ارتودنسی در دوران بارداری

بارداری یکی از مهم ترین اتفاقات در طول زندگی بانوان می باشد، در صورتی که خانمی در طول درمان ارتودنسی دندان متوجه شود که باردار است ، می تواند درمان را ادامه دهد.

دکتر فرزین اصلانی می تواند در این خصوص به شما اطلاعات کافی بدهد.

درمان ارتودنسی دندان در دوران بارداری کاملا ایمن بوده و هیچ عارضه ای برای بانوان نخواهد داشت.

اما به این نکته بسیار مهم توجه کنید که پس از اطلاع از بارداری خود متخصص ارتودنسی را در جریان این امر قرار دهید تا او با ایجاد تغییرات مورد نیاز بتواند درمان را با شرایط جدید شما تطبیق دهد.ارتودنسی در دوران بارداری

همچنین قابل ذکر است در این دوران بانوان باید بیشتر از قبل به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهند چرا که در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن ممکن است بدن به پلاک و باکتری واکنش نشان داده و موجب بروز بیماری های لثه ، ورم لثه ، ایجاد بوی بد در دهان و غیره شود.

از جمله عواملی که باعث منصرف شدن بانوان از درمان ارتودنسی در دوران بارداری می شود به شرح ذیل است:

  • تاثیر داروهای ارتودنسی و عکسبرداری از دندان ها که باید در این دوران مورد بررسی قرار گیرد.
  • التهاب و ورم لثه که به دلیل بارداری اتفاق می افتد.
  • تداخل ویار بانوان در دوران بارداری با رژیم غذایی ارتودنسی که می تواند مشکل ساز شود.
  • تغییرات هورمونی که در حرکت دندان ها نیز تاثیر می گذارد.

آیا عکسبرداری در دوران بارداری خطرناک است؟

همانطور که می دانید بانوان باردار باید از عکسبرداری در این دوران پرهیز کنید، اما در صورت ضرورت برای عکسبرداری از دندان در این دوران دستیار دندانپزشک برای عکسبرداری یک پیش بند مخصوص که از جنس سرب است، استفاده می کند، همچنین در برخی از مواقع از یک گردن سربی نیز استفاده می شود تا روی تیروئید را پوشانده و از ناحیه های آسیب پذیر بدن محافظت می کند.

آیا حالت تهوع در درمان ارتودنسی اختلال ایجاد می کند؟

در سه ماهه نخست بارداری حالت تهوع یکی از مسائل آزار دهنده در بانوان می باشد که با گذاشتن پلاک و سیم ارتودنسی در دهان تشدید می یابد، باید بگوییم که ایجاد حالت تهوع در درمان ارتودنسی اختلالی ایجاد نمی کند.

بهترین نوع براکت در بانوان باردار کدام است؟

براکت های فلزی جزء معمول ترین نوع براکت مورد استفاده در بزرگسالان می باشد و در این شرایط خاص بانوان این نوع براکت مشکل ساز نیست.

الاینرهای شفاف و نامرئی که بدون سیم و قطعات فلزی است در این دوران گزینه مناسب تری برای بانوان محسوب می شود.

از مزیت های این نوع ارتودنسی می توان به خارج کردن براکت در هنگام مسواک زدن ، غذا خوردن، استفاده از نخ دندان اشاره کرد.

آیا بریس های ارتودنسی برای بانوان باردار خطرآفرین هستند ؟

استفاده از بریس های ارتودنسی در طول بارداری ، برای بانوان ایمن و بدون خطر می باشد ، بنابراین جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد ؛ از آن جایی که بریس های ارتودنسی نیاز به مراقبت دارند ، بانوان باردار باید در این باره با فوق تخصص ارتودنسی معالج خود صحبت کنند.

آیا بارداری در طول درمان با ارتودنسی خطرناک است ؟

خیر ، بانوان بسیاری در طول دوره درمان با ارتودنسی باردار بوده یا در دوره شیردهی قرار داشته اند ؛ بنابراین ارتودنسی ، برای آنان مشکل به وجود نمی آورد.

تنها نگرانی موجود در رابطه با افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها می باشد ، که می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان از آن جلوگیری کرد.

آیا ارتودنسی در دوران بارداری سلامت لثه را به خطر می اندازد ؟

حضور ابزار ارتودنسی در دهان به تنهایی نمی توانند سبب التهاب لثه شود ، اما در صورت همراهی ارتودنسی با بروز تغییرات هورمونی ناشی از بارداری می تواند ، التهاب لثه را به همراه داشته باشد.

رعایت بهداشت دهان و دندان ، تا حد بسیاری از بروز این اتفاق جلوگیری می کند.

آیا بانوان باردار جهت کاهش درد ناشی از ارتودنسی می توانند مسکن مصرف نمایند ؟

بانوان باردار باید از مصرف هر گونه مسکن خودداری نمایند ؛ اما با این حال در صورت بروز درد شدید باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

آیا در دوران بارداری حرکات دندان ها ناشی از ارتودنسی کاهش می یابد ؟

بله ، طبق مطالعات صورت گرفته حرکت دندان ها در این دوران بسیار کندتر خواهد شد.

آیا انجام ارتودنسی در دوران بارداری نیاز به مراقبت های خاص دارد ؟

بله ، در ذیل به برخی از مهم ترین آن ها اشاره شده است :

یکی از نکات بسیار مهم در این باره می باشد که مراجعه به فوق تخصص ارتودنسی ، باید بسیار منظم انجام شود تا معاینات مکرر انجام گرفته و بدین ترتیب از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

بانوان باردار در طول درمان با ارتودنسی باید از انجام هر گونه عکس برداری با استفاده از اشعه ایکس خودداری کنند.

در صورتی که درمان با ارتودنسی در بانوان باردار نیازمند کشیدن دندان می باشد ، بهتر است که به بعد از زایمان موکول شود ، چرا که ماده بی حسی استفاده کننده جهت کشیدن دندان برای سلامتی جنین مضر است.

بانوان باردار پس از تهوع ، باید دندان های خود را مسواک بزنند ؛ چرا که اسید ناشی از آن در میان دندان ها باقی مانده و به آن ها آسیب وارد می کند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات