روش های جراحی فک

جراحی زیبایی فک یا جراحی ارتوگناتیک علمی است که برای رفع ناهنجاری های فک بکار گرفته می شود. از آنجا که امروزه جراحی فک دیگر موضوعی نا آشنا برای مراجعه کنندگان نیست، در این مقاله قصد داریم به روش های جراحی فک بپردازیم.

روش های جراحی فک - دکتر فرزین اصلانی

روش های جراحی فک به شرح ذیل می باشد :

جراحی فک بالا

جراحی فک بالا  یکی از روش های جراحی فک می باشد و زمانی انجام می شود که فک پایین به میزان کافی رشد کرده و در موقعیت صحیح خود قرار دارد ؛ اما فک بالا یا به اندازه کافی رشد نکرده یا بیش از اندازه رشد کرده است ؛ در برخی مواقع نیز این عارضه به دلیل عادت بد دهانی به وجود می آید. در این مواقع پس از انجام مرحله اول ارتودنسی ، جراحی فک بالا انجام می شود و با توجه به ناهنجاری آن فک جلو آورده می شود یا عقب برده می شود تا در موقعیت صحیح خود قرار گیرد. در این روش بهترین جراح فک در کرج  برای تثبیت موقعیت فک از پیچ و صفحه مخصوصی (به نام پلیت) استفاده می کند.

جراحی فک پایین

جراحی فک پایین ، نیز یا به دلیل رشد بیش از اندازه با جراحی فک عقب برده می شود یا به دلیل رشد ناکافی به سمت جلو هدایت می شود.

جراحی فک بالا و پایین

در مواقعی که صورت بیمار بلند بوده و دارای مشکلاتی همچون : عدم تقارن ، جلو بودن لب ها و چانه ، لبخند لثه ای و غیره است ، جراح برای برطرف کردن ناهنجاری جراحی هر دو فک را پیشنهاد می کند. در این مواقع فک بالا به سمت بالا و فک پایین به سمت جلو آورده می شود و با حرکت تکمیلی چانه ، بلندی صورت برطرف می شود. جراحی زیبایی فک تاثیر بسزایی بر چهره فرد داشته و باعث زیباتر شدن صورت او می شود. در ارتوسرجری ( جراحي فك همراه با ارتودنسي ) پس از اتمام جراحی فک ، مجدداً بیمار برای تثبیت موقعیت دندان و فک ، ارتودنسی را ادامه می دهد.

جراحی زیبایی فک و چانه

برخی از روش های جراحی فک با هدف زیبایی صورت انجام می شود. برای مثال در ژینوپلاستی ، عقب رفتگی چانه درمان شده و فک حالت طبیعی پیدا می کند. این جراحی متقاضیان زیادی دارد و زمانی جراحی زیبایی فک بالا و پایین انجام می شود که فرد مشکلاتی مانند جلو بودن لب ها ، نمایان شدن لثه و جلو بودن چانه و غیره را داشته باشد.

جراحی جلو کشیدن نوک چانه

زمانی جراحی جلو کشیدن نوک چانه انجام می شود که چانه بیش از حد کوتاه باشد. در شرایطی که دندان ها هیچ مشکلی نداشته باشند ، با استفاده از ایمپلنت و به روش شکستن استخوان یا استئوتومی می توان این جراحی را انجام داد. مدت زمان انجام این جراحی کوتاه بوده و ورم ناشی از آن به سرعت برطرف می شود و اغلب بیماران از انجام این روش از جراحی فک رضایت دارند.

جراحی عقب کشیدن نوک چانه

در صورتی که دندان ها به خوبی روی هم قرار می گیرند اما نوک چانه به میزان کمی نا متقارن باشد با جراحی فک می توان این مشکل را اصلاح نمود. در شرایطی که دلیل عدم تقارن صورت ، ساختار استخوانی فک باشد ، تنها راه رفع این بدشکلی یکی از جراحی های های اصلاحی فک می باشد.

جراحی TMJ یا مفصل فکی – گیجگاهی

زمانی که سایر روش های جراحی فک موثر نباشد ، ممکن است پزشک این جراحی را توصیه کند. چند نوع جراحی مفصل گیجگاهی فکی وجود دارد که عبارت اند از : آرتروسنتز ، آرتروسکوپی و آرتروتومی یا جراحی مفصل باز

 

در چه مواقعی فرد به جراحی فک و ارتودنسی نیاز دارد ؟

  • نقایص مادرزادی
  • دردهای مزمن در مفصل فک
  • تنفس دهانی به صورت غیر ارادی
  • ناتوانی در بهم رساندن لب های بالا و پایین
  • عقب رفتگی فک پایین
  • جلو آمدگی فک پایین
  • عقب رفتگی فک بالا
  • جلو آمدگی فک پایین
  • عدم تقارن صورت از روبه رو
  • ایجاد مشکل در تکلم و جویدن غذا
  • اپن بایت
  • ساییده شدن بیش از حد دندان ها

نکات حائز اهمیت در روش های جراحی فک به شرح ذیل می باشد :

افرادی که یکی از روش های جراحی فک ذکر شده را انجام داده اند بعد از اتمام جراحی ارتوسرجری مرخص می شوند؛ سپس بهترین متخصص ارتودنسی و جراح فک کرج به آن ها توصیه می کند که جلسات معاینه را در زمان های تعیین شده بروند. در دوران نقاهت جراحی فک ، تغذیه بعد از جراحی فک را رعایت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تغذیه می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید که به صورت کامل توضیح داده شده است. بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و به آرامی دندان های خود را بعد از ارتوسرجری ( جراحی فک همراه با ارتودنسی ) مسواک بزنید. در صورتی که بعد از جراحی فک دچار تورم و کبودی ( در ناحیه تحت درمان ) شدید به مدت 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقدامات قبل از جراحی فک و مراقبت های بعد از جراحی فک به مقاله های مربوط به آن مراجعه کنید.

 

روش های جراحی فک - دکتر فرزین اصلانی

اپن بایت و لزوم انجام جراحی فک :

افرادی که به عارضه اپن بایت مبتلا هستند ، لازم است تحت عمل جراحی فک قرار بگیرند. اپن بایت ها به 3 دسته کلی تقسیم می شوند :

اپن بایت قدامی : در این حالت بین دندان های جلو بر روی فک پایین و بالا در هنگام بسته شدن فک ، همپوشانی ایجاد نمی شود.

اپن بایت دندان های خلفی : بین دندان های عقب دهان در هنگام بستن دهان بر روی فک بالا و پایین تماسی ایجاد نمی شود.

اوربایت ناقص : در هنگام بستن فک ، دندان های قدامی فک بالا با دندان های قدامی فک پایین یا بافت نرم داخل دهان تماسی پیدا نمی کنند.

 

جراحی فک توسط بهترین متخصص ارتوسرجری کرج

مشاوره : با استفاده از تصاویر تشخیصی و همچنین مدل های سه بعدی و نرم افزارهای پیشرفته ، برنامه درمانی شما مشخص شده و نتیجه مورد نظر به بیمار نشان داده خواهد شد.

دستورات قبل و بعد از جراحی فک : آزمایش هایی قبل از انجام  روش های جراحی فک تجویز می شود و لازم است 6 ساعت قبل از عمل از مصرف هرگونه نوشیدنی و مواد غذایی خوددار شود.

روند جراحی فک : بر اساس صلاح دید جراح این عمل در کلینیک یا بیمارستان انجام خواهد شد. جراحی فک اغلب از داخل دهان انجام می شود به همین دلیل جای هیچ گونه زخمی روی صورت بیمار باقی نخواهد ماند. بعد از عمل بیمار کمی درد و ورم را تجربه می کند که با داروهای تجویز شده قابل تسکین و کنترل است. لازم است بیمار تا مدتی غذاهای نرم و مایعات میل کند.

سوالات رایج جراحی فک

  • دوران نقاهت جراحی فک چقدر می باشد ؟

تو صیه می شود بیشتر افراد به مدت 2 الی 3 هفته از انجام فعالیت های سنگین جسمی و ورزشی ، کار کردن خودداری کنند. بهبودی کامل استخوان های حدود 6 الی 8 هفته طول می کشد.

  • هزینه جراحی فک چقدر می باشد ؟

برخی از افراد که دچار مشکلات فکی و دندانی هستند این سوال در ذهن شان ایجاد می شود که هزینه جراحی فک و ارتودنسی چقدر می باشد و آیا می توان جراحی فک و ارتودنسی ( ارتوسرجری ) را به صورت اقساطی انجام داد. دکتر فرزین اصلانی در مقاله مربوط به هزینه درمان ارتودنسی جراحی فک به صورت کامل در این مورد توضیح داده اند، برای آگاهی و یافتن پاسخ سوالات خود به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

  • جراحی فک به چند ساعت زمان نیاز دارد ؟

مدت زمان مورد نیاز جهت انجام جراحی فک ، بسته به شرایط بیماران ، میزان گستردگی جراحی فک ، ایرادات فک و غیره متفاوت می باشد اما در حالت کلی در صورتی که جراحی هر دو فک بالا و پایین به طور همزمان انجام گیرند ، حدودا به 6 ساعت زمان نیاز دارند.

  • آیا جای بخیه ها بعد از جراحی فک باقی می ماند ؟

برش های جراحی فک ، در داخل دهان ایجاد می شوند و برشی بر روی سطح خارجی پوست صورت ایجاد نمی شود بنابراین جای اسکار های ناشی از برش های جراحی فک بر روی پوست باقی نمی مانند.

  • بهترین سن برای انجام جراحی فک چه سنی می باشد ؟

معمولا جراحان فک توصیه می کنند ، عمل فک بعد از 18 سالگی زمانی که رشد فک کامل شده است انجام گیرد.

  • آیا جراحی فک دردناک است ؟

معمولا بیماران بعد از جراحی فک ، درد خفیفی را احساس می کنند که با مصرف مسکن بر طرف می شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات