دندانپزشک متخصص ارتودنسی

یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی به حفظ و سلامت دندان ها می پردازد و در صورت وجود مشکلات دهان و دندان اعم از نامرتبی دندان ها و ناهنجاری های فکی با روش مناسب اقدام به درمان آن می کند ؛ یک متخصص ارتودنسی خوب پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی در آزمون تخصص ارتودنسی شرکت کرده و پس از قبول شدن در آن به مدت 3 سال دوره های عملی و علمی لازم در این زمینه را آموزش می بیند.در این مقاله با دکتر فرزین اصلانی فوق تخصص ارتودنسی همراه باشید.

 

یک دکتر ارتودنسی مى تواند فوق تخصص ارتودنسی نیز باشد یک متخصص ارتودنسی پس از گذراندن دوره فلوشیپ ارتودنسی جراحی فک ، به عنوان فوق تخصص ارتودنسی می تواند فعالیت خود را در این حوزه ادامه دهد.

متخصص ارتودنسی و جراح فک دوره های آموزشی بیشتری را نسبت به یک دندانپزشک عمومی می گذراند.

نکاتی مهم در خصوص انتخاب دندانپزشک متخصص ارتودنسی

ارتودنسی دندان باعث سلامت دهان و دندان می شود و انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی جراحی فک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ؛ برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید به موارد ذیل توجه کنید :

با توجه به تکنیک های نوینی که ارائه شده است ، ارتودنسی دیگر مانند گذشته باعث ناراحتی و درد افراد نمی شود ، پس بهتر است به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید که آگاه به تکنولوژی و علم روز در ارتودنسی دندان باشد و بتواند با استفاده از آن ها اقدام به رفع ناهنجاری های دندانی و فکی در فرد کند.

ارتودنسی دندان با هدف بهبود عملکرد وضعیت و ظاهر دندان ها انجام می شود ؛ در صورتی که به دلایل مختلف فک همتراز نباشد در جویدن و گاز گرفتن مواد غذایی فرد با مشکل روبه رو می شود ؛ ناهنجاری فکی و دندان علاوه بر مشکلات فوق در طرح لبخند فرد نیز مشکل ایجاد می کند و باعث می شود فرد لبخند دلنشینی نداشته باشد.

انواع روش های درمان در ارتودنسی

  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی فانکشنال
  • ارتودنسی رنگی

دندانپزشک متخصص ارتودنسی

انواع ارتودنسی

ارتودنسی ثابت

همان طور که از نام این دستگاه ارتودنسی مشخص است بر روی دندان ها به صورت ثابت نصب می شود تا با اعمال فشار باعث صاف و مرتب شدن دندان ها شود و قابل خارج کردن از دهان نمی باشد.

از این نوع براکت زمانی استفاده می شود که دندان ها بسیار شلوغ باشند ؛ در این صورت براکت ها بر روی دندان ها چسبانده می شوند و پس از آن یک سیم از بین براکت ها رد می شود.

ارتودنسی متحرک

این نوع ارتودنسی را می توان به راحتی از دهان خارج کرد و مجدد در دهان قرار داد ، اما یک دکتر متخصص ارتودنسی خوب به افرادی که از این نوع دستگاه ارتودنسی استفاده می کنند ، توصیه می نماید که فقط در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن پلاک را از دهان خود خارج کنند و پس از آن مجدد دستگاه را در دهان خود قرار دهند.

ارتودنسی دیمون

براکت دیمون نیز یک دستگاه ارتودنسی می باشد که در سال های اخیر از آن بسیار استفاده می شود ، این دستگاه همانند براکت های معمولی بوده و تنها تفاوت آن با سایر براکت ها این است که به صورت کشویی قابلیت تنظیم و سفت کردن را دارد ؛ در حالی که این کار در براکت های معمولی توسط پزشک و یک سیم انجام می شد.

ارتودنسی نامرئی

این نوع دستگاه از نوعی ماده شفاف تهیه شده و پس از قرار گیری در دهان قابل مشاهده و تشخیص نمی باشد ، این دستگاه برای افرادی مناسب است که نمی خواهند دیگران بدانند آن ها دستگاه ارتودنسی در دهانشان دارند.

ارتودنسی لینگوال

در این نوع ارتودنسی براکت ها و سیم ارتودنسی به جای اینکه در جلوی دندان ها قرار گیرد در پشت دندان ها نصب می شود ؛ به همین علت به آن ارتودنسی پشت دندانی نیز می گویند ؛ این دستگاه ارتودسی به دلیل اینکه دیده نمی شود بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

ارتودنسی فانکشنال

این دستگاه در واقع نوعی ابزار ارتوپدیک در ارتودنسی محسوب می شود که می تواند باعث اصلاح روابط فکی و تغییر مسیر رشد دندان ها و ابعاد و تناسب فک شود نه جا به جایی دندان ها ؛ توصیه می شود از این ابزار در طول دوره رشد اسکلتی بیمار استفاده شود.

ارتودنسی رنگی

این نوع براکت های ارتودنسی ، رنگی بوده و بیشتر برای کودکان و نوجوانان محبوبیت دارد ؛ این دستگاه همان ارتودنسی معمولی است فقط اورینگ آن رنگی می باشد.

در صورت داشتن سوال درباره هر یک از موارد فوق می توانید از طریق اینستاگرام یا سایت سوالات خود را بپرسید.

اصلی ترین وظایف دندانپزشک متخصص ارتودنسی

از وظایف اصلی متخصص ارتودنسی می توان به تغییر موقعیت دندان و مرتب کردن آن اشاره کرد. افرادی که از مشکلات دندانی رنج می برند با مراجعه به متخصص ارتودنسی می توانند آن ها را بهبود بخشند.

مراقبت های حین ارتودنسی

  1. از مهم ترین مراقبت های حین درمان ارتودنسی ، باید به رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره کنیم ؛ چرا که با قرارگیری براکت های ارتودنسی درون دهان ، احتمال بروز پوسیدگی در دندان ها بسیار افزایش می یابد ، بنابراین جهت جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان ها ، توصیه به رعایت بهداشت می شود ؛ لازم به تذکر است در دوران ارتودنسی ، از ابزارهای مخصوص جهت بهداشت دهان و دندان استفاده می شود.
  2. از دیگر نکات بسیار مهم باید به مراجعه منظم و مرتب به متخصص ارتودنسی جهت روند صحیح درمان اشاره کنیم ، بنابراین در این باره سهل انگاری نکنید.
  3. در صورت احساس درد پس از ارتودنسی ، با اجازه از متخصص ارتودنسی می توانید اقدام به مصرف مسکن نمایید.
  4. در صورت انجام ورزش هایی که در حین انجام آن ها احتمال وارد شدن ضربه به دهان وجود دارد ، از محافظ مخصوص دهان و دندان استفاده کنید.
  5. در صورت بروز هر گونه مشکل به متخصص ارتودنسی ، مراجعه نمایید.
  6. در صورتی که از ارتودنسی متحرک ، جهت مرتب کردن دندان های خود استفاده می کنید ، در حین غذا خوردن آن را خارج کرده و پس از شستشو در محفظه مخصوص خود قرار دهید.
  7. در صورت استفاده از ارتودنسی متحرک ، در حین انجام شنا جهت جلوگیری از بروز اختلال در تنفس ، آن را خارج نمایید.

تغذیه پس از ارتودنسی

به افرادی که تحت درمان با ارتودنسی قرار گرفته اند ، توصیه به اجتناب از مصرف مواد غذایی سفت و چسبناک هم چون آجیل ، هویج ، سیب ، ته دیگ ، ذرت ، آدامس ، شیرینی و از این قبیل موارد می شود ؛ چرا که در صورت مصرف این موارد احتمال آسیب دیدگی براکت های ارتودنسی وجود دارد.

آیا ارتودنسی درد دارد ؟

در روش درمانی زیبایی ، ارتودنسی تلاش می شود تا دندان ها به سمت مکان اصلی خود به حرکت درآیند و این حرکت نیاز به اعمال فشار بر روی دندان ها دارد ؛ بنابراین بروز درد امری عادی و اجتناب ناپذیر است ؛ اما لازم به تذکر است میزان درد ارتودنسی تنها در روزهای ابتدائی درمان ، شدید بوده و به مرور کاهش یافته و افراد به آن عادت خواهند کرد.

مدت زمان درمان با ارتودنسی

طول دوره درمان با ارتودنسی ، در افراد با توجه به میزان مشکلات آن ها متفاوت می باشد ؛ اما در حالت میانگین درمان با ارتودنسی ، به 2 سال زمان نیاز دارد.

هزینه ارتودنسی

افرادی که قصد انجام ارتودنسی دندان را دارند یکی از ملاک های انتخاب متخصص ارتودنسی را هزینه قرار می دهند ، بهتر است بدانید که هزینه با توجه به جلسات ویزیت ، رادیوگرافی و غیره مشخص می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه ارتودنسی دندان می توانید به مقاله جامعی که در این خصوص تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات