جراحي فك و صورت

عمل جراحي فك و صورت

جراحي فك و صورت چیست ؟ رشته جراحی فک و صورت یکی از تخصص های رشته دندانپزشکی می باشد که فرد پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی با دادن آزمون تخصص وارد آن شده و شروع به تحصیل در دوره تخصص می کند.( جراح فک و صورت )

رشته جراحي فك و صورت ، شامل تشخیص و درمان بیماری ها و صدمات مربوط به دهان و فک و صورت می باشد.

جراحی فک و صورت

کسانی که در این رشته تخصص می گیرند ، می توانند عارضه هایی همچون :

  • جراحی های داخل دهانی که بسیار کوچک هستند و به آن ها مینوز گفته می شود را درمان کنند.
  • جراحی های مربوط به تروما را نیز انجام می دهند.
  • جراحی های مربوط به ناهنجاری های فکی ؛ همچون جلو یا عقب بودن فک ، انحراف فک و غیره را درمان كنند.

مراحل جراحي فك و صورت

در ابتدا ساختار استخوان فک و دندان ها ، توسط متخصص ارتودنسی و جراح فک معاینه می شود و سپس جراح فک ، با توجه به شرایط بیماران اقدام به انجام ارتوسرجری ( ارتودنسی به همراه جراحی فک ) می کند ؛ به این صورت که ابتدا نامرتبی دندان ها با استفاده از ارتودنسی بر طرف می شود و پس از قرار گیری دندان ها در موقعیت اصلی خود ، جراحی فک به منطور تنظیم فک بالا و پایین انجام می گیرد.

جراحی فک ، تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد.

پس از اتمام جراحی فک ، نیاز به بستری شدن بیماران در بیمارستان نمی باشد و معمولا آن ها پس از گذشت 4 الی 8 ساعت از جراحی فک مرخص می شوند ؛ اما در برخی از مواقع احتمال بستری شدن بیماران به مدت 1 روز در بیمارستان وجود دارد.

جراحی فک پایین

برای انجام جراحی فک پایین ، نیاز به ایجاد برش در نواحی طرفین فک پایین می باشد ، برش های مورد نیاز به صورت عمودی ایجاد می شوند.

جراحی فک بالا

برای انجام جراحی فک بالا ، جراح فک اقدام به ایجاد برش در ناحیه بالایی دندان ها بر روی لثه می کند و پس از به کنار کشیدن بافت نرم ، فک بالا را برش داده و آن را از استخوان جمجمه جدا می کند و در نهایت پس از اعمال اصلاحات مورد نیاز با استفاده از ابزارهای مخصوص ؛ همچون پیچ ، سیم ، کش و غیره فک را ثابت می کند.

از آن جایی که برش های مورد نیاز جراحی فک ، در داخل دهان ایجاد می شوند جای اسکارهای آن بر روی سطح خارجی پوست بیماران باقی نمی ماند ؛ بنابراین در این باره نگران نباشید.

عوارض جراحی فک

در صورتی که جراحی فک ، توسط جراح فک با تجربه و ماهر و در مکانی مجهز به امکانات لازم انجام گیرد ؛ هیچ گونه عوارضی بیماران را تهدید نمی کند و تنها احتمال بروز عوارضی ؛ همچون کبودی و تورم وجود دارد که امری عادی و طبیعی می باشد و با رعایت مراقبت های مورد نیاز سریعا رفع می شود.

اما در صورتی که جراحی فک ، به دست جراح بی تجربه انجام گیرد امکان بروز مشکلاتی ؛ همچون خونریزی ، سفت شدن فک ، حس کشیدگی در صورت ، تغییر رنگ پوست ، بی حسی ، گرفتگی بینی ، احساس درد در گلو ، کاهش وزن و غیره در بیماران وجود دارد ؛ حتی در برخی از موارد بیمار نیاز به جراحی مجدد پیدا می کند.

انتخاب متخصص جراحي فك و صورت

کسانی که قصد رفع ایرادات فكى خود را دارند ، بهتر است به بهترین متخصص ارتودنسی و بهترين جراح فک مراجعه کنند.

بهتر است در انتخاب جراح فک مورد نظر خود به این نکته توجه کنید که یک متخصص جراحی فک و صورت مجرب در نزدیکی محل سکونت خود انتخاب کنید تا راحت تر بتوانید برای جلسات معاینه و بروز مشکلات ناگهانی به او مراجعه کنید. براى انتخاب متخصص ارتودنسي نيز همين اصل صادق است.

دکتر فرزین اصلانی تنها  فلوشیپ ارتودنسی جراحی فک در استان البرز هستند که در مطب خود بهترین خدمات درمانی را به بیماران ارائه می کند.

جراحی فک و صورت چگونه انجام می شود ؟

انجام جراحي فك و صورت یک کار تیمی محسوب می شود که توسط متخصص ارتودنسی و جراح فک انجام می شود.

در برخی مواقع بیمار تنها برای درمان ارتودنسی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کند اما پس از معاینه و بررسی دکتر فوق تخصص ارتودنسی به وى اعلام مى كند كه براى رفع ناهنجاری های فکی لازم است بیمار جراحي فك نيز انجام دهد که در این صورت بهترین متخصص ارتودنسی با مشورت با بیمار و بیان نکات مربوط به درمان،درمان را با تیم خود آغاز می کند.

در این مواقع برای رفع ایرادات فکی ، ابتدا نامرتبی دندان ها برطرف شده و پس از آن جراحی فک و صورت انجام شده و مجددا ارتودنسی برای تثبیت دندان ها در موقعیت اصلی خود انجام می شود.

 

جراحی فک و صورت

مزایای جراحی فک و صورت چیست ؟

از مزایای جراحی فک و صورت ، باید به مواردی ؛ از جمله بهبود وضعیت و همچنین عملکرد دندان ها و فک ، اصلاح فرم ظاهری دندان ها ، بهبود تکلم بهبود خواب و تنفس و از این قبیل موارد اشاره نماییم ؛ در حالت کلی لازم به ذکر است ، انجام جراحی فک و صورت با ایجاد تغییرات بسیار ، موجب افزایش اعتماد به نفس افراد می گردد.

بهترین سن انجام جراحي فك و صورت چه سنی می باشد ؟

برای درمان ناهنجاری های فک و صورت بهترین سن درمان ، بعد از پایان سن رشد می باشد. اما در دوران کودکی در صورتی که فرد تحت درمان های پیشگیرانه قرار گیرد ؛ دیگر در بزرگسالی نیاز به جراحی فک پیدا نمی کند یا درمان در بزرگسالی راحت تر می باشد.

مدت زمان جراحی فک و صورت چقدر می باشد ؟

مدت زمان جراحی فک با توجه به عارضه شما و نیاز شما در جراحی مشخص می شود، به عنوان مثال اگر فقط یکی از فکین نیاز به جراحی داشته باشد حدود 2 ساعت جراحی زیبایی فک طول می کشد اما در صورتی که هر دو فک نیاز به جراحی داشته مدت زمان جراحی حدود 6 ساعت است.

دوره نقاهت جراحی فک و صورت

چگونه سپری کردن دوران نقاهت جراحی فک به اندازه دقت در انتخاب بهترین جراح فک و صورت ، حائز اهمیت می باشد ؛ چرا که ، کوچکترین سهل انگاری در این دوران ، می تواند نتایج ناشی از این جراحی را دستخوش تغییرات کرده و منجر به بروز عواقب جبران ناپذیر گردد ؛ به همین علت ، همواره به بیماران توصیه می شود در رعایت مراقبت های بعد از جراحی فک ، دقت کرده و به هیچ عنوان سهل انگاری نکنند.

لازم به ذکر است ؛ نکات قبل از جراحی فک نیز همانند مراقبت های پس از آن ، حائز اهمیت بوده و مستلزم دقت بیماران می باشد ؛ بنابراین ، جهت دریافت نتایج مطلوب از جراحی فک ، در رعایت این موارد بسیار دقت نمایید.

مراقبت های بعد از جراحي فك و صورت چیست ؟

برای کسب آگاهی درباره مراقبت های بعد از جراحی فک می توانید به مقاله مرتبطی که درباره آن تهیه شده و در وب سایت موجود است ، مراجعه کنید تا بتوانید با رعایت آن ها بهترین نتیجه را از درمان به دست آورید.

درد ناشی از جراحی فک

بسیاری از افرادی که باید تحت جراحی فک و صورت ، قرار گیرند ؛ از درد ناشی از آن ، واهمه دارند ؛ در این رابطه باید ذکر شود که عمل فک و صورت ، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ؛ بنابراین ، بیمار در حین انجام آن ، درد را احساس نخواهد کرد.

بروز درد در دوران نقاهت جراحی فک و صورت نیز به قدری خفیف خواهد بود که با مصرف مسکن ، تسکین می یابد.

آیا مدت زمان بهبودی جراحی فک طولانی است ؟

خیر ؛ در حال حاضر ، دوران نقاهت جراحی فک و صورت طولانی نبوده و بیماران پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از انجام این جراحی ، می توانند به انجام امور روزانه خود پرداخته و همچنین ، به سرکار بازگردند ؛ اما باید توجه نمایند که در این دوران ، به هیچ عنوان در رعایت توصیه های پزشک معالج خود سهل انگاری نکنند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات