ارتودنسی و جراحی فک

ارتودنسی و جراحی فک

ارتودنسی و جراحی فک ؛ از جمله درمان هایی مى باشند که امروزه بسیار مورد استقبال قرار می گیرند. افرادی که دارای دندان هاى نامرتب و ناهنجاری های فکی هستند ، با مراجعه به متخصص ارتودنسی تقاضای ارتوسرجری می کنند.

 ارتوسرجری چیست ؟ارتودنسی و جراحی فک

ارتوسرجری یا جراحي ارتوگناتیک ، همان ارتودنسی همراه با جراحی فک است که در آن ابتدا دندان ها مرتب شده و سپس جراحی فک انجام می شود و بعد از آن برای اینکه دندان ها در موقعیت نهايى خود قرار گیرند ارتودنسی دندان مجدد انجام می شود.

ارتودنسی در واقع از دو بخش ” ارتو ” به معنای دندان و ” دنسی ” به معنای مرتب شدن تشکیل شده است. مدت ارتودنسی اولیه حدود 12 الی 24 ماه با توجه به شدت نامرتبی دندان تعیین می شود.

مدت جراحی زیبایی فک و دوره نقاهت پس از آن نیز حدود يك ماه می باشد و بعد از آن به مدت ٦-٩ ماه ارتودنسی پس از جراحي برای تثبیت موقعیت دندان ها انجام می گیرد.

در چه مواقعی ارتودنسی و جراحی فک به طور همزمان انجام می شود ؟

زمانی که فک دارای مشکلات ذیل باشد ، ارتوسرجری ( ارتودنسی همراه با جراحی فک ) توسط فوق تخصص ارتودنسی و جراح فک انجام می شود.

در برخی از مواقع ، که مشکل بیماران تنها با انجام ارتودنسی برطرف نمی شود ، حتما باید جراحی فک نیز انجام گیرد ؛ لازم به ذکر است ، جهت رفع بسیاری از مشکلات مادرزادی باید علاوه بر روش درمانی ارتودنسی ، جراحی فک نیز انجام شود.

مشکلاتی همچون :

  • اپن بایت
  • جلو یا عقب بودن فک بالا یا پایین
  • انحراف فک
  • بزرگ یا کوچک بودن فک

جراحی فک چگونه است ؟

پس از قرارگیری دندان ها در موقعیت صحیح ؛ جراحی فک ، به منظور تنظیم فک بالا و پایین انجام می گیرد.

جراحی فک ، همراه با قرارگیری براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها انجام می گیرد.

برش های مورد نیاز جهت انجام جراحی فک ، درون دهان ایجاد می گردد ؛ بنابراین برش های آن ، قابل مشاهده نبوده و جای اسکار ناشی از آن بر روی صورت باقی نمی ماند.

جراحی فک پایین جلو آمده :

عواملی همچون جلو نگه داشتن فک طبق عادت ، مادرزادی بودن ، رشد بیش از حد فک پایین باعث می شود تا فرد نیاز به جراحی فک پایین جلو آمده پيدا کند.

در این روش درمانی جراح فک در صورتی که با ارتودنسی بتواند ، عارضه را درمان می کند ؛ در غیر این صورت اقدام به انجام جراحی فک می کنند.

در جراحی فک ، جراح فک و صورت با استفاده از تجهیزات مخصوص ، فک را برش داده و با صفحه و پیچ آن را در موقعیت جدید نگه می دارد.

افرادی که جراحی فک و ارتودنسی انجام می دهند به این نکته توجه داشته باشند که رعایت بهداشت دهان در دوران نقاهت آن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

دوران نقاهت جراحی فک و ارتودنسی به شرح ذیل می باشد :ارتودنسی و جراحی فک

افرادی که ارتودنسي و جراحي فك انجام می دهند باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند و به صورت مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنند.

البته کسانی که جراحی فک انجام می دهند ، به این نکته توجه داشته باشند که تا مدتی برای تمیز کردن دندان خود از دستمال مرطوب استفاده کنند.

از مهم ترین توصیه ها در دوران نقاهت جراحی فک ، باید به دقت در رعایت نکات و مراقبت های پس از آن اشاره کنیم ؛ چرا که بدین ترتیب ، علاوه بر تسریع در بهبودی و دریافت نتایج مطلوب ؛ از بروز عوارض ناشی از آن نیز جلوگیری می کند ؛ بنابراین ، بهترین نتایج از جراحی فک دریافت خواهد شد ؛ حال در صورت عدم رعایت نکات پس از جراحی فک ، احتمال بروز عوارض پس از آن افزایش می یابد.

به نکاتی در مقاله مربوط به اقدامات قبل و بعد از ارتودنسی و مراقبت های قبل و بعد از جراحی فک  ( که دکتر فرزین اصلانی بهترین متخصص ارتودنسی و جراح فک در کرج تهیه نموده و در وب سایت ایشان موجود است ) اشاره شده ، مطالعه کنید.

عوارض جراحی فک و ارتودنسی چیست ؟

عوارض جراحی فک و ارتودنسی ، سوال بسیاری از افراد است که قصد انجام جراحی ارتوگناتیک ( ارتودنسی و جراحی فک ) را دارند ؛ باید در این رابطه ، پاسخ دهیم در صورتی که ارتودنسی و جراحی فک ، تحت نظر فوق تخصص ارتودنسی  انجام شود و بیمار مراقبت های لازم را رعایت کند ، هیچ خطری نخواهد داشت ؛ در غیر این صورت ، امکان بروز مشکلاتی ؛ از جمله خونریزی ، عفونت ، بی حسی و از این قبیل موارد وجود خواهد داشت.

ارتودنسی دندان چیست ؟

ارتودنسی دندان در واقع یکی از درمان های دندانپزشکی است که با هدف بهبود بهم ریختگی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تاکنون افرادی را دیده اید که دندان هایی بهم ریخته دارند ، این دسته از افراد به دلایل متفاوتی با بهم ریختگی دندان ها مواجه شده اند که می توانند با استفاده از ارتودنسی به آن ها نظم و ترتیب دهند.

کاندیدای مناسب جهت انجام ارتوسرجری

  • افرادی که مشکل آن ها ژنتیکی می باشد.
  • اشخاصی که در ناحیه مفصل گیجگاهی فک ، دچار مشکل هستند.
  • کسانی که در ناحیه فک یا مفصل فک احساس درد شدید دارند.
  • اشخاصی که در جویدن و قورت دادن مواد غذایی مشکل دارند.
  • کسانی که در مواقع بستن دهان ، بین دندان بالایی و پایینی شان فاصله می باشد.
  • بیمارانی که فک بالایی آن ها جلوآمدگی دارد.

مدت زمان ارتودنسی دندان

یکی از سوال های پر تکراری که بیماران از ارتودنتیست ها می پرسند ، مدت زمان ارتودنسی دندان است.

قابل توجه این دسته از افراد باید بگوییم مدت درمان با ارتودنسي به میزان ناهنجاری دهان و دندان های فرد بستگی دارد.

مراحل ارتودنسی دندان

برخی از افراد تصور می کنند ، ارتودنسی دندان تنها یک مرحله دارد و آن هم نصب ابزارهای ارتودنسی بر روی دندان ها می باشد ؛ در صورتی که این گونه نمی باشد.

از زمانی که فرد برای انجام ارتودنسی دندان ها تصمیم می گیرد تا زمان بهبودی کامل مراحل متعددی وجود دارد که در مقالات پیشین درباره آن ها به صورت کامل صحبت کرده ایم.

ارتودنسی و جراحی فک

مدت زمان ارتودنسی قبل از جراحی فک

در صورتی که دندان ها در مکان اصلی خود قرار نگرفته باشند جراح فک ، نمی تواند عمل فک را انجام دهد به همین منظور و قرار گیری دندان ها در جای اصلی خود ، جراح فک برای بیمار ارتودنسي را انجام می دهد ؛ مدت زمانی که بیماران باید قبل از جراحی فک از ارتودنسي استفاده کنند ، متفاوت می باشد و بستگی به میزان پیچیدگی دندان ها دارد و پس از معاینه توسط متخصص ارتودنسی مشخص می شود.

در نتیجه ، می توان گفت جراح فک ، زمانی می تواند عمل فک را انجام دهد که دندان ها به طور مرتب در مکان های اصلی خود قرار گرفته باشند.

مدت زمان ارتودنسی بعد از جراحی فک

در مواقعی ، جراح فک به منظور هماهنگی بیشتر دندان و فک پس از جراحی فک نیز انجام ارتودنسي را به بیماران توصیه می کند ؛ مدت زمان استفاده از ارتودنسي برای بیماران پس از جراحی فک نیز با توجه به شرایط بیماران متفاوت می باشد.

فیلم ارتودنسی دندان

اگر از افرادی هستید که علاقه دارید فیلم ارتودنسی دندان را مشاهده کنید و درباره این درمان اطلاعات بیشتری کسب کنید به قسمت گالری سایت مراجعه فرمایید.

در این قسمت دکتر فرزین اصلانی درباره ارتودنسي و جراحي فك توضیحات بسیاری را ارائه داده اند که می توانید از آن بهره مند گردید.

اقدامات قبل از جراحی فک

  • اولین قدم جهت انجام جراحی فک ، انتخاب جراح ماهر و با تجربه می باشد ؛ چرا که تاثیر گذارترین عامل در نتیجه عمل فک ، جراح فک می باشد.
  • در صورتی که در گذشته سابقه مبتلا به بیماری خاصی بوده اید ، یا در حال حاضر با بیماری خاصی درگیر هستید ، باید این موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  • اگر مدت طولانی است که از داروی خاصی استفاده می کنید ، بهتر است پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.
  • مصرف برخی از داروهای گیاهی و شیمیایی همچون آسپرین و از این قبیل موارد که سبب بروز اختلال در انعقاد خون می شوند ، از مدتی قبل از جراحی فک ممنوع می باشد.
  • بیمارانی که به منظور انجام جراحی فک ، به بیمارستان مراجعه کرده اند ، باید تمامی مدارک و سوابق پزشکی خود را به همراه داشته باشند.
  • مراجعه به بیمارستان جهت انجام جراحی فک ، به تنهایی ممنوع می باشد و بیماران باید حتما با حداقل یک همراه در آن جا حضور یابند.
  • در روز جراحی فک ، بیماران باید ناشتا باشند ؛ به همین علت توصیه می شود بیماران شب قبل از جراحی فک ، شام سبک میل کرده و از 8 ساعت قبل از شروع عمل فک ، از خوردن و آشامیدن خودداری کنند.
  • مصرف سیگار و الکل قبل از جراحی فک ، سبب بروز اختلال در اکسیژن رسانی در حین عمل فک می شود ؛ به همین علت جراح فک ، به بیمارانی که قصد انجام جراحی فک را دارند ، توصیه می کند از مدتی قبل از جراحی فک ، از مصرف سیگار و نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنند.
  • مصرف به موقع و منظم داروهای تجویزی جراح فک اهمیت بسیاری دارد ، بنابراین در این باره سهل انگاری نکنید.

مراقبت های پس از جراحی فک

  1. ممکن است افرادی که جراحی فک ، انجام داده اند ؛ دچار تورم و کبودی شوند ، آن ها می توانند به منظور رفع تورم از کمپرس یخ استفاده کنند.
  2. بیمارانی که جراحی فک انجام داده اند ، تا مدتی باید از انجام فعالیت های سنگین همانند بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند.
  3. بیماران پس از انجام جراحی فک ، باید تا مدتی به طور مرتب تحت معاینه توسط جراح فک قرار گیرند.
  4. در صورتی که بیمار پس از عمل فک ، احساس درد داشت باید از مصرف خودسرانه مسکن خودداری کند و در صورت اجازه پزشک از آن استفاده کند.
  5. بیمارانی که پس از جراحی فک ، پزشک در دهان آن ها ارتودنسي گذاشته است ، جهت بهداشت دهان خود می توانند با دستمال نرم و مرطوب دندان های خود را تمیز کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، می توانید به مقاله مراقبت های پس از جراحی فک موجود در سایت مراجعه نمایید.

هزینه جراحی فک و ارتودنسی چقدر می باشد ؟

هزینه ارتودنسی و جراحی فک ، با توجه به پارامترهای بسیاری در هر فرد متغیر بوده و تعیین هزینه نهایی آن نیازمند مراجعه به متخصص ارتودنسی و جراح فک و قرارگیری تحت معاینه می باشد ؛ بنابراین به منظور آگاهی از هزینه نهایی ارتودنسی و جراحی فک ، به پزشک مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است ، مقاله جامعی در ارتباط هزینه ارتودنسی و جراحی فک ، توسط دکتر فرزین اصلانی متخصص ارتودنسی و جراح فک ، تهیه شده و در سایت موجود است ؛ می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به آن مقاله مراجعه نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات