تفاوت ارتودنسی ثابت و نامرئی

تفاوت ارتودنسی ثابت و نامرئی در چیست ؟ بهتر است بدانید که ارتودنسی شامل دو نوع ارتودنسی ثابت و نامرئی می باشد، ارتودنسی ثابت به ارتودنسی گفته می شود که در آن بیمار توانایی خارج کردن دستگاه ارتودنسی از دهان را نداشته باشد، در گویش افراد به ارتودنسی ثابت ، سیم کشی دندان نیز گفته می شود و در آن براکت ها به صورت نگین هایی بر روی دندان نصب می گردد.

تفاوت ارتودنسی ثابت و نامرئی

علت تفاوت ارتودنسی ثابت و نامرئی

اینویزیلاین نوعی دستگاه ارتودنسی دندان می باشد که با صورت سفارشی و با استفاده از فناوری رایانه ای برای افراد ساخته می شود، این نوع پلاک های دندانی متحرک بوده و قابلیت خارج کردن از دهان را دارد.

افرادی که از این نوع دستگاه ارتودنسی استفاده می کنند باید به این نکته مهم دقت نمایند که هر سه الی چهار هفته یک بار برای تعویض کردن پلاک دندانی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند، ارتودنسی باعث حرکت دندان ها و در نتیجه مرتب شدن آن ها می شود.

ارتودنسی نامرئی جزء ارتودنسی های متحرک می باشد و بیمار هنگام غذا خوردن و مسواک زدن می توانند آن را از دهان خود خارج نمایند.

در رابطه با ارتودنسی ثابت بهتر است بدانید که ارتودنسی به مرور زمان تغییر کرده و معمول ترین نوع دستگاه ارتودنسی ثابت Edgewise می باشد که شامل بند ارتودنسی ، هدگیر، براکت، سیم ارتودنسی ، کش ارتودنسی و غیره می باشد.

انواع دستگاه های ارتودنسی

براکت های فلزی سنتی

یکی از رایج ترین و قدیمی ترین دستگاه های ارتودنسی ف براکت های فلزی ثابت می باشند. این براکت ها که از جنس فلز یا فولاد ضد زنگ می باشند ، می توانند شدیدترین مشکلات دندانی و فکی را درمان کنند. میزان دوام و ماندگاری براکت های ارتودنسی فلزی ، بسیار بالا بوده و نسبت به سایر روش های درمان ارتودنسی هزینه مناسب تری دارند.

براکت های سرامیکی

از نظر عملکرد این براکت ها هیچ تفاوتی با براکت های فلزی ندارند و تنها تفاوت آن ها ، در جنس براکت ها می باشد. براکت های سرامیکی از سرامیک یا مواد کامپوزیتی ساخته می شوند و به سبب رنگ مشابه دندان و ظریف بودن ، زیاد به چشم نمی آیند و زیبایی بیشتری دارند. همچنین این براکت ها فشار کمتری را به دندان ها وارد می کنند ؛ از این رو برای بیمار درد کمتری را در حین درمان ایجاد می کنند.

 

تفاوت ارتودنسی ثابت و نامرئی

 

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یکی از روش های ارتودنسی نامرئی می باشد و در آن ، از براکت های فلزی سنتی استفاده می شود. با این تفاوت که براکت ها و سیم کشی آن ها در پشت دندان ها قرار می گیرد ؛ از این رو دیده نمی شوند. از این دستگاه ارتودنسی در افرادی که دارای مشکلات دندانی یا فکی پیچیده هستند ، ولی نمی خواهند دستگاه ارتودنسی در دهان آن ها دیده شود ، استفاده می شود.

الاینرهای نامرئی

استفاده از الاینرهای نامرئی از جنس پلاستیک شفاف ، یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین روش های ارتودنسی می باشد. الاینرهای ارتودنسی به حدی شفاف هستند ، که نمی توان به آسانی آن ها را در دهان تشخیص داد. این الاینرها بر مبنای قالب گیری اولیه از دهان ساخته شده اند ، و متشکل از تعدادی پلاک نازک و متحرک هستند. برای جلوگیری از لکه شدن پلاک های ارتودنسی لازم است ، در هنگام غذا خوردن یا آشامیدن آن ها را از دهان خارج کرده و پس از تمیز کردن دندان ها ، مجددا از آن ها استفاده کنید.

مزایای ارتودنسی ثابت

  • با انجام ارتودنسی ثابت می توان ناهنجاری هایی همچون چرخش دندان، تورفتگی ، بیرون زدگی ، تصحیح زوایه غلط دندان و جا به جایی ریشه را درمان نمود.
  • با انجام این روش درمانی می توان بیشتر مشکلات دندان ها را حل کرد و نحوه قرارگیری دندان ها بر روی هم نیز درست می شود.
  • با استفاده از ارتودنسی ثابت می توان به طور همزمان چندین دندان را جا به جا نمود.
  • با ارتودنسی ثابت دندان ها به صورت دقیق تر مرتب می شوند.
  • در این روش ارتودنسی ، کنترل بیشتری بر روی سیستم تکیه گاه وجود دارد و حرکت دندان ها راحت تر انجام می شود.
  • احتمال بازگشت دندان ها به حالت قبل خود در ارتودسنی ثابت بسیار کم می باشد.

معایب ارتودنسی ثابت

براکت های ارتودنسی ثابت فلزی ، در هنگامی که فرد لبخند می زند دیده می شوند و این امر ممکن است ، سبب کاهش اعتماد به نفس بیمار شود. البته استفاده از باندهای پلاستیکی رنگی ، جلوه ای زیبا به براکت ها می بخشد و همین امر سبب شده ، که این کش های الاستیکی رنگی طرفداران زیادی داشته باشند.

براکت های فلزی در بعضی از افراد ایجاد درد و ناراحتی می کنند. همچنین نگهداری و رعایت بهداشت در این دستگاه های ارتودنسی ، به مراتب دشوار تر بوده و ممکن است صدمه ببینند.

اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی ثابت فلزی ، طول درمان بیشتری نسبت به سایر روش های درمانی از جمله ونیر کامپوزیت ، لمینیت دندان و … دارد.

 

تفاوت ارتودنسی ثابت و نامرئی

 

تفاوت ارتودنسی ثابت و نامرئی

  1. ارتودنسی نامرئی برای رفع ناهنجاری های پیچیده دندانی کاربرد ندارد و معمولا برای اختلالات شدید از ارتودنسی فلزی استفاده می شود.
  2. بریس های فلزی در ارتودنسی ثابت مانند بریس های نامرئی زیبا نیستند ، اما کاربردی تر هستند.
  3. سرعت بهبود ناهنجاری های دندانی با بریس های فلزی بیشتر می باشد.
  4. به این نکته توجه کنید که فقط یک متخصص ارتودنسی خوب ، می تواند بهترین نوع و روش درمانی را برای شما مشخص کند.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی دارای انواع مختلفی می باشد ، که در ذیل به آن ها اشاره شده است :

  • ارتودنسی نامرئی لینگوال
  • ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف
  • ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان
  • ارتودنسی نامرئی بدون سیم

مزایای ارتودنسی نامرئی

براکت های ارتودنسی نامرئی ، به راحتی قابل تشخیص نبوده و این موضوع سبب می شود ، ارتودنسی نامرئی گزینه مناسبی جهت رفع نامرتبی دندان های بزرگسالان و نوجوانان باشد.

کسانی که از ارتودنسی نامرئی استفاده می کنند ، می توانند در حین غذا خوردن آن را بردارند ؛ بدین ترتیب آن ها می توانند تمام مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

ارتودنسی نامرئی ، گزینه مناسبی برای افرادی است که علاقه به انجام ورزش های تماسی دارند ؛ چرا که آن ها می توانند در حین انجام ورزش ارتودنسی های خود را خارج کنند.

استفاده از ارتودنسی نامرئی ، سبب صرفه جویی در وقت بیماران می شود ؛ چرا که در این روش دیگر نیاز به مراجعه مداوم به متخصص ارتودنسی نمی باشد و علاوه بر آن جلسات درمانی نیز به سرعت طی می شوند ، زیرا دیگر در این جلسات نیاز به تعویض و سفت کردن سیم ها نمی باشد.

معایب ارتودنسی نامرئی

  1. درمان با ارتودنسی نامرئی به نسبت سایر انواع ارتودنسی ف از هزینه بالاتری برخوردار است.
  2. از پلاک های متحرک ارتودنسی نامرئی ، نمی توان در مواردی که دندان ها دارای مشکلات شدیدی هستند استفاده کرد ؛ چرا که اثر بخشی آن به نسبت ارتودنسی ثابت کمتر می باشد.
  3. طول مدت درمان مشکلات دندانی با ارتودنسی نامرئی ، طولانی تر از ارتودنسی ثابت می باشد.
  4. برخی از دستگاه های ارتودنسی نامرئی ، مانند الاینرهای شفاف قابلیت خروج از دهان را دارند و همین متحرک بودن آن ها ، باعث می شود که احتمال گم شدن آن ها وجود داشته باشد.

پرسش و پاسخ تفاوت ارتودنسی ثابت و نامرئی

آیا هزینه ارتودنسی نامرئی ، نسبت به ثابت بیشتر می باشد ؟

در اغلب موارد هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به ارتودنسی ثابت ، کمی بیشتر است.

آیا دندان ها پس از درمان به وسیله ارتودنسی ، به حالت اولیه خود باز می گردند ؟

خیر ، در صورتی که دوره درمانی ارتودنسی به طور کامل طی شود ، احتمال بازگشت پذیری دندان ها به حالت اولیه خود وجود ندارد.

آیا روش درمانی ارتودنسی ، سبب بروز پوسیدگی در دندان ها می شود ؟

رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران درمانی ارتودنسی ، اهمیت به سزایی پیدا می کند ؛ چرا که عدم رعایت بهداشت دهانی احتمال پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد ، بنابراین می توان گفت در صورت رعایت بهداشت دهان ، احتمال پوسیدگی دندان ها افزایش نمی یابد.

آیا روش درمانی ارتودنسی دردناک است ؟

احساس کمی درد پس از جایگذاری ارتودنسی ها مسئله ای عادی و طبیعی می باشد ، که به مرور زمان کاهش یافته و بیماران به آن عادت می کنند.

آیا طول درمان با ارتودنسی طولانی است ؟

مدت زمان درمان با ارتودنسی بسته به شرایط بیماران متفاوت می باشد ، اما این روش به طور میانگین به دو سال زمان نیاز دارد.

 

مدت زمان ارتودنسی چقدر می باشد؟

برای مرتب کردن دندان ها با استفاده از ارتودنسی ثابت حدود 9 الی 24 ماه نیاز است و این مدت با توجه به شدت نامرتبی دندان های بیمار مشخص می شود.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر می باشد؟

هزینه ارتودنسی نامرئی با توجه به پارامترهای بسیاری توسط  بهترین متخصص ارتودنسی ، تعیین می شود.

دکتر فرزین اصلانی در رابطه با هزینه ارتودنسی مقاله جامعی تهیه نموده و در وب سایت ایشان موجود است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات