جراح فک در کرج و فردیس

جراح فک در کرج و فردیس

جراح فک در کرج و فردیس : يك دندانپزشك پس از اتمام دوره دندانپزشكى عمومى و گذراندن طرح دندانپزشكى ، مى تواند در آزمون ورودى تخصص دندانپزشكى شركت نمايد و از بين تخصص هاى دندانپزشكى ، تخصص مورد علاقه خود را انتخاب نمايد.

جراح فك و صورت ( يا در اصطلاح عام دكتر فك و صورت ) يكى از ده رشته تخصصى دندانپزشكى مى باشد كه گذراندن دوره آن بين بين ٥ تا ٧ سال طول مى كشد.

يك جراح فك و صورت در اين دوره، ابتدا مسائل پزشكى مربوط به اين رشته را مى آموزد و در ادامه بصورت تخصصى مشكلات فك و صورت را مورد درمان قرار مى دهد. يكى از مهمترين زمينه هايى كه جراحان فك و صورت بصورت تئورى و عملى آموزش مى بينند ، ارتوسرجرى ( تركيب ارتودنسي و جراحى فك ) مى باشد.

ارتودنسي و جراحى فك

اكثر افراد ، ارتودنسي دندان را به عنوان علم مرتب كردن دندان ها مى شناسند اما تمام توانمندى ارتودنسي اين نيست. در مواردى كه مشكل دندانى نيست و از اساس موضوع ناهنجارى فكى است نيز ارتودنسي به كمك جراحى فك مى آيد تا پروسه جراحى فك انجام شود. از اين پروسه به عنوان ارتوسرجرى نام برده مى شود و با تركيبى از ارتودنسي و جراحى فك انجام مى شود.جراح فک در کرج و فردیس

در اغلب مواقع قبل از جراحى فك لازم است كه دكترارتودنسي متخصص ، فرد را به كمك پروسه ارتودنسي قبل از جراحى آماده كند تا جراح فك و صورت قادر باشد جراحى فك را بر روى وى انجام دهد.

اين نوع خاص از ارتودنسي بهتر است توسط متخصص ارتودنسی دوره ديده ( فلوشيپ فوق تخصص ارتودنسي ) انجام شود و بايستى هماهنگى كاملى بين متخصص ارتودنسي و جراح فك و صورت برقرار باشد.

قبلاً در مورد متخصصين ارتودنسي و فوق تخصص ارتودنسي كرج در مقالاتى مجزا توضيح داده ايم و در اين مقاله قصد داريم وضعيت طرف ديگر درمان ارتوسرجرى ( جراحى ارتوگناتيك ) يعنى جراح فك و صورت در كرج را بررسى نماييم.

جراحى فك و صورت در كرج

در بين رشته هاى تخصصى دندانپزشكى ، نيازمندى به جراح فك و صورت در كرج هنوز حس مى شود و تعداد جراحان فك و صورت به نسبت جمعيت كرج متناسب نمى باشد. دكتر رضا سلطانيان اولين جراح فک در کرج و فردیس مى باشند كه در كرج مطب رسمى تاسيس نموده اند. البته لازم به توضيح است كه جراحان فك و صورت متعددى در كلينيك هاى دندانپزشكى كرج به صورت غيررسمى مشغول به كار مى باشند كه از آن ها صرف نظر نموديم.

ليست جراحان فك و صورت كرج

قصد ما در اين گفتار معرفى بهترين جراح فک در کرج و فردیس نيست بلكه در نظر داريم اسامى جراحان فك را در يك جا ليست نماييم.جراح فک در کرج و فردیس

جراحان فك و صورتى كه نام خود را در بانك هاى اطلاعاتى كرج ثبت نموده اند به شرح زير مى باشند:

  • دكتر رضا سلطانيان
  • دكتر محمد فاضل خسروی
  • دكتر شهريار خوش رفتار
  • دكتر محمد اسلاميان
  •  دكتر رضا كلباسى
  • دكتر كسرى قربانى
  • دكتر موسى محمودى

فوق تخصص جراحى فك

يك جراح فك و صورت مى تواند پس از گذراندن طرح تخصصى خود، در آزمون تحصيلات تكميلى رشته خود شركت نموده و پس از پذيرش، در دوره هاى فلوشيپ فوق تخصصى جراحى فك شركت نمايد. بر خلاف ارتودنسى كه در البرز فوق تخصص ارتودنسي جراحى فك مشغول به كار مى باشد (  دكتر فرزين اصلانى تنها  فوق تخصص ارتودنسي در كرج مى باشند. ) در كرج هنوز هيچ فوق تخصص جراحى فك مشغول به كار نشده است.

جراح فك و صورت در فرديس

با وجود اينكه شهرستان فرديس داراى كلينيك هاى دندانپزشكى متعددى است و براى دندانپزشكى عمومى ديگر خيلى نيازمند مراكز دندانپزشكى نيست؛ اما در دندانپزشكى تخصصى ، هنوز دچار كمبود فراوانى است و هيچ متخصص جراح فك و صورت در فرديس اقدام به تاسيس مطب ننموده است.

البته بايستى تاكيد شود برخى از جراحان فك و صورت در فرديس بصورت پاره وقت در كلينيك هاى دندانپزشكى فرديس مشغول به كار مى باشند.

جراح فک در کرج و فردیس

تركيب ارتودنسي و جراحى فك

همان طور كه در ابتداى مبحث توضيح داده شد، جراحى فك كارى تركيبى است كه با همكارى جراح فك و صورت و متخصص ارتودنسي (ترجيحاً  فوق تخصص ارتودنسي ) انجام مى شود.

البته امكانات بيمارستانى و تكنيكى نيز براى انجام اين عمل ضرورى است اما مهمترين عامل در موفقيت جراحى ارتوگناتيك علم متخصص ارتودنسي ، تجربه جراح فك و همچنين هماهنگى بين اين دو مى باشد.

متاسفانه تمام متخصصين ارتودنسي كرج به انجام ارتوسرجرى مبادرت نمى كنند و از سويى ديگر تمام جراحان فك و صورت كرج نيز تمايلى به انجام جراحى ارتوگناتيك ندارند و شايد همين موضوع موجب شده كه اكثر بيماران ارتوسرجرى كرج كار خود را در كرج انجام نمى دهند و براى اين منظور به تهران مراجعه مى كنند.

راه حل اين موضوع  تلاقى دادن دو تفكر ارتودنسي و جراحى فك در كرج مى باشد. شهر كرج هم داراى متخصصين ارتودنسي خوب و توانمندى است ( و مهمتر از آن يك فوق تخصص ارتودنسي جراحى فك نيز دارد ) و هم جراحان فك و صورت متبحرى دارد كه بصورت مجزا درمان هاى باكيفيتى را به مردم كرج ارائه مى كنند؛ اما در اين كار تركيبى ارتوسرجرى ، خيلى همكارى تنگاتنگى با يكديگر ندارند. با ورود متخصص هاى جوان و انگيزه مند زمينه براى اين موضوع فراهم شده كه تمام مراحل كار جراحى ارتوگناتيك در كرج انجام شود و مردم اين شهر از مراجعه به تهران بى نياز شوند.

مراقبت های بعد از جراحی فک و صورت

  1. بیمارانی که جراحی فک انجام داده اند ، باید تا مدتی از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنند ؛ چرا که مصرف این موارد موجب بروز اختلال در دوره نقاهت جراحی فک می شود.
  2. بیماران بعد از جراحی فک ، تا مدتی از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل منع می شوند.
  3. مصرف داروهایی هم چون آسپرین ، بروفن ، ژلوفن و از این قبیل موارد احتمال خونریزی در بیماران را افزایش می دهد ؛ به همین علت توصیه می شود بیماران بعد از عمل فک از مصرف آن ها خودداری کنند.

کاهش ورم صورت بعد از عمل فک

استفاده از کمپرس یخ ( کیسه یخ ) در روزهای ابتدائی پس از عمل جراحی فک ، تاثیر به سزایی در کاهش تورم ناشی از عمل فک دارد ؛ بنابراین استفاده از کمپرس یخ را پس از عمل فک فراموش نکنید.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی فک

  • به بیمارانی که جراحی فک انجام داده اند ، توصیه می شود تا مدتی از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خود خودداری کنند و طاق باز بخوابند ؛ چرا که خوابیدن بر روی شکم و پهلو سبب وارد شدن فشار به صورت می شود.
  • لازم به ذکر است قرار دادن 2 بالش در زیر سر در حین خواب و استراحت ، علاوه بر کاهش درد احتمالی سبب تسریع در روند بهبودی تورم های ناشی از جراحی فک نیز می شود.

جراح فک در کرج و فردیس

بعد از جراحی فک چی بخوریم ؟

  1. جراح فک به بیماران توصیه می کند ، پس از جراحی فک تا مدتی مواد غذایی نرم و آبکی را در رژیم غذایی خود قرار دهند و از مصرف غذاهای سفت که نیاز به جویدن دارند ، خودداری کنند ؛ چرا که بهتر است صورت تا مدتی کمترین تحرک را داشته باشد ؛ علاوه بر آن ، آن ها باید تا مدتی نمک و ادویه را نیز از رژیم غذایی خود حذف کنند ، چرا که مصرف نمک ، سبب افزایش تورم می شود.
  2. مصرف آب آناناس و آب کرفس بعد از عمل جراحی فک ، سبب کاهش تورم می شود ؛ بنابراین آن ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید ؛ در صورتی که طعم شان مطابق میل تان نیست می توانید آن ها را با آب میوه های دیگر ترکیب کنید.
  3. بیماران پس از عمل جراحی فک ، باید پروتئین و کربوهیدرات ها را به میزان کافی دریافت کنند ؛ علاوه بر آن توصیه می شود به وفور آب بنوشند.

سوالات متداول در جراحی فک

در این بخش از مقاله می خواهیم به سوالات متداولی که از متخصص ارتودنسی و جراح فک پرسیده می شود ، بپردازیم.

  • مدت زمان ارتودنسی و جراحی فک چقدر می باشد؟

دوره درمانی ارتوگناتیک با توجه به وضعیت دهان و دندان بیمار مشخص می شود، اما به طور معمول دوره ارتودنسی اولیه در بیماران بین 8 الی 24 ماه بوده و دوره نقاهت جراحی فک نیز حدود 3 الی 4 هفته می باشد و مجددا پس از آن دوره ارتودنسی حدود ۶-۹ ماه است.

همچنین قابل ذکر است در صورتی که جراحی بر روی یک فک انجام شود ، حدود 1 الی 2 ساعت طول می کشد اما در صورتی که بر روی هر دو فک انجام شود به حدودا 6 ساعت زمان نیاز دارد.

  • آیا جای زخم پس از انجام جراحی بر روی صورت باقی می ماند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم تمامی برش های ایجاد شده در عمل جراحی فک ، در داخل دهان است به همین علت هیچ جای برشی بر روی پوست دیده نمی شود.

  • آیا ارتوسرجری عوارض دارد؟

در صورتی که فرد نکات ذکر شده توسط متخصص ارتودنسی و جراح فک را رعایت نکند ، ممکن است دچار پوسیدگی دندان و عفونت در دهان شود ؛ اما در صورت رعایت تمامی موارد هیچ عارضه ای پس از ارتوسرجری برای او ایجاد نخواهد شد.

پرسش و پاسخ در جراحی فک

  • سن مناسب برای انجام جراحی فک چند سال است؟

افراد می توانند پس از 18 یا 20 سالگی برای انجام جراحی فک به متخصص ارتودنسی و جراحی فک مراجعه کنند.

  • آیا ارتودنسی همراه با جراحی فک درد دارد؟

انجام هر درمانی با کمی درد همراه می باشد که امری طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود، پس از ارتوسرجری فرد ممکن است کمی درد داشته باشد که برای کاهش آن متخصص ارتودنسی و جراح فک برای او مسکن تجویز می کند تا بیمار با استفاده آن ها درد زیادی احساس نکند.

  • هزینه انجام ارتوسرجری چقدر می باشد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه ارتودنسی همراه با جراحی فک ، دکتر فرزین اصلانی متخصص ارتودنسی و جراح فک مقاله جامعی تهیه نموده و در وب سایت شان موجود است ؛ می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید و در صورت داشتن سوال از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام ایشان سوالات خود را پرسیده و پاسخ آن ها را دریافت کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات دقیق تر و معاینه می توانید به مطب ایشان مراجعه کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات