ورزش و ارتودنسى

ورزش و ارتودنسى یک مقوله ای است که ذهن بسیاری از ورزشکاران را به خود مشغول کرده، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این امر با ما همراه باشید. عده ای از ورزشکاران هستند که از نظر فک و دندان مشکلاتی دارند، به عبارت دیگر این دسته از افراد دندان هایی نامنظم و بهم ریخته دارند. آنان علاقه دارند که به نظم و ترتیب دندان های خود سرو سامانی دهند اما درباره مراقبت های بعد از آن تردید دارند زیرا آنان می ترسند که در این دوران نتوانند به فعالیت های ورزشی خود رسیدگی کنند، قابل توجه این دسته از افراد باید بگویید اگر به توصیه های دکتر فرزین اصلانی ، بهترین متخصص ارتودنسی کرج ، توجه کنند هیچ گونه مشکلی برای ورزش کردن با ارتودنسی پیدا نخواهند کرد.

 

ورزش و ارتودنسى - دکتر اصلانی

ارتودنسی دندان

ارتودنسی همانطور که در مقالات پیشین ذکر کردیم ، علمی است که توسط آن می توان بهم ریختگی دندان ها را جبران کرد. این امر توسط دندانپزشکی صورت می گیرد که در این زمینه تحصیلات لازم را دارد که به او ارتودنتیست می گویند. در برخی از شرایط بهم ریختگی دهان و دندان های افراد به گونه ای است که تنها ارتودنسی جواب گوی منظم کردن دندان ها نیست ، در این شرایط با تشخیص بهترین متخصص ارتودنسی کرج ، مراحل جراحی فک و سپس ارتودنسی دندان آغاز می شود.

سن مناسب ارتودنسی دندان

این روز ها با پیشرفت علم و تکنولوژی اکثر افراد در هر رده سنی که قرار دارند می توانند از ارتودنسی برای درمان بهم ریختگی دندان های خود استفاده کنند. اما این درمان در سنین پایین تر با نتایج بهتری روبه رو است. از سوی دیگر هرچه سن بالا تر رود دوره درمان درمان با ارتودنسی در کرج ، نیز افزایش پیدا می کند. ارتودنتیست ها معتقد هستند که این درمان باید در دورانی که دهان و دندان ها در حال رشد هستند صورت گیرد تا فرد پس از گذراندن دوران بهبودی بسیار کوتاه با نتایجی ایده آلی روبه رو شود.

آیا ارتودنسی باعث لاغری میشود ؟

برخی از افراد تصور می کنند به دلیل این که در این دوران نمی توانند از تمامی مواد غذایی استفاده کنند ، لاغر می شوند در صورتی که این امر بسیار کوتاه است و آن نیز به دلیل وجود براکت های ارتودنسی می باشد. وجود این براکت ها بر روی دندان ها موجب می شود تا فرد نتواند از مواد غذایی و خوراکی هایی مانند :

  • غذا های جویدنی شیرین
  • غذا های ترد مانند چیپس و غیره
  • غذا های چسبناک مانند آدامس و آبنبات های کاراملی
  • غذا های سفت مانند استیک و هویج
  • غذا هایی که سفت هستند استفاده کند و این امر در وزن افراد تاثیر بسیار ناچیزی می گذارد که پس از گذراندن دوران بهبودی این تغییر وزن جبران می شود.

 

ورزش و ارتودنسى - دکتر اصلانی

ورزش و ارتودنسى

برخی از افراد به غلط تصور می کنند که پس از نصب براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها دیگر نمی توانند به انجام ورزش های مورد علاقه خود رسیدگی کنند در صورتی که این افراد اگر در هنگام ورزش و ارتودنسی کردن کمی مراقب دندان های خود باشند ، هیچ گونه مشکلی پیش نمیاید. اگر جزو افرادی هستید که ورزش های رزمی انجام می دهند باید هنگام ورزش کردن از محافظ یا دستگاه نگهدارنده ای که دندانپزشک برای شما تجویز کرده است استفاده کنید تا آسیبی به دندان هایتان وارد نشود. اگر ورزشکار حرفه ای هستید برای انجام تمرینات ورزشی با دندانپزشک خود مشورت کنید.

انجام چه ورزش هایی در دوران درمان ارتودنسی دندان ممنوع است ؟

ممنوعیتی در انجام ورزش بعد از انجام ارتودنسی وجود ندارد اما لازم است ، نکات و اقداماتی در برخی رشته های ورزشی انجام شود. که از جمله این ورزش ها به موارد زیر می توان اشاره نمود :

  • اسکیت
  • فوتبال
  • ژیمناستیک
  • بسکتبال
  • دوچرخه سواری
  • ورزش های رزمی
  • همچنین ورزش هایی که احتمال وارد شدن ضربه به صورت وجود دارد.

مراقبت های لازم در ورزش و ارتودنسی دندان

محافظت از بریس ارتودنسی : در انجام برخی ورزش ها به ویژه ورزش های رزمی مثل تکواندو ، بوکس و کاراته احتمال وارد شدن ضربه به دهان وجود دارد که ممکن است بر اثر ضربه وارد شده دستگاه ارتودنسی دچار صدمه و یا شکستگی شود. این شکستگی می تواند به بافت های دهان آسیب وارد کند و نیاز است تا دستگاه جدیدی روی دندان ها نصب شود که در اینصورت مستلزم به پرداخت هزینه ای مجدد برای درمان خواهید بود. به همین دلیل لازم است در هنگام ورزش و ارتودنسی ، حتما از محافظ دهان استفاده کنید.

محافظ دهان برای جلوگیری از آسیب دیدن بریس : محافظ دهان یک پلاک بسیار کوچک بوده که از جنس سیلیکون می باشد. زمانی که روی دهان قرار داده می شود از آسیب دیدن براکت های ارتودنسی و دندان ها در هنگام وارد شدن هر نوع ضربه به دهان جلوگیری می کند. این پلاک ها در انواع مختلفی وجود دارند که می توانید در رابطه با تهیه آن ها با متخصص ارتودنسی دندان مشورت نمایید ؛ چرا که ممکن است استفاده از برخی محافظ های دهان که در بازار به فروش می رسند ناراحتی های را برای فرد ایجاد کرده و آزار دهنده باشد. به هرحال استفاده از این محافظ ها در هنگام ورزش و ارتودنسی لازم است. بنابراین برای اینکه انتخاب خوبی داشته باشید و بتوانید به راحتی از آن ها استفاده کنید باید از جنس مرغوب و با کیفیتی استفاده نمایید که مورد تایید دندانپزشک است.

توصیه های مهم در رابطه با ورزش و ارتودنسی دندان

  • لازم است حتما در هنگام ورزش کردن از محافظ دهان استفاده نمایید.
  • در انجام برخی فعالیت های ورزشی در صورت نیاز بهتر است از محافظ صورت و کلاه ایمنی استفاده شود.
  • توصیه می شود حتما احتیاط و ایمنی را در هنگام ورزش کردن در نظر داشته باشید.
  • در هنگام شرایط اضطراری آرامش و خونسردی خود را حفظ نمایید. برای مثال اگر براکت شما دچار آسیب شد لازم است آرامش خود را حفظ کرده و به ارتودنتسیت خود مراجعه کنید.
  • زمانی که ارتودنسی دندان انجام داده اید ، لازم است حتما با احتیاط ورزش کنید و نسبت به آنچه که در پیرامون شما اتفاق می افتد توجه ویژه ای داشته باشید تا دچار صدمه و آسیب نشوید.

آیا محافظ دهان که در زمان ورزش کردن مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به تعویض دارد ؟

محافظ های دهان بعد از مدتی کارایی خود را از دست و سطح صاف آن دچار مشکل می شود ، در چنین شرایطی استفاده از آن ها موجب آسیب دیدن بافت های نرم دهان می شود دو همچنین دیگر قادر به محافظت از دهان و دندان ها نیست. به همین دلیل باید زمانی که محافظ دهان شما آسیب می بیند آن را تعویض کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات