ویروس کرونا و دندانپزشکی

 ویروس کرونا و دندانپزشکی

 ویروس کرونا و دندانپزشکی : ویروس کرونا، دندانپزشکی را نیز مانند سایر حرفه ها تحت تاثیر قرار داده است. ترس از ابتلا به کرونا مراجعین دندانپزشکی را نگران می کند که آیا مراجعه به دندانپزشکی در این دوران بی خطر می باشد یا خیر… سوال مهم دیگری که در این دوران مطرح می شود این است که اصولا ” برای چه درمانهای دندانپزشکی بهتر است مراجعه ننماییم ” و اگر هم مجبور به حضور در کلینیک دندانپزشکی شدیم، هم خودمان و هم دندانپزشک معالج چه نکاتی را باید رعایت نمایند…

 ویروس کرونا و دندانپزشکی

انتقال کرونا از دندانپزشکی

واقعیت امر این است که تاکنون هیچ مقاله ای انتقال ویروس کرونا از طریق دندانپزشکی را تایید ننموده است اما امسئله این است که مروزه مشخص شده است راه اصلی انتقال ویروس، از طریق تماس مستقیم یا قطرات تنفسی است. مسیر دیگر انتقال نیز از طریق مواجهه با حجم زیاد و تماس نزدیک با ذرات معلق در هوا می باشد که اصطلاحا ” آئروسل ” نامیده می شود.

درمانهای دندانپزشکی روزمره تولید آئروسل هایی می کنند که دارای ریسک بالقوه برای پرسنل دندانپزشکی و بیماران می باشد. هنگام کار با وسایل دندانپزشکی در دهان بیمار، حجم زیادی از قطرات تنفسی و آئروسل ایجاد می شود. این ذرات به اندازه کافی کوچک هستند که بتوانند به مدت طولانی در فضا معلق بمانند و از این رو احتمال پخش این ویروس از افراد آلوده در محیط های بیمارستانی و کلینیک های دندانپزشکی وجود دارد.

برای چه درمانهای دندانپزشکی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در مناطقی که ویروس کرونا شیوع بالایی دارد، اعمال دندانپزشکی غیراورژانس باید به تعویق بیفتد. این موضوع تازگی ندارد و در شیوع بیماری سارس نیز اعمال دندانپزشکی به مدت یک ماه به تعویق افتاده بودند. درمانهای اورژانسی دندانپزشکی در حقیقت به تمام شرایطی اطلاق می شود که برای بیماران درد و ناراحتی پیش آورده است و به اصطلاح موجب شده است کیفیت زندگی آنها دچار مشکل شود.

درمانهای اورژانس دندانپزشکی چگونه باید انجام شوند :

ابتدا بایستی مراجعین از نظر ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس غربالگری شوند.

برای این منظور از پرسشنامه مخصوصی استفاده می شود تا بررسی شود آیا در ۱۴ روز گذشته، فرد تب یا مشکلات تنفسی داشته است یا خیر. در مناطق دارای شیوع بالا حضور داشته یا تماس مستقیم با فرد دارای تست مثبت داشته است یا خیر.

اگر پاسخ به سوالات فوق منفی بود و درجه حرارت بدن فرد زیر ۳/۳۷ درجه بود، دندانپزشک می تواند با رعایت احتیاطات زیر درمانهای اورژانس دندانپزشکی را انجام دهد.

کرونا و عصب کشی دندان

دندان درد یکی از مهمترین مسائلی است که پای مراجعین را به دندانپزشکی می کشاند. عصب کشی دندان نیز درمان اورژانسی دندانپزشکی محسوب می شود که می توان با رعایت ملاحظات خاص برای بیماران انجام داد. در این دوران در بیماران تحت درمان ریشه بایستی از رابردم استفاده شود.

دندانپزشکی کودکان و کرونا

با وجودی که ویروس کرونا برای کودکان خطر زیادی ایجاد نمی کند اما کودکان خود می توانند ناقل خاموش باشند و این بیماری را به اطرافیان منتقل کنند. در دندانپزشکی ترمیمی و کودکان برای تراش دندان باید از کاربرد ابزارهای چرخنده اجتناب شود. در موارد مورد نیاز از روشهای شیمیایی – مکانیکی برای برداشت پوسیدگی استفاده شود یا از تکنیک ترمیم غیرتروماتیک استفاده شود. در صورت ضرورت کاربرد ابزارهای روتاری، استفاده از رابردم الزامی است.

 

جرمگیری لثه و کرونا ویروس

یکی از مهمترین ابزارهای دندانپزشکی که موجب ایجاد آئروسل می شود، کویترون یا همان دستگاه جرمگیری می باشد. در پریو ابزارهای دستی و اولتراسونیک تاثیر یکسانی در برداشت پلاک و جرم دارند، از این رو در صورت نیاز بهتر است از ابزارهای دستی استفاده شود و از جرمگیری با کویترون باید اجتناب شود.

پروتز دندان در دوران کرونا

در درمانهای پروتزی انتخاب تری مناسب جهت جلوگیری از سرفه بیمار اهمیت دارد. در تراش برای سوخت روکش و بریج بهتر است خط تراش بالای لثه انجام گیرد تا امکان استفاده از رابردم وجود داشته باشد.

کشیدن دندان در شرایط  کرونا

در برخی موارد که عفونت دندان به حدی رسیده که آزاردهنده شده است و دندان نیز قابل نگهداری نیست، کشیدن آن اجتناب ناپذیر می باشد. در موارد کشیدن ساده دندان، بیمار بایستی در حالت سوپاین قرار بگیرد تا با تنفس تداخل نکند.

ارتودنسی و کرونا

اکثر درمانهای ارتودنسی درمانهای انتخابی می باشند و حالت اورژانس ندارند و باید تا عادی شدن نسبی وضعیت به تاخیر بیفتند. در صورتی که براکت ارتودنسی کنده شده است و یا سیمی بافت لب و دهان را آزار می دهد بایستی برای حل مشکل ارتودنسی خود به کلینیک ارتودنسی مراجعه نمایید تا مشکل شما حل شود.

کرونا و جراحی فک

در مواردی که جراحي فک به منظور زیبایی انجام می شود، عمل فک بایستی به تاخیر بیفتد؛ اما تمام جراحی های فک انتخابی نیستند و برخی از آنها در اثر تروما و ضربه موجب ایجاد مشکل برای افراد می شوند که در این موارد باید با رعایت احتیاطات، درمان مقتضی انجام شود.

اقدامات دندانپزشکی در کرونا

  • در محیط دندانپزشکی و در سطح اولیه محافظت شخصی که مربوط به پرسنل کلینیک دندانپزشکی است، تاکید می شود که پرسنل از کلاه، ماسک، شیلد یا عینک، دستکش لاتکس یا نیتریل یکبار مصرف استفاده نمایند.
  • در سطح ثانویه محافظت شخصی که مربوط به دندانپزشک درمانگر می باشد، استفاده از کلاه، ماسک یکبار مصرف، شیلد و عینک، دستکش یکبار مصرف لاتکس و گان ضروری است.
  • دندانپزشک باید دستهای خود را قبل از معاینه، درمان، تماس با بیمار و بعد از تماس با محیط و تجهیزات غیراستریل و بعد از تماس با محیط و تجهیزات غیراستریل و بزاق و خون بیمار، با محلولهای با پایه الکل ۷۰-۹۰ درصد یا آب و صابون شستشو دهد.
  • ثابت شده است که استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین در مقابل بسیاری از عفونت های ویروسی مانند هرپس، HIV و هپاتیت B موثر است اما ممکن بر روی کرونا ویروس موثر نباشد و چون این ویروسها به اکسیداسیون حساس می باشند، استفاده از دهانشویه های حاوی هیدروژن پراکساید ۱٪ و پویدون ۲/٪ توصیه می شود.
  • در درمان معمول دندانپزشکی و هنگامی که دندانپزشک در فاصله کمتر از یک متری بیمار قرار دارد، باید از ماسک معمول پزشکی استفاده کند. هنگام کاربرد هندپیس یا جرمگیری اولتراسونیک بایستی از ماسک N95  استفاده شود و در صورتی که موارد اورژانس بر روی بیماران مشکوک انجام می شود بهتر است از ماسک EN 149 استفاده شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات