مال اکلوژن دندان‌ها

اکلوژن اشاره به هم‌ترازی دندان‌ها و نحوه قرار گرفتن صحیح دندان‌های بالا و پایین بر روی‌هم دارد. انحراف از حالت نرمال اکلوژن به‌عنوان مال اکلوژن شناخته می‌شود. برای بررسی انواع مال اکلوژن در ادامه با گروه ارتوسرجری همراه باشید.

در موقعیت صحیح دندان‌های بالایی باید کمی روی دندان‌های پایینی را بپوشانند و سطوح رویی دندان‌های مولر (آسیا) بالایی باید روی دندان‌های مولر پایینی قرار بگیرند. این طرز قرار گرفتن صحیح را اکلوژن می نامند.

مال اکلوژن دندان‌ها یعنی دندان به‌درستی تراز نیستند و زمانی که فک‌ها بسته می‌شود و دندان‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند، بهم خوردگی یا رابطه نادرست بین دندان‌های دو قوس دندانی وجود دارد.

بیشتر بدانید:

مال اکلوژن اصطلاح ابداعی ادوارد انگل، «پدر ارتودنسی مدرن» است، ((Gruenbaum, Tamar. Famous Figures in Dentistry Mouth – JASDA 2010;30(1):18)) و مشتق شده از واژه (occlusion) به معنی انسداد است که اشاره به شیوه‌ای دارد که دندان مخالف به هم می‌رسند و جلوی همدیگر را می‌گیرند

(mal- + occlusion = “incorrect occlusion”)
(«انسداد بد» = انسداد + بد)

مال اکلوژن

علائم و نشانه‌ها

مال اکلوژن یک اتفاق نسبتاً شایع است، ((Thilander B, Pena L, Infante C, Parada SS, de Mayorga C (2001). “Prevalence of malocclusion and orthodontic treatment need in children and adolescents in Bogota, Colombia. An epidemiological study related to different stages of dental development.”. Eur J Orthod. 23 (2): 153–167. doi:10.1093/ejo/23.2.153. PMID 11398553.))((Borzabadi-Farahani A, Borzabadi-Farahani A, Eslamipour F (2009). “Malocclusion and occlusal traits in an urban Iranian population. An epidemiological study of 11- to 14-year-old children.”. Eur J Orthod. 31 (5): 477–484. doi:10.1093/ejo/cjp031. PMID 19477970.)) هرچند معمولاً مشکلات مال اکلوژن به‌اندازه‌ای جدی نیستند که نیاز به درمان داشته باشند؛ اما کسانی که مال اکلوژن شدیدتری دارند، برای رفع مشکل نیاز به ارتودنسی و یا گاهی اوقات ارتوسرجری (جراحی ارتوگناتیک) خواهند داشت.

علائم مال اکلوژن عبارت‌اند از: ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm))

  • قرارگیری غیرطبیعی دندان
  • ظاهر غیرطبیعی صورت و چهره
  • مشکل یا ناراحتی در هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • دشواری‌های تکلم و گفتاری (نادر)، ازجمله نوک زبانی حرف زدن
  • تنفس دهانی (تنفس از طریق دهان بدون بستن لب)

مال اکلوژن شدید بخشی از ناهنجاری‌های سروصورت به‌حساب می‌آید و اصلاح مال اکلوژن می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و میزان فشار بیش‌ازحد بر روی مفصل گیجگاهی فکی را کاهش دهد.

مال اکلوژن ممکن است همراه با ناهماهنگی‌های اسکلتی صورت رخ دهد. در ناهماهنگی‌های اسکلتی صورت؛ روابط بین فک بالا و پایین متناسب نیست.

این نوع عدم هارمونی‌های اسکلتی اغلب می‌تواند منجر به تغییر شکل صورت بیمار، تأثیر شدید بر زیبایی چهره و مشکلات تکلم یا تغذیه گردد. در واقع دندان‌های بالایی در جای درست خود، شما را از گاز گرفتن گونه‌ها و لب‌هایتان محافظت می‌کند، و دندان‌های پایینی نیز شما را از گاز گرفتن زبانتان محافظت می‌کند. در صورت بهم خوردن جایگاههای این دندانها کار کرد درست آنها دچار مشکل می شود.

اکثر مال اکلوژن های اسکلتی را تنها می‌توان توسط جراحی ارتوگناتیک درمان کرد.

روش طبقه‌بندی انگل

بسته به روابط قدامی- دندان و فک، مال اکلوژن را با توجه به سیستم طبقه‌بندی انگل (1899) می‌توان به سه نوع تقسیم‌بندی کرد. البته شرایط دیگری نیز وجود دارد که به‌طور مستقیم در این طبقه‌بندی نمی‌گنجد، به‌عنوان‌مثال نامرتبی دندان‌ها

در شکل زیر سه کلاس مال اکلوژن را مشاهده می کنید:

روش طبقه‌بندی سه کلاس مال اکلوژن انگل
روش طبقه‌بندی سه کلاس مال اکلوژن انگل
انواع کلاسهای مال اکلوژن
روش طبقه‌بندی سه کلاس مال اکلوژن انگل

بیشتر بدانید:

ادوارد انگل که به‌عنوان پدر ارتودنسی مدرن شناخته می‌شود، برای اولین بار اقدام به طبقه‌بندی مال اکلوژن ها نمود. وی طبقه‌بندی خود را بر اساس موقعیت نسبی دندان مولر اول بالا انجام داد. ((“Angle’s Classification of Malocclusion”. Archived from the original on 2008-02-13. Retrieved 2007-10-31.))

به عقیده انگل، اکلوژن نرمال به حالتی گفته می‌شود که کاسپ مزیوباکال مولر اول بالا ((Mesiobuccal Cusp)) در شیار باکال مولر پایین ((Buccal Groove)) قرار گیرد و نیز کلیه دندان‌ها در قوس بالا و پایین باید متناسب و بر روی خط اکلوژن (Line of occlusion) که دارای قوس ملایمی است قرار داشته باشند.

هرگونه تغییر و انحراف از این حالت نرمال منجر به مال اکلوژن می‌گردد. در مال اکلوژن ممکن است رابطه قوس‌های دندانی دو فک درست نباشد یا اینکه دندان‌ها در داخل قوس‌های دندانی نسبت به خط اکلوژن منحرف‌شده باشند. ((Proffit WR, Fields HW. Contemporary orthodontics. 3rd ed. St. louis: C.V. Mosby Co; 2000. P. 2.))

همچنین ممکن است مال اکلوژن های مختلفی در سمت چپ و راست قوس دندانی هم‌زمان وجود داشته باشد.

مال اکلوژن کلاس 1

مال اکلوژن کلاس 1مال اکلوژن کلاس یک ((Neutrocclusion)) شایع‌ترین نوع مال اکلوژن است. ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm)) اگرچه فک‌ها به‌درستی بر روی‌هم قرار دارند و اکلوژن نرمال است، اما دندان‌ها دچار مشکلاتی مثل بی‌نظمی، فاصله بین‌دندانی، کراس بایت، رشد بیش از و یا کمتر از حد، چرخش و یا تداخل هستند. ((http://www.webmd.com/oral-health/tc/types-of-malocclusion-topic-overview))

بیشتر بدانید:

در مال اکلوژن کلاس یک، مولر بالا و پایین به‌درستی بر روی‌هم قرار دارند و رابطه مولر در اکلوژن نرمال و بایت طبیعی است.

مال اکلوژن کلاس 2

مال اکلوژن کلاس 2مال اکلوژن کلاس دو ((Distocclusion)) – رتروگناتیسم ((Retrognathism))، اورجت، اوربایت -هنگامی رخ می‌دهد که فک و دندان‌های بالا خیلی جلوتر از فک و دندان‌های پایین هستند و به‌شدت فک و دندان‌های پایین را بپوشانند. ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm))

بیماران مال اکلوژن کلاس دو یا فک پائین کوچکی دارند و یا فک بالای آن‌ها جلوتر از حالت طبیعی قرارگرفته است و یا هر دو حالت باهم رخ‌داده است.

بیشتر بدانید:

در مال اکلوژن کلاس دو، کاسپ مزیوباکال مولر اول بالا با شیار مزیوباکال مولر اول پایین تراز نیست و جلوتر از آن قرارگرفته است. در این حالت معمولاً کاسپ مزیوباکال در بین دندان‌های مولر اول و پرمولر دوم قرار می‌گیرد.

مال اکلوژن کلاس 2 دارای دو زیرگروه است:

مال اکلوژن کلاس 2 گروه 1

در مال اکلوژن کلاس 2 گروه 1، بین دو فک اختلاف قابل‌توجهی وجود دارد و بیمار دارای اورجت زیاد می‌باشد و فک و دندان‌های بالا؛ به‌شدت جلوتر از فک و دندان‌های پایین هستند.

مال اکلوژن کلاس 2 گروه 2

در مال اکلوژن کلاس 2 گروه 2، دندان‌های جلویی فک بالا به‌صورت عمودی و یا به سمت عقب قرار دارند و بیمار دارای دیپ بایت شدید ((Deep Overbite)) می‌باشد.

اگرچه در این نوع ناهنجاری بین دو فک اختلاف وجود دارد اما چون دندان‌هایی جلویی فک بالا به‌صورت عمودی و یا به سمت عقب شیب‌دارند اختلاف دو فک کمتر به نظر می‌رسد ولی بی‌نظمی دندان‌های فک بالا و دیپ بایت شدید مشهود می‌باشد.

مال اکلوژن کلاس 3

مال اکلوژن کلاس 3مال اکلوژن کلاس سه ((Mesiocclusion)) – پروگناتیسم ((Prognathism))، اورجت منفی، آندربایت – هنگامی رخ می‌دهد که فک و دندان‌های پایین خیلی جلوتر از فک و دندان‌های بالا باشند و به‌شدت فک و دندان‌های بالا را بپوشانند. ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm))

بیماران مال اکلوژن کلاس سه یا فک پائین بزرگی دارند و یا فک بالای آن‌ها عقب‌تر از حالت طبیعی قرارگرفته است و یا هر دو حالت باهم رخ‌داده است.

بیشتر بدانید:

در این مورد کاسپ مزیوباکال مولر اول بالا با شیار مزیوباکال مولر اول پایین تراز نیست و عقب‌تر از آن قرارگرفته است. معمولاً زمانی دیده می‌شود که دندان پایینی جلو برجسته‌تر از دندان بالایی جلو باشد.

الگوهای غیرطبیعی بایت (ناهنجاری های شایع دندانی و فکی)

مال اکلوژن می‌تواند باعث بی‌نظمی دندانی یا الگوهای غیرطبیعی بایت گردد. در بخش زیر الگوهای غیرطبیعی بایت را مرور می‌کنیم.

فضای اضافی و فاصله بیش از حد دندان‌ها

فاصله بیش از حد دندانی
فاصله بیش از حد دندانی

فضای بیش‌ازحد برای دندان‌ها می‌تواند باعث مشکلات فاصله و یا بی‌نظمی دندان‌ها شود. فاصله دندان‌ها و یا فضاهای بین‌دندانی به خاطر از دست دادن دندان‌ها یا دندانهایی که رشد نکرده‌اند به وجود می‌آید.

فضای کم و بی‌نظمی و شلوغی دندان‌ها

بی‌نظمی و شلوغی دندان‌ها
بی‌نظمی و شلوغی دندان‌ها

فضای کمتر ازحد برای دندان‌ها نیز می‌تواند باعث مشکلات فاصله و یا بی‌نظمی دندان‌ها شود. بی‌نظمی و شلوغی دندان‌ها ((Crowding of teeth)) موقعیتی است که در آن فضای کافی برای دندان‌های طبیعی دائمی در دهان وجود نداشته باشد. در این حالت دندان‌ها نظم و ترتیب مناسب را ندارند و باهم جفت‌وجور نمی‌شوند. ((http://www.webmd.com/oral-health/tc/types-of-malocclusion-topic-overview))

بی‌نظمی دندان‌ها می‌تواند از رویش درست دندان‌های دائمی جلوگیری کند و منجر به دندان نهفته شود.

نهفتگی دندانی

نهفتگی دندان
نهفتگی دندان

در مواردی که دنداني بايد رويش يابد ولي هنوز بيرون نيامده است. یا مسیر رویش آن توسط دندان دیگری مسدود شده است با نهفتگی دندانی مواجه هستیم.

خط وسط نابجا – ناقرینگی دندان ها هنگام لبخند زدن

خط وسط نابجا
خط وسط نابجا

در افرادی که خط وسط نابجا ((Misplaced midline)) یا مشکلات میدلاین دارند خط وسط بین دندان جلویی بالا با دندان‌های پایین مطابقت ندارد و در یک خط قرار ندارند.

این ناهنجاری باعث می شود هنگامی بیمار لبخند می زند، دهان بیمار نامتقارن به نظر برسد . علاوه بر مشکلات زیبایی ، مشکلات روابط دندانی نیز در این حالت ممکن است ایجاد گردد که بر کارایی جویدن تاثیر می گذارد .

اوپن بایت – به هم نرسیدن دندان ها

اوپن بایت
اوپن بایت

در اوپن بایت ((Open bite)) اگرچه دندان‌های مولر بالا و پایین بیمار باهم متناسب بوده و بر روی‌هم می‌نشیند اما دندان‌های بالا و پایین جلویی باهم همپوشانی ندارند و زمانی که دندان‌ها را به هم می‌چسبانید بین سطوح دندانی جلو یا اطراف فاصله و فضای خالی وجود دارد.

اوپن بایت می‌تواند در یک یا هر دو طرف دندان‌ها رخ دهد.

اوربایت – هم پوشانی بیش از حد دندان ها

اوربایت
اوربایت

در اوربایت ((Overbite)) دندان جلو بالا بیش‌ازحد بر روی دندان‌های جلوی پایین می‌نشینند و در موارد شدید، می‌تواند باعث شود دندان‌های پایینی به سقف دهان برخورد کنند.

بر اثر این مشکل دندان های فک پایین به لثه دندان های فک بالا و همچنین قسمت داخلی دندان های جلو بالا صدمه زده و نیز استخوان نگه دارنده دندان ها دچار تحلیل و می تواند باعث شود که دندان های بالا و پایین دچار سایش گردند. این مشکل با مشکلات ایجاد شده در مفصل گیجگاهی فکی ارتباط دارد.

اورجت – بيرون زدگي دندانهاي بالا

در اورجت ((Overjet)) دندانهای جلویی بالا خیلی خیلی جلوتر از دندان‌های پایینی هستند و به سمت بیرون رانده‌شده‌اند.

فک پایین کوچک نیز ممکن است علت اورجت باشد. گاهی اوقات مکیدن انگشت شست نیز می‌تواند این شرایط را با فشار دادن دندان به بیرون و تغییر شکل سقف دهان (کام فوقانی) ایجاد نماید.

دیپ بایت

در دیپ بایت ((Deep Bite)) دندان‌های جلویی بالا مقدار زیادی از دندان‌های پایین را می‌پوشانند و دندان‌های پایینی کمتر از حد طبیعی دیده می‌شوند.

آندربایت

آندربایت
آندربایت

در آندربایت ((Underbite)) دندان‌های جلو پایینی، جلوتر از دندان جلو بالایی می‌باشند.

کراس بایت

کراس بایت
کراس بایت

کراس بایت ((Cross bite)) زمانی رخ می‌دهد که در هنگام بستن دهان یک یا همه دندان‌های بالایی به‌درستی در مقابل دندان‌های پایینی قرار نمی‌گیرد و برخی از دندان‌ها در هم قفل می‌شوند.

در کراس بایت معمولاً فضای کافی برای رشد دندان‌های دائمی بالایی وجود ندارد، بنابراین دندانها کج رشد می‌کنند.

چرخش دندان‌ها

چرخش دندان‌ها زمانی رخ می‌دهد که یک دندان از موقعیت طبیعی خود چرخیده و یا زاویه پیدا کند.

جابجایی

جابجایی ((Transposition)) زمانی رخ می‌دهد که دندان‌ها در مکان به‌غیراز موقعیت طبیعی خود رشد نمایند.

سایش دندانی

اتریشن
فرسایش دندانها

اگر چه سایش دندانی به تنهایی جزو دسته بندی الگوهای غیرطبیعی بایت قرار نمیگیرد ولی ممکن است از نشانه های اوربایت، کراس بایت یا دیپ بایت شدید و یا مزتبط با مشکلات ایجاد شده مفصل گیجگاهی فکی باشد.

علت مال اکلوژن

مال اکلوژن دندان‌ها اغلب ارثی است و ممکن است درنتیجه تفاوت بین اندازه فک بالا و پایین و یا بین اندازه فک و دندان ایجاد شود. شکل و یا نقایص فک هنگام تولد مانند شکاف لب و کام نیز ممکن است دلایل مال اکلوژن باشد. ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm))

به‌غیراز موارد ارثی، عادات دهانی و فشار بر دندان یا فک بالا و پایین علل اصلی مال اکلوژن هستند. ((Klein ET., E (1952). “Pressure Habits, Etiological Factors in Malocclusion”. Am. J. Orthod. 38 (8): 569–587. doi:10.1016/0002-9416(52)90025-0))((Graber TM., T (1963). “The “Three m’s”: Muscles, Malformation and Malocclusion”. Am. J. Orthod. 49 (6): 418–450. doi:10.1016/0002-9416(63)90167-2))

در هنگام رشد فعال اسکلتی ((Björk A., Helm S., A; Helm, S (1967). “Prediction of the Age of Maximum Puberal Growth in Body Height” (PDF). Angle Orthod. 37 (2): 134–143. doi:10.1043/0003-3219(1967)037<0134:POTAOM>2.0.CO;2. PMID 4290545.)) تنفس دهانی، مکیدن انگشت و عادات دیگر تا حد زیادی توسعه صورت و قوس دندان تحت تأثیر قرار می‌دهد.((Brucker M., M. (1943). “Studies on the Incidence and Cause of Dental Defects in Children: IV. Malocclusion”(PDF). J Dent Res. 22 (4): 315–321. doi:10.1177/00220345430220041201))((Calisti L. J. P., Cohen M. M., Fales M. H., L. J.; Cohen, M. M; Fales, M. H (1960). “Correlation between Malocclusion, Oral Habits, and Socio-economic Level of Preschool Children”(PDF). J. Dent Res. 39 (3): 450–454. doi:10.1177/00220345600390030501. PMID 13806967.))((Subtelny J. D.; Subtelny J. D. (1973). “Oral Habits – Studies in Form, Function, and Therapy” (PDF). Angle Orthod. 43 (4): 347–383.))((Aznar T., Galán A. F., Marín I., Domínguez A., T; Galán, AF; Marín, I; Domínguez, A (2006). “Dental Arch Diameters and Relationships to Oral Habits” (PDF). Angle Orthod. 76 (3): 441–445. doi:10.1043/0003-3219(2006)076[0441:DADART]2.0.CO;2. PMID 16637724))(( Yamaguchi H., Sueishi K., H; Sueishi, K (2003). “Malocclusion associated with abnormal posture”. Bull Tokyo Dent Coll. 44 (2): 43–54. doi:10.2209/tdcpublication.44.43. PMID 12956088))

علل دیگر عبارت‌اند از: ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm))((Rosenberg, Jack (2010-02-22). “Malocclusion of teeth”. Medline Plus. Retrieved 2012-02-06.))((Lieberman, Daniel E; Krovitz, GE; Yates, FW; Devlin, M; St Claire, M (2004). “Effects of food processing on masticatory strain and craniofacial growth in a retrognathic face” (PDF). Journal of Human Evolution. 46 (6): 655–677. doi:10.1016/j.jhevol.2004.03.005. PMID 15183669.))((Ingervall, Bengt; Bitsanis, E (1987). “A pilot study of the effect of masticatory muscle training on facial growth in long-face children”. European Journal of Orthodontics. 9 (1): 15–23. doi:10.1093/ejo/9.1.15. PMID 3470182.))

  • عادات دوران کودکی مانند مکیدن انگشت شست، فشار زبان، بعد از سن 5 سالگی
  • دندان اضافی، دندان ازدست‌رفته، دندان نهفته و یا شکل غیرطبیعی دندان
  • فک توسعه‌نیافته و کوچک
  • استفاده نامتناسب و اشتباه از اپلاینس ها، نگهدارنده ها و یا بریس ها
  • عدم هم‌ترازی و بی‌نظمی فک پس از شکستگی آن در آسیب‌های شدید
  • تومورهای دهان و فک
  • پوسیدگی، التهاب پری اپیکال و از دست دادن دندان‌های شیری نیز رشد صحیح دندان‌های دائمی را تغییر می‌دهد.

شرایط دیگر

انواع دیگر از مال اکلوژن می‌تواند به دلیل اندازه دندان‌ها یا اختلاف افقی، عمودی یا عرضی و عدم تقارن اسکلتی باشد. صورت‌های کشیده ممکن است دچار اوپن بایت شوند، درحالی‌که صورت‌های کوچک‌تر ممکن است همراه با دیپ بایت باشند.

علل متفاوتی برای اوپن بایت و به همین ترتیب برای دیپ بایت وجود دارد. فک فوقانی یا تحتانی می‌تواند بیش‌ازحد یا کمتر از حد رشد نماید و منجر به مال اکلوژن کلاس 2 و یا کلاس 3 شود و برای درمان آن‌ها ممکن است نیاز به ارتوسرجری و جراحی فک (جراحی ارتوگناتیک) به‌عنوان بخشی از درمان کلی داشته باشیم.

درمان مال اکلوژن

مال اکلوژن شایع‌ترین دلیل برای مراجعه به متخصص ارتودنسی است. هدف از درمان مال اکلوژن اصلاح موقعیت دندان‌ها است.

با درمان مال اکلوژن: ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm))

  • تمیز کردن دندان آسان‌تر می‌شود و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه و پریودنتال کاهش می‌یابد
  • فشار بر روی دندان‌ها و فک و عضلات از بین می‌رود. این کاهش فشار علائم اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) را کاهش می‌دهد.

درمان مال اکلوژن ممکن است شامل استفاده از ابزارهای و روش‌های زیر باشد: ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm))

  • بریس و یا وسایل دیگر مانند الاینر های بدون سیم که ممکن است برای برخی از افراد استفاده می‌شود.
  • حذف یک یا چند دندان: اگر بی‌نظمی بیش‌ازحد، بخشی از مشکل باشد ممکن است لازم شود.
  • ترمیم و بازسازی دندان‌های نامنظم: دندان‌ها ممکن است ازنظر اندازه، شکل، ارتباطات نیاز به بازسازی داشته باشند.
  • جراحی: در مواردی برای تغییر شکل فک و افزایش یا کاهش اندازه آن نیاز به جراحی وجود دارد.

معاینه مال اکلوژن

بسیاری از مشکلات تراز دندانی در معاینه اولیه توسط ارتودنتیست مشخص می‌شود. درصورتی‌که مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به‌عکس اشعه X از دندان‌ها یا سر و یا جمجمه داشته باشیم.

درمان مال اکلوژن قبل از بلوغ اسکلتی

هر چه زودتر مشکلات مال اکلوژن شناسایی و درمان شوند، درمان آن‌ها راحت‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود. بهترین سن برای درمان مال اکلوژن در دوران کودکی و نوجوانی است چراکه رشد اسکلتی هنوز ادامه دارد و استخوان هنوز نرم هستند و دندان به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند و می‌توان با دستگاه‌های ارتودنسی و بدون جراحی فک‌ها را تصحیح و ناهنجاری‌های مال اکلوژن را درمان کرد.

درمان مال اکلوژن ممکن است 6 ماه تا 2 سال و یا بیشتر طول بکشد. میزان زمان موردنیاز برای درمان بستگی به میزان شدت مشکل دارد.

درمان مال اکلوژن بعد از بلوغ اسکلتی

اما درصورتی‌که بیمار بعد از بلوغ اسکلتی و یا سنین بزرگسالی برای درمان ناهنجاری‌های مال اکلوژن به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید، بااینکه درمان در بزرگسالان اغلب موفقیت‌آمیز است اما تصحیح فکین دیگر توسط بدون جراحی و ارتوسرجری امکان‌پذیر نمی‌باشد. در این حالت دو گزینه درمانی مطرح می‌شود.

  • درصورتی‌که ناهنجاری شدید نباشد می‌توان با تغییر موقعیت دندان‌ها توسط ارتودنسی جبرانی و کاموفلاژ سلامت و زیبایی بیمار را کمی بهبود بخشید.
  • اما چنانچه ناهنجاری شدید باشد برای تغییر موقعیت فک‌های بیمار نیاز به ارتودنسی و جراحی فک یا ارتوسرجری داریم.

عوارض احتمالی مال اکلوژن

عوارض احتمالی مال اکلوژن عبارت‌اند از: ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm))

  • پوسیدگی دندان: در صورت عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان توسط بیمار
  • التهاب دهان و لثه
  • در حالت نادر، مشکلات تکلم یا تغذیه و جویدن در طول زمان

پیشگیری از مال اکلوژن

بسیاری از انواع مال اکلوژن قابل‌پیشگیری نیستند. ولی بهتر است عاداتی مانند مکیدن انگشت را کنترل نمود.

شناسایی و درمان زودرس مشکل اجازه می‌دهد تا در درمان نتایج سریع‌تر و موفقیت بیشتری حاصل گردد. ((https://medlineplus.gov/ency/article/001058.htm))

 

دکتر فرزین اصلانی

متخصص ارتودنسی و جراحی فک

فلوشیپ ارتودنسی جراحی ( ارتوسرجری )

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات