی از افراد نامرتبی دندان ها بسیار جزئی می باشد ، معمولا در این افراد از روش ارتودنسی متحرک استفاده می شود ؛ ارتودنسی متحرک ، با توجه به سایز دهان بیماران ساخته شده و آن ها در هر زمان که بخواهند می توانند آن را خارج کنند.

طول درمان ارتودنسی متحرک ، بسته به میزان همکاری بیماران متفاوت بوده و نمی توان زمان معینی برای آن مشخص کرد.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون ، یک تکنیک نوین در ارتودنسی است این نوع از ارتودنسی شبیه به ارتودنسی ثابت می باشد با این تفاوت که در ارتودنسی دیمون دیگر نیاز به تنظیم کردن سیم ها توسط متخصص ارتودنسی نمی باشد و با استفاده از سیستم لغزشی براکت ها و سیم ها خود به خود تنظیم می شوند.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی که به آن ها ارتودنسی ژله ای نیز گفته می شود ، برای افرادی که به زیبایی لبخند خود اهمیت می دهند ، روش بسیار مناسبی می باشد ؛ در این روش دیگر خبری از براکت و سیم های ارتودنسی نیست بلکه با توجه به سایز دهان بیماران برای آن ها پلاک های شفاف و بی رنگ ساخته می شود.

ارتودنسی نامرئی ، در دسته ارتودنسی متحرک قرار می گیرد ؛ چرا که بیماران توانایی خارج کردن آن ها را از دهان خود دارند.

از این روش از ارتودنسی برای رفع نامرتبی های جزئی استفاده می شود.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال ، در دسته ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد ؛ چرا که براکت و سیم های آن بر روی جلوی دندان ها نصب نشده و در پشت دندان ها در کنار کام و زبان نصب می شوند.

ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال ، علاوه بر تمرکز بر روی رفع نامرتبی دندان ها بر روی افزایش عرض فک ها نیز تمرکز می کند.

اصلی ترین وظایف ارتودنسی دندان چیست ؟

تغییر موقعیت و مرتب کردن دندان های روی هم قرار گرفته ( به علت کوچکی فک یا باز بودن فاصله بین دندان ها به دلیل بزرگ بودن فک ) از وظایف اصلی ارتودنسی دندان به حساب می آید.

افرادی که از این عارضه رنج می برند می توانند با مراجعه به متخصص ارتودنسی از دندان هایی مرتب و طرح لبخندی دلنشین بهره مند گردند.

لازم به ذکر است برای دست یابی به این نتیجه افراد باید در انتخاب ارتودنتیست خود دقت بسیاری داشته باشند.

ارتودنسی قبل و بعد :دکتر متخصص ارتودنسی 3

  • گاهی افراد علاوه بر ارتودنسی به جراحی فک نیز نیاز دارند تا بهترین نتیجه را از درمان به دست آورند، در صورتی که فرد بخواهد جراحی زیبایی فک نیز انجام دهد باید ارتودنسی قبل و بعد را برای به دست آوردن نتیجه ایده آل انجام دهد.
  • ارتودنسی قبل از جراحی فک برای مرتب شدن دندان ها انجام می شود تا با جراحی فک بتوان به درستی دندان ها را بر روی یکدیگر قرار داد.
  • ارتودنسی بعد از جراحی فک نیز با هدف رفع نامرتبی های جزئی که در حین جراحی فک به وجود آمده است ، انجام می شود.

برای کسب آگاهی بیشتر می توانید به مقاله ارتودنسی قبل و بعد مراجعه کنید.

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی یکی از مهم ترین موارد انتخاب یک دکتر متخصص ارتودنسی برای درمان ارتوسرجری می باشد، اکثر متخصصین ارتودنسی فهرستی از هزینه ها که شامل جلسات ویزیت روند درمان ، رادیوگرافی ، وسایل و تجهیزات ارتودنسی و نگهدارنده در اختیار بیمار می گذارند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که به خاطر هزینه به هر متخصص ارتودنسی مراجعه نکرده و درباره او به خوبی تحقیق کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات