ارتودنسى در فرديس كرج

ارتودنسى در فرديس كرجارتودنسى در فرديس كرج

ارتودنسى در فرديس كرج : شهرستان فرديس با مركزيت فرديس مركزى در خرداد ماه سال ٩٢ در محدوده استان البرز تاسيس شد و تا سال ١٣٩٦ منطقه سوم شهردارى كرج به شمار مى آمد.

اين شهرستان در سال ١٣٩٦ از كرج جدا شده و بصورت مستقل داراى فرماندارى و شهردارى مى باشد. اخيراً سازمان نظام پزشكى فرديس نيز از شهر كرج جدا شده است.

انتخابات نظام پزشكى فرديس در تابستان سال ١٣٩٦برگزار شد و اين استقلال، نقطه عطفى در مستقل شدن امور درمانى فرديس از كرج مى باشد.

شهرستان فرديس در جنوب اتوبان تهران- كرج قرار گرفته و بر اساس سرشمارى سال ١٣٩٥جمعيتى بالغ بر يكصد و هشتاد و يك هزار نفر دارد.

دندانپزشكى در فرديس

خيابان اصلى فرديس داراى ٥ فلكه است كه كانال فرديس عمود بر اين خيابان اصلى فرديس، محله فرديس را به نيمه شمالى و جنوبى تقسيم مى كند.

اكثر مراكز ادارى، آموزشى و درمانى ( از جمله مطب اكثر دندانپزشكان فرديس ) در اطراف خيابان اصلى فرديس قرار دارند.

تا قبل از مستقل شدن نظام پزشكى فرديس در سال ١٣٩٦ دندانپزشكان مى توانستند هم در كرج و هم در فرديس مطب تاسيس كنند ولى با جدا شدن نظام پزشكى فرديس، از سال ١٣٩٦ به بعد امكان تاسيس مطب در هر دو قسمت كرج و فرديس وجود ندارد.

از ميانه دهه ١٣٨٠كلينيك هاى دندانپزشكى شبانه روزى نيز در فرديس تاسيس شدند و با گسترش كلينيك هاى دندانپزشكى اين منطقه، نياز اهالى فرديس براى مراجعه درمان هاى معمول دندانپزشكى به كرج به تدريج كاهش يافته است.

دندانپزشكى تخصصى در فرديسارتودنسى در فرديس كرج

با توسعه كاركرد كلينيك هاى دندانپزشكى در فرديس ، به تدريج متخصصين رشته هاى مختلف دندانپزشكى و از جمله ارتودنسى بصورت پاره وقت به همكارى با اين كلينيك ها پرداختند و تاكنون  اين همكارى متخصصين دندانپزشكى با كلينيك هاى دندانپزشكى فرديس ، بصورت پاره وقت باقيمانده است.

چندين متخصص ارتودنسى ، عصب كشى  ، ايمپلنت و دندانپزشكى اطفال در كلينيك هاى دندانپزشكى اين منطقه مشغول به همكارى پاره وقت مى باشند ولى از بين متخصصين دندانپزشكى فقط يك متخصص عصب كشى ( دكتر سعيد ضميران ) در فرديس مطب تخصصى دندانپزشكى تاسيس نموده اند.

ارتودنسى در فرديس كرج

در ارتودنسى نيز وضعيت به همين منوال است ؛ با وجوديكه چندين متخصص ارتودنسى در كلينيك هاى دندانپزشكى شبانه روزى فرديس مشغول به كار مى باشند.

اما تا انتهاى سال ١٣٩٦ هنوز هيچكدام از ارتودنتيست ها در فرديس مطب ارتودنسى ( كلينيك ارتودنسى ) داير ننموده اند و ازين لحاظ مى توان گفت كه هنوز نيازهاى اهالى فرديس به متخصصين ارتودنسى كرج برطرف نگرديده و كماكان دلايل موجهى وجود دارد كه مى توان بر اساس آن توصيه كرد تا مردم اين منطقه براى انجام درمان ارتودنسى با كيفيت، بهتر است به كرج مراجعه كنند.

ارتودنسى در فرديس كرج یا کرج ؟

در سطح شهر كرج بيشتر از يازده متخصص ارتودنسى ، مطب ارتودنسى دارند و سالهاست كه در كرج متخصصين ارتودنسى مختلف مشغول به فعاليت مى باشند اما در فرديس ، مطب ارتودنسى وجود ندارد و از همين جاست كه مشكل شروع مى شود.

درمان ارتودنسى درمانى طولانى است و لازم است كه بيمار ارتودنسى ارتباط مستمرى با متخصص ارتودنسى داشته باشد و اين امر در كلينيك هاى دندانپزشكى فراهم نيست.

هنگامى كه همكارى پاره وقت يك متخصص ارتودنسى با كلينيك دندانپزشكى خاتمه مى يابد، ارتباط بيماران قبلى با متخصص ارتودنسى قطع مى شود.

مطب هاى ارتودنسى كرج به اندازه كافى براى انجام ارتودنسى مجهز هستند ؛ هم از بعد سخت افزارى تعداد زيادى ابزار ارتودنسى دارند كه مى توانند اصول بهداشتى استفاده از وسايل ارتودنسى را رعايت كنند و هم از نظر نرم افزارى ، معمولاً از وسايل مصرفى با كيفيت ترى براى درمان ارتودنسى استفاده مى كنند.

( چون درصدى از درآمد خود را به كلينيك دندانپزشكى واگذار نمى كنند معمولاً توان مالى بالاترى براى خريد وسايل بهتر ارتودنسى دارند ).

با توجه به توضيحات فوق مى توان نتيجه گيرى كرد كه ارتودنسى در كرج معمولاً كيفيت بالاترى از ارتودنسى در فرديس دارد و اين موضوع به متخصص ارتودنسى مربوط نيست و بيشتر مربوط به تفاوت امكانات در محيط كلينيك دندانپزشكى نسبت به مطب متخصص ارتودنسى برمى گردد.

هزينه ارتودنسى در فرديس كرج

حداقل هزينه درمان ارتودنسى باكيفيت در سال ١٣٩٦ بين ٥/٥ تا ٦ميليون تومان تعيين شده است ( براى كسب اطلاعات بيشتر در اين مورد مى توانيد به مقاله مراجعه فرماييد ).

با توجه به آناليزى كه در مقاله مذكور بر روى شيوه تعيين هزينه درمان ارتودنسى جراحی فک انجام داديم، مشخص شد كه اگر قرار باشد يك درمان ارتودنسى كيفيت قابل قبولى داشته باشد بايستى حداقل هزينه مورد نظر لحاظ شود و اين موضوع به انجام ارتودنسى در فرديس يا كرج بستگى ندارد.

البته در اينجا قصد بررسى مجدد مباحث مذكور را نداريم و نكته اى كه ميخواهيم به آن بپردازيم در اين است كه كلينيك هاى دندانپزشكى فرديس ( مانند ساير كلينيك هاى دندانپزشكى )  درصد مهمى از درآمد ارتودنسى را به خود اختصاص مى دهند و توان كمترى را براى بهبود كميت و كيفيت وسايل ارتودنسى انجام شده  باقى مى گذارند؛ در صورتى كه در ارتودنسى انجام شده در مطب متخصص ارتودنسى تمام هزينه فوق در اختيار متخصص ارتودنسى قرار مى گيرد و به وى توان بيشترى در ارتقاى كيفيت درمان اهدا مى كند.

توصيه هايى براى ارتودنسى در فرديس كرجارتودنسى در فرديس كرج

  • اگر به هر دليلى مى خواهيد ارتودنسى خود را در فرديس انجام دهيد بايستى اصول شروع درمان را اجرا كنيد. مهمترين نكته اين است كه مطمئن شويد دكتر ارتودنسى مورد نظر، متخصص ارتودنسى مى باشد.
  • در يافتن بهترين متخصص ارتودنسى فرديس نيز بايستى كنجكاوانه كسب اطلاعات بنماييد.
  • يك متخصص ارتودنسى خوب در فرديس را مى توانيد از دوستان، آشنايان و كسانى كه قبلاً پيش وى ارتودنسى ننموده اند پيدا كنيد.
  • حتماً ارتودنسى قبل و بعد از كارهاى وى را ملاحظه كنيد و در نهايت سوابق علمى و عملى متخصص ارتودنسى مورد نظر را ارزيابى نماييد.
  • براى پيداكردن بهترين متخصص ارتودنسى در فرديس بايستى زمان بگذاريد.

اقدامات قبل از ارتودنسی دندان شامل موارد زير مى باشد:

  1. انتخاب صحیح ارتودنتیست خوب و با تجربه
  2. رعایت بهداشت دهان و دندان
  3. عدم استفاده از داروهای غیر ضروری
  4. تهیه عکس رادیوگرافی از دندان ها
  5. در صورت نیاز، تهیه قالب از دندان ها

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان و جراحی فک

  • داشتن کبودی و تورم بعد از درمان امری طبیعی است که پس از گذشت 3 الی 4 هفته برطرف می شود.
  •  در این دوران افراد می توانند جهت کاهش تورم صورت خود از کمپرس یخ استفاده کنند.
  • به دلیل لوله گذاری برای تنفس در حین جراحی ممکن است روز اول بعد از جراحی فک در ناحیه گلو درد احساس کنید که امری طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود و جای نگرانی وجود ندارد.
  • بعد از جراحی هنگام خوابیدن سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.
  • برای جلوگیری از بروز عفونت و کاهش درد حتما از داروهای تجویز شده استفاده شود.
  • مصرف الکل به مدت سه هفته ممنوع می باشد.
  • مصرف دارو های گیاهی، وارفارین، آسپرین به مدت سه هفته ممنوع است.
  • سعی کنید در این دوران دندان های خود را تمیز نگه دارید.

آیا درمان های ارتودنسی دندان تنها برای زیبایی است؟

خیر، زیرا درمان های ارتودنسی و جراحی فک باعث برقراری ارتباط بهتر بین دندان و فک می شود.

درمان ارتودنسی نه تنها باعث زیبایی چهره فرد می شود بلکه به رعایت بهداشت دهان و دندان نیز کمک کرده و از بروز پوسیدگی دندان به دلیل نامرتبی دندان ها جلوگیری می کند.

درمان ارتودنسی باعث قرار گیری دندان های در محل مناسب و در نتیجه رابطه فکی صحیح می شود، در نتیجه فرد به درستی می تواند کلمات و واژه ها را تلفظ کرده و اعتماد به نفسش افزایش یابد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات