جراحي فك در كرج

جراحي فك در كرج

جراحي فك در كرج  : جراحى دهان ، فك و صورت يكى از تخصص هاى ده گانه دندانپزشكي است و يك دندانپزشك پس از طى كردن دوران دندانپزشكى عمومى خود پس از موفقيت در آزمون تخصص دندانپزشكى مى تواند وارد دوره ٥-٦ساله اين رشته شود ؛ زمينه هاى مختلفى كه در اين رشته مورد فعاليت يك جراح فك و صورت قرار مى گيرند ، تركيبى از مشكلات پزشكى و دندانپزشكى است.

در اصل ، يك جراح فك و صورت شش سال در دوره دندانپزشكى عمومى ، تعليمات مربوط به اين رشته را فرا مى گيرد و در شش سال دوره جراحي فك و صورت ، تعليمات پزشكى و بيمارستانى را فرا مى گيرد.

جراح فك و صورتجراحي فك در كرج

يك جراح فك و صورت در دوره آموزش جراحي فك و صورت خود در زمينه هاى مختلفى به فعاليت مى پردازد.

  • حذف تومورهاى ناحيه فك ، صورت ، گردن و دهان
  • درمان عفونت هاى ناحيه سر و گردن
  • درمان زخم هاى ناحيه داخل دهان
  • درمان بازسازى نواحى آسيب ديده صورت
  • درمان ناهنجارى هاى فكى ( جراحي فك )
  • درمان نقايص مادرزادى مانند شكاف كام و لب
  • درمان ضربه هاى وارد به ناحيه فك و صورت

يك جراح فك و صورت ، علاوه بر نقش آموزشى و درمانى در دانشكده هاى دندانپزشكي كشور ، در بخش جراحي فك و صورت بيمارستان نيز فعاليت مى كند.

جراحي فك در كرج

يكى از مهمترين زمينه هاى فعاليت يك جراح فك و صورت ، جراحي فك مى باشد ؛ جراحي فك به منظور رفع ناهنجارى هاى فكى صورت مى گيرد و در طى آن نه تنها ظاهر فرد از نظر زيبايى بهبود مى يابد ؛ بلكه عملكرد فك از نظر جويدن و تكلم نيز بهبود مى يابد.

مشكلاتى كه نيازمند جراحي فك مى باشند ، عبارتند از :

  • عقب بودن فك بالا
  • عقب بودن فك پايين
  • عقب بودن چانه
  • جلو بودن فك بالا
  • جلو بودن فك پايين
  • اپن بايت
  • ديپ بايت
  • لبخند لثه اى
  • انحراف فك

براى درمان اكثر اين ناهنجارى هاى فكي ، ابتدا باید توسط متخصص ارتودنسی ، ارتودنسي قبل از جراحى انجام شود و سپس بر اساس آنچه كه ارتودنتيست آماده نموده است ، جراحي فك انجام مى شود.

بطور كلى انجام جراحي فك بدون ارتودنسي پيشنهاد نمى شود.

مراحل جراحي فك

مراحل انجام يك جراحي فك و صورت ، بدين شكل مى باشد كه يا فرد به جراح فك مراجعه مى نمايد يا به جراح فك و صورت ، در هر دو حالت معمولا ابتدا هر يك از دو متخصص ارتودنسي و جراح فك ، مراجعه كننده را به مشاوره با طرف مقابل فرا مى خواند.

پس از كسب مشاوره با متخصص همكار ، طرح درمان نهايى بيمار به تاييد طرفين ارتودنتيست و جراح مى رسد و ارتودنسي قبل از جراحى  فك آغاز مى شود.

در ارتودنسي قبل از جراحي ، متخصص ارتودنسي خوب فرد را طبق طرح درمان مشترك ، آماده جراحي فك مى كند. در مراحل نهايى آماده سازى براى جراحي فك ، متخصص ارتودنسي بيمار را با قالب هاى گچى خود براى تاييد نهايى نزد جراح فك مى فرستد و اگر جراح فك ، وى را براى انجام جراحي تاييد كند ، آزمايش هاى مخصوص عمل فك را براى وى تجويز مى كند.

در اين فاصله متخصص ارتودنسي نيز هوك هاى جراحى را بر روى سيم هاى ارتودنسي قرار مى دهد تا جراح فك پس از عمل فك از آن ها جهت بستن كش هاى ارتودنسي استفاده نمايد.

انتخاب متخصص جراحي فك و صورت

افرادی که تصمیم به رفع ایرادات فکی و دندانی خود دارند ، بهتر است برای درمان به بهترین متخصص ارتودنسی دندان و جراحی فک مراجعه کنند.

در هنگام انتخاب یک متخصص ارتودنسی و جراحی فک به این نکته توجه کنید که به یک متخصص که نزدیک محل سکونت تان است ، مراجعه کنید تا هنگام ویزیت و غیره به راحتی به متخصص ارتودنسی دسترسی داشته باشید.

دکتر فرزین اصلانی ، یکی از بهترین متخصصین ارتودنسی و جراحی فک می باشند که بهترین خدمات درمانی را در مطب خود به بیماران ارائه می کنند.

جراحي فك در كرج 3

جراحی فک و صورت چگونه انجام می شود ؟

انجام جراحی زیبایی فک ، یک کار تیمی محسوب می شود که توسط یک متخصص ارتودنسی و جراح فک انجام می گیرد.

در برخی از مواقع ، بیمار فقط برای رفع نامرتبی های دندانی به متخصص ارتودنسی مراجعه می کند ، اما پس از معاینه و بررسی های دقیق توسط متخصص ارتودنسی به بیمار اعلام می شود که علاوه بر ارتودنسی نیاز به جراحی فک دارد.

در این صورت پس از بیان نکات مورد نظر به بیمار طرح درمانی مناسبی برای او تهیه می شود.

برای رفع ایرادات فکی ابتدا نامرتبی های دندان با انجام ارتودنسی بر طرف می شود و پس از آن عمل فک انجام می شود و پس از گذراندن دوره نقاهت جراحی فک مجدد برای تثبیت موقعیت دندان ها ارتودنسی انجام می شود.

توصیه می شود پس از اتمام سن رشد فرد برای درمان ناهنجاری های فکی و دندانی به متخصص ارتودنسی و جراحی فک مراجعه کند.

به این نکته توجه کنید که انجام درمان های پیشگیرانه ، باعث می شود که فرد در بزرگسالی دیگر نیازی به جراحی فک نداشته باشد و درمان او راحت تر می باشد.

اقدامات قبل از جراحی فک

  1. انتخاب جراح فک : اولین و مهم ترین اقدام جهت انجام جراحی فک ، انتخاب جراح فک می باشد ؛ زیرا نتیجه جراحی فک و انتخاب جراح فک دارای رابطه ای مستقیم می باشند از این رو جهت گرفتن بهترین نتیجه ، باید در انتخاب جراح فک بسیار دقت کنید و بهترین و مجرب ترین جراح فک را انتخاب کنید.
  2. آزمایشات و دارو : تمامی آزمایش هایی که جراح فک ، برایتان تجویز کرده است ضروری می باشند و باید انجام دهید ؛ هم چنین داروهایی که برایتان تجویز شده است را نیز باید به طور مرتب و سر وقت مصرف کنید.
  3. بهداشت دهان : افرادی که قصد جراحی فک ، را دارند باید بهداشت دهان خود را رعایت کنند و جهت شستشوی دهان خود از دهان شویه و نخ دندان استفاده کنند.
  4. سیگار و الکل : به منظور پیش نیامدن هیچ گونه مشکل در حین جراحی فک ، بیمار باید از مدتی قبل از جراحی فک ، از مصرف سیگار و الکل اجتناب نماید.
  5. داروهای استروئیدی : منظور از داروهای استروئیدی ، داروهایی می باشند که باعث انعقاد خون می شود ؛ بیماران باید از مدتی قبل از جراحی فک از مصرف این داروها پرهیز کند.
  6. روز جراحی فک : بیمار باید در روز جراحی فک ، از یک ساعت قبل از شروع جراحی فک با سوابق پزشکی خود با یک همراه در بیمارستان حضور داشته باشد.

مراقبت های بعد از جراحی فک

  1. رژیم غذایی : بهتر است بیماران در روزهای اول پس از جراحی فک ، در رژیم غذایی خود غذاهای نرم و آبکی قرار دهند و هم چنین باید بدن بیمار به اندازه کافی پروتئین دریافت کنند.
  2. آب در رژیم غذایی : بیماران پس از جراحی فک ، باید تا مدتی به طور روزانه 2.5 لیتر آب بنوشند.
  3. نی : اشخاصی که جراحی فک ، انجام داده اند نباید هنگام مصرف نوشیدنی از نی استفاده کنند.
  4. کاهش ورم : بیماران به منظور کاهش ورم و کبودی می توانند از آب کرفس یا آب آناناس استفاده کنند ؛ در صورتی که طعم آن ها باب میل شما نبود ، می توانید آن ها را با آب میوه های دیگر هم چون آب هویج میکس کنید.
  5. آسپرین و پروفن : داروهایی هم چون آسپرین و پروفن در دسته داروهای منعقد کننده خون قرار می گیرند ؛ به همین منظور بیماران تا مدتی پس از جراحی فک نباید از این داروها استفاده کنند.
  6. الکل و سیگار : بیماران باید تا مدتی پس از جراحی فک ، از استعمال سیگار و مصرف نوشیدنی های حاوی الکل اجتناب نمایند ؛ زیرا این موارد باعث طولانی شدن دوره نقاهت می شوند.
  7. غذاهای سفت : بیماران باید تا مدتی بعد از جراحی فک ، از خوردن غذاهایی هم چون سیب ، ته دیگ و غیره ؛ که باعث وارد شدن فشار به فک می شود ، خودداری کنند.

مدت زمان جراحی فک

طول زمان عمل فک با توجه به نیازها و ناهنجاری های فکی شما مشخص می شود ، برای مثال در صورتی که جراحی فک فقط بر روی یک فک انجام شود مدت زمان عمل حدود 2 ساعت خواهد بود و در صورت جراحی هر دو فک این مدت بیشتر می شود.

مراحل جراحي زيبايي فك

صبح روز عمل ، بيمار در بيمارستان پذيرش مى شود و سپس به اتاق عمل برده مى شود. جراح ، عمل فك را روى بيمار انجام مى دهد و بيمار در اتاق ريكاورى به هوش مى آيد.

معمولا بيمارى كه عمل فك انجام داده است يك شب در بيمارستان بسترى مى شود و قبل از ترخيص وى از بيمارستان ، جراح فك او را مى بيند و توصيه هاى لازم را به وى مى نمايد.

در يك هفته پس از عمل فك ، بيمار تحت نظر جراح فك قرار دارد و پس از سپرى شدن دوران نقاهت جراحي فك ، بيمار نزد متخصص ارتودنسي خود باز مى گردد تا ادامه ارتودنسي را انجام دهد.

هدف از ارتودنسي پس از جراحى ، تثبيت رابطه نهايى دندان ها و نشاندن كامل فكين روى يكديگر مى باشد.

در انتهاى درمان نيز متخصص ارتودنسي پس از باز كردن وسايل ، نگهدارنده ارتودنسي ( ريتينر ) به بيمار تحويل مى دهد.

جراح فك در كرج و فرديس

در بين تخصص هاى دندانپزشكى ، جراح فك و صورت كمترين تعداد متخصص دندانپزشكى را در كرج دارا مى باشد. با اين حال چندين جراح فك و صورت در كرج وجود دارند كه مشكلات فك و صورت اين استان را حل مى كنند.

البته جراح فك و صورت در فرديس ، مطب ندارد ؛ ولى كلينيك هاى دندانپزشكى فرديس بصورت پاره وقت چندين جراح فك و صورت مشغول به فعاليت در فرديس را دارا مى باشند.

جراحي فك در كرج

همانطور كه اشاره شد چندين جراح فك خوب در كرج مشغول مى باشند ولى حتى بهترين جراح فك و صورت كرج نيز براى انجام جراحي فك در كرج دچار مشكل باشد.

در اين رابطه بر آن شديم تا بررسى نماييم كه چرا حتى بهترين دكتر فك و صورت در كرج نيز ترجيح مى دهد ، عمل فك خود را در تهران انجام دهد.

با چندين جراح فك كرج مشاوره نموديم و آنچه كه دريافت نموديم اين است كه امكانات بيمارستان هاى كرج براى انجام جراحي فك كفايت نمى كند.

آن ها اشاره كردند كه هنوز در بيمارستان هاى كرج زمينه تشكيل بخش تخصصى جراحي فك وجود ندارد و عدم وجود اين زير ساخت ها موجب مى شود كه جراحان فك كرج نيز ترجيح دهند ، بيمار نيازمند عمل فك خود را در بيمارستان هاى تهران كه بخش ها و پرسنل تخصصى ترى دارند ، بسترى نمايند.

عوارض جراحی فک

در صورتی که عمل جراحی فک ، توسط جراح فک مجرب انجام گرفته و هم چنین افراد نسبت به رعایت نکات و توصیه های پزشک ، توجه نشان داده و سهل انگاری نکنند ؛ امکان بروز هیچ گونه عوارض پس از انجام این جراحی ، وجود نخواهد داشت ؛ اما در غیر این صورت امکان بروز عوارض جبران ناپذیر وجود دارد ، که در ذیل به برخی از آن ها اشاره شده است :جراحي فك در كرج

  • عفونت
  • درد شدید
  • خونریزی
  • بی حسی
  • گرفتگی بینی
  • کاهش وزن شدید
  • سفتی و صدا دادن مفاصل فک
  • و غیره

بنابراین به کسانی که تصمیم به انجام جراحی فک گرفته اند ، توصیه می شود در انتخاب جراح فک و صورت ، بسیار دقت کرده و یکی از بهترین آن ها را برگزینند ؛ همچنین به تمامی دستورالعمل های پزشک با دقت عمل نمایند.

ورم صورت بعد از جراحی فک

بروز تورم و کبودی پس از عمل جراحی فک ، مسئله ای طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد ؛ چرا که به مرور به خودی خود برطرف می شود ؛ در صورت تمایل ، به تسریع در روند بهبودی تورم و کبودی ناشی از جراحی فک ، نکات و مراقبت های پس از آن را جدی گرفته و به آن ها عمل نمایید.

هزینه جراحی فک

هزینه ارتودنسی و جراحي فك و صورت ، با توجه به دستمزد بهترین متخصص ارتودنسی و عمل فک ، مدت زمان درمان ، جلسات معاینه و غیره تعیین می شود.

پرسش و پاسخ جراحی فک

چه مدت پس از جراحی فک شاهد تغییرات صورت خواهیم بود ؟

در روزهای ابتدائی پس از جراحی فک ، به علت تورم و کبودی ناشی از آن تغییرات ایجاد شده ، قابل مشاهده نخواهند بود ؛ اما بلافاصله پس از رفع تورم و کبودی ها تغییرات بروز می یابند.

آیا جراحی فک دردناک است ؟

در حین انجام جراحی فک ، که بیمار بیهوش بوده و درد را احساس نخواهد کرد ؛ پس از رفع اثر داروی بیهوشی نیز احساس درد خفیف ، مسئله ای طبیعی بوده که با مصرف مسکن می توان آن را کنترل کرد.

آیا امکان باقی ماندن جای اسکارهای ناشی از برش ها بر روی صورت وجود دارد ؟

معمولا برش های مورد نیاز به منظور انجام جراحی فک ، درون دهان ایجاد می شوند ؛ در غیر این صورت برش ها در میان چین های طبیعی ایجاد خواهند شد.

دوره نقاهت جراحی فک چقدر است ؟

پس از جراحی فک به مدت 4 الی 6 هفته ، فک ها به صورت کامل بسته می شوند و بیماران تنها با استفاده از نی می توانند ، اقدام به نوشیدن مایعات کنند و در این مدت زمان بیماران نباید از هیچگونه مواد غذایی سفت استفاده کنند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات