شروع درمان ارتودنسی چگونه است؟

مهم‌ترین موضوع در ابتدای فرایند درمان معاینه کامل توسط ارتودنتیست است. با گروه ارتوسرجری همراه باشید تا در ادامه به بررسی روند شروع درمانهای ارتودنسی بپردازیم.

شروع درمان ارتودنسی چگونه است؟

معاینه کامل ارتودنسی شامل بررسی ظاهری دندان‌های شما و عکس‌برداری از پروفایل صورت شما با ابزارهای مختلف مانند اشعه ایکس و ساخت مدل دندان‌های شما است. پس اولین کار شما این است که وقت ملاقاتی با ارتودنتیست خود تنظیم کنید تا درباره نیاز و روش‌های درمانی مشاوره لازم را دریافت کنید.

در مرحله بعدی با بررسی کامل عکس‌ها و قالب دندان‌های شما و شرایط و نیازهای شما، ارتودنتیست شما طرح درمان و فرایندهای آن را مشخص می‌کنند و درمان شروع می‌شود.

تشخیص و طرح درمان ارتودنسی

برای آنالیز موقعیت فک و دندان‌ها از رادیوگرافی لترال ((در گرافی لترال Lateral: اشعه از پهلوی بیمار تابیده می‌شود و فیلم در طرف دیگر بیمار قرار می‌گیرد. این گرافی نمای جانبی رو به ما می‌دهد.)) سفالومتری استفاده می‌شود.

در برنامه‌ریزی تشخیص و درمان ارتودنتیست باید

  • ویژگی‌های مختلف مال اکلوژن یا تغییر شکل فکی- دندانی را تشخیص دهد؛
  • ماهیت مشکل را تعریف نماید، در صورت امکان علت مشکل را شناسایی کند؛
  • یک استراتژی درمانی مخصوص بر اساس نیازها و خواسته‌های فرد طراحی کند؛
  • به بیمار طرح درمان را به نحوی ارائه نماید که بیمار به‌طور کامل از پیامدهای تصمیم خود آگاهی یابد. (( M. Graber, R.L. Vanarsdall, Orthodontics, Current Principles and Techniques, “Diagnosis and Treatment Planning in Orthodontics”, D. M. Sarver, W.R. Proffit, J. L. Ackerman, Mosby, 2000))

باید توجه کنیم که قبل از شروع هرگونه درمان ارتودنسی، دندانپزشک شما باید از عدم وجود هرگونه پوسیدگی و یا مشکلات لثه نظیر التهاب یا تحلیل مطمئن شود. در صورت وجود هرگونه پوسیدگی یا مشکلات لثه بهتر است ابتدا طرح درمان شما توسط متخصص ارتودنسی مشخص گردد و سپس اقدام به ترمیم دندان‌ها نمایید.

دلیل این امر این است که ممکن است بعضی از دندان‌های پوسیده یا مشکل‌دار در حین درمان ارتودنسی کشیده شوند و شما نیازی به‌صرف هزینه برای ترمیم آن‌ها نداشته باشید.

 مراحل و مدت درمان ارتودنسی

شدت مشکل و عوامل دیگر مؤثر بر درمان مشخص خواهد کرد که چه رویکردی در درمان ارتودنسی شما به‌احتمال‌زیاد مؤثرتر است.

طول درمان نیز بستگی به‌شدت مشکل دارد و ممکن است بین چند ماه تا چند سال طول بکشد. اکثر افراد می‌تواند در طی یک تا دو سال درمان شوند.

ارتودنسی یا درمان اُرتودُنتیکس

ارتودنسی یا درمان ارتودنتیکس

ارتودنسی یا درمان اُرتودُنتیکس، یک رشته‌ تخصصی دندان‌پزشکی است که در آن به تشخیص، پیشگیری و اصلاح انحراف دندان‌ها و فک پرداخته می شود.

برای آگاهی از نحوه و مسائل مربوط به درمان ارتودنسی از قسمت روبرو می توانید مقاله کامل ارتودنسی یا درمان ارتودنتیکس را مطالعه نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات