تفاوت بین دندانپزشک عمومی و متخصص ارتودنسی

ارتودنسی باید حتماً توسط متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) صورت گیرد با گروه ارتوسرجری همراه باشید تا  تفاوتهای بین دندانپزشک عمومی و متخصص ارتودنسی را بررسی کنیم.

تفاوت بین دندانپزشک عمومی و متخصص ارتودنسی

دندانپزشک عمومی

عبارت جراح - دندانپزشک با هر عنوان دیگری و در ادامه آن کلمه‌ای نظیر ارتودنسی تنها یا هر چیزی به‌غیراز «متخصص» نشانگر عمومی بودن دندانپزشک می‌باشد.
عبارت جراح – دندانپزشک با هر عنوان دیگری و در ادامه آن کلمه‌ای نظیر ارتودنسی تنها یا هر چیزی به‌غیراز «متخصص» نشانگر عمومی بودن دندانپزشک می‌باشد.

در ایران دندانپزشک که معمولاً از عنوان «جراح-دندانپزشک» روی تابلو مطب خود استفاده می‌کند، پس از ۶ سال تحصیل دندانپزشکی اخذ مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی، قادر به انجام تمامی اعمال دندانپزشکی به‌جز موارد پیچیده مشکلات دهان و دندان و درمان ناهنجاری‌های دندانی-فکی می‌باشد.

دندانپزشک عمومی به دلیل پیچیدگی زمینه ارتودنسی و ناهنجاری‌های دندانی-فکی هیچ آموزشی در این موضوع نمی‌بیند و صلاحیت انجام درمان تخصصی ارتودنسی را ندارد.

متأسفانه روی تابلوی مطب بیشتر پزشکان عمومی، عبارت های زیادی همچون ارتودنسی دیده میشود و مردم هم به واسطه همین، به تابلوی مطب پزشک اعتماد میکنند و گمان میکنند که پزشک واقعاً تخصص ارتودنسی دارد اما در واقع به پزشک عمومی مراجعه کرده اند. وقتی هم که بیمار به مطب مراجعه میکند و در این باره از منشی سؤال میکند، جواب درستی به او داده نمیشود و این آگاهی را به بیمار نمیدهند که پزشک، عمومی است و متخصص نیست.

انجام ارتودنسی برای بیماران توسط دندانپزشک عمومی در بسیاری موارد سبب بروز مشکلات و عوارض غیرقابل‌جبران برای فک و دندان‌ها می‌گردد. این موضوع مهمی است که بدانید برای درمان آیا نزد متخصص ارتودنسی رفته اید.

چگونه دندانپزشک عمومی را بشناسیم؟

عبارت جراح – دندانپزشک با هر عنوان دیگری و در ادامه آن کلمه‌ای نظیر ارتودنسی تنها یا هر چیزی به‌غیراز «متخصص» نشانگر عمومی بودن دندانپزشک می‌باشد.

دندانپزشک متخصص ارتودنسی

ارتودنسی و ارتوپدی فکی- دندانی اولین تخصص دندانپزشکی است که از سال 1978 نیز در ایران به‌عنوان یک تخصص دندانپزشکی پذیرفته‌شده است.

متخصص ارتودنتیست، دندانپزشکی است که پس از خاتمه دوره 6 ساله دندانپزشکی عمومی با قبولی در آزمون در آزمون پذیرش دستیار (رزیدنت) وارد دورهٔ تخصصی ارتودنسی درزمینهٔ درمان ناهنجاری‌های دندانی-فکی می‌شود. طول دورهٔ رسمی تخصص ارتودنسی در ایران ۳ سال است.

این یعنی ارتودنتیست‌ها علاوه بر آموزش‌های دندانپزشکی عمومی، سه سال آموزش تخصصی ارتودنسی نیز دیده‌اند.

چگونه دندانپزشک متخصص را بشناسیم؟

در ایران متخصصین مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، کلمه «متخصص» را در مهر طبابت خود قید می‌کنید. ((قانون نظام پزشكي – سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران)) متخصص ارتودنتیست نیز روی تابلو، کارت و مهر مطب خود از عبارت «متخصص ارتودنسی» استفاده می‌کند و نه کلمه ارتودنسی تنها.

به‌علاوه شما می‌توانید با جستجو در لینک جستجوی پزشک – سازمان نظام پزشکی کل کشور نسبت به متخصص بودن دکتر خود اطمینان حاصل کنید.((irimc.org/SearchDoctor/?Lang=FA))

جستجوی پزشک - سازمان نظام پزشکی کل کشور متخصص ارتودنسی
جستجوی متخصص ارتودنسی – سازمان نظام پزشکی کل کشور

 

ارتودنسی یا درمان اُرتودُنتیکس

ارتودنسی یا درمان ارتودنتیکس

ارتودنسی یا درمان اُرتودُنتیکس، یک رشته‌ تخصصی دندان‌پزشکی است که در آن به تشخیص، پیشگیری و اصلاح انحراف دندان‌ها و فک پرداخته می شود.

برای آگاهی از نحوه و مسائل مربوط به درمان ارتودنسی از قسمت روبرو می توانید مقاله کامل ارتودنسی یا درمان ارتودنتیکس را مطالعه نمایید.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات