نقش ارتودنسی در جراحی فک

نقش ارتودنسی در جراحی فک چیست ؟ به طور کلی ارتودنسی به دو هدف مرتب کردن دندان ها و هماهنگ کردن روابط فکی به کار می رود. در حالت اول که به عنوان ارتودنسی معمولی شناخته می شود ، هدف منظم کردن دندان ها می باشد و با اتمام دوره ارتودنسی ، درمان نیز به پایان می رسد. اما در حالت دوم ، اگر فرد دچار ناهنجاری های فکی باشد ، این بار نیز ارتودنسی انجام می شود ؛ اما نوع خاصی از ارتودنسی به نام ” ارتوسرجری ” یا ارتودنسی جراحی وجود دارد که این مقاله از دکتر فرزین اصلانی ، بهترین فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی جراحی فک در کرج ، به آن می پردازیم.

نقش ارتودنسی در جراحی فک - دکتر فرزین اصلانی

هدف از این نوع ارتودنسی بخصوص ، نه مرتب کردن دندان ها ، بلکه آماده سازی فرد برای انجام عمل جراحی فک می باشد. ارتوسرجری یا جراحی ارتوگناتیک به عمل جراحی گفته می شود که در آن موقعیت فک و صورت اصلاح شده و بی نظمی های فکین تصحیح می گردد. ارتوسرجری به دلیل این که تلفظ ساده تری دارد ، نسبت به ارتوگناتیک بیشتر استفاده می شود. ارتوسرجری در اصل ریشه یونانی دارد و از دو بخش ” ارتو ” به معنای راست و ” سرجری ” به معنای ” کار دست ” تشکیل شده است ؛ اما به طور عمومی به معنای ( ارتودنسی همراه با جراحی ) می باشد.

افرادی که برای عمل فک مراجعه می کنند ، ابتدا به مدت یک سال تا یک سال و نیم توسط متخصص ارتودنسی ( دوره دیده ) تحت درمان ارتودنسی قبل از جراحی قرار می گیرند. پس از سپری کردن این دوره ، فرد در اتاق عمل و توسط جراح متخصص فک و صورت تحت عمل جراحی فک قرار می گیرد. پس از انجام عمل و با طی شدن دوران نقاهت ، فرد مجدد به متخصص ارتودنسی ارجاع می شود تا درمان ارتودنسی پس از جراحی تکمیل شده و با درآوردن وسایل ارتودنسی خاتمه یابد. به همین علت از نقش ارتودنسی در جراحی فک نمی توان غافل شد.

نقش ارتودنسی در جراحی فک

شایع ترین مواردی که فرد نیازمند ارتوسرجری می باشد ، به شرح زیر می باشد :

  • اختلال رشد فکی
  • آپنه خواب ، نقص راه هوایی
  •  مشکلات بافت نرم
  • نقائص مادرزادی صورت در هنگام تولد
  • درد زیاد در فک یا مفصل فک
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی
  • وجود مشکل شدید در گاز گرفتن ، جویدن و بلعیدن مواد غذایی
  • وجود فضای خالی بین دندان های بالا و پایین هنگامی که دهان بسته است ( اپن بایت ).
  • عدم تقارن صورت از جلو یا طرفین
  • عقب رفتگی یا بیرون زدگی چانه یا فک پایین
  • عقب رفتگی یا بیرون زدگی فک بالا
  • عدم توانایی رساندن لب ها به یک دیگر در هنگام استراحت

عوارض ناشی از جراحی فک چیست ؟

بسیاری از افراد ، از عوارض احتمالی عمل جراحی فک ، واهمه داشته و در این باره ، بسیار نگران می باشند ؛ لازم به ذکر است ، با رعایت برخی از موارد می توان به سادگی از بروز عوارض ناشی از عمل فک جلوگیری کرد. این موارد عبارت اند از :

  • دقت در انتخاب جراح فک
  • رعایت دستورالعمل های پزشک پیش از جراحی فک و در دوران نقاهت آن

لازم به ذکر است در صورت عدم رعایت موارد فوق ، احتمال بروز برخی از عوارض جراحی فک ؛ از جمله احساس درد شدید ، خونریزی ، عفونت ، بی حسی ، آسیب دیدگی بافت لثه و دندان ها ، طولانی شدن دوران نقاهت عمل فک و از این قبیل موارد افزایش می یابد ؛ بنابراین در رابطه با رعایت توصیه های جراح فک ، بسیار دقت کرده و به هیچ عنوان در این رابطه ، سهل انگاری نکنید.

با رعایت توصیه ها و دستورالعمل های پزشک ، علاوه بر جلوگیری از بروز عوارض ناشی از جراحی فک ، می توان موجب تسریع در دوران بهبودی شد و هم چنین به دریافت نتایج مطلوب از این جراحی نیز کمک کرد ؛ با توجه به مطالب فوق دریافته ایم ؛ دقت در رعایت مراقبت های قبل و بعد از جراحی فک ، اهمیت به سزایی دارد ؛ بنابراین در این باره بسیار دقت نمایید. جهت کسب اطلاعات در رابطه با مراقبت های قبل و بعد از جراحی فک ، می توانید به مقاله مربوطه موجود در سایت مراجعه نمایید.

تاثیر ارتودنسی در پیشگیری از جراحی فک :

همگی ما بارها شنیده ایم انجام دادن ارتودنسی در سنین پایین بسیار مناسب می باشد. آیا از دید شما این حرف درست است یا خیر؟! جواب این پرسش در واقع نقش ارتودنسی در پیشگیری از جراحی فک می باشد. تا زمانی که رشد استخوان فک به پایان برسد انجام روش ارتودنسی می تواند ایرادات فک را اصلاح کنند و بدین ترتیب مانعی برای انجام جراحی فک خواهند بود. اما اگر روند افزایشی سن را پشت سر گذاشته باشید و بخواهید از مزیت های ارزنده ارتودنسی بهره مند شوید به طبع استخوان های فک رشد کرده اند و نمی توان ایرادات فک را برطرف ساخت و نهایت بایستی جراحی فک را انجام داد.

آیا اگر ارتودنسی را در سنین پایین انجام ندهید ؛ حتما باید جراحی فک انجام شود ؟

پاسخ به این پرسش بسته به وضعیت دهان و دندان فرد مراجعه کننده می باشد. به طور کلی می توان گفت ارتودنسی برای تمامی سنین قابلیت انجام دارد و در صورت های مختلف می توان از مزیت های ارزنده آن بهره مند شد. در مواردی که افراد بزرگسال تنها برای صاف و مرتب کردن فک و بدون هیچگونه ناهنجاری فک قصد استفاده از ارتودنسی را دارد می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد ؛ به ویژه اگر از ارتودنسی های ثابت بخواهد استفاده کند بهترین نتیجه را شاهد خواهد بود. اما در افرادی که ایرادات فک در انتهای رشد استخوان به همراه او باقی باشد بی شک نمی توان از ارتودنسی برای بهتر شدن وضعیت به خوبی استفاده کرد. در نتیجه به جای انتخاب ارتودنسی می توان از جراحی فک برای بهبود ایرادات فک و دندان استفاده کرد.

مزایای ارزنده ارتودنسی :

به طورکلی درمان های ارتودنسی در دو دسته درمان و بهبود فرم دندان ها به کار برده می شود. در هر دو دسته این مزیت ها دکتر خوب ارتودنسی از راه کارها و دستگاه های بسیار تخصصی برای مراجعین به کار می برد.

هزینه جراحی فک و ارتودنسی در کرج چقدر است ؟

پرسش فوق ، دغدغه ذهنی بسیاری از افرادی است که باید تحت عمل جراحی ارتوسرجری قرار گیرند ؛ در پاسخ به این پرسش باید ذکر کرد که تعیین هزینه جراحی فک و ارتودنسی ، توسط متخصص ارتودنسی و جراح فک پس از انجام معاینات مورد نیاز و همچنین بررسی پارامترهای بسیار صورت می گیرد ؛ بنابراین افراد جهت کسب اطلاع از هزینه دقیق جراحی فک و ارتودنسی ، باید به پزشک مراجعه نمایند. لازم به ذکر است به منظور افزایش اطلاعات شما عزیزان ، مقاله جامعی در رابطه با هزینه جراحی فک و ارتودنسی در سایت ، قرار داده شده است که می توانید با مراجعه به آن ، پاسخ پرسش فوق را دریافت نمایید در این مقاله هدف بررسی نقش ارتودنسی در جراحی فک می باشد.

آیا می توان بدون درمان ارتودنسی جراحی فک انجام داد ؟

خیر ، ابتدا باید درمان ارتودنسی انجام شود و در حین درمان ارتودنسی در کرج ، جراحی فک انجام شود. در صورتی که به دنبال نتایج بهتر و زیباتر هستید ، توصیه می شود ابتدا ارتودنسی را انجام دهید و در حین درمان جراحی فک. افرادی که بدون ارتودنسی ، جراحی فک انجام می دهند بعد از این عمل دندان ها به ثبات ایده آل خود دست پیدا نمی کنند و احتمال بازگشت وجود خواهد داشت.

 

نقش ارتودنسی در جراحی فک - دکتر اصلانی

بهترین سن برای جراحی فک

انجام جراحی فک لازم است در سنین 17 و 18 سالگی و بالاتر صورت بگیرد. بعد از 18 سالگی رشد فک کامل می شود و با این شرایط امکان جراحی وجود دارد. در صورتی که جراحی فک در سنین کمتر از 18 سال انجام شود ، احتمال بازگشت نتایج جراحی به دلیل رشد فک وجود خواهد داشت. هر درمانی که در دوره نوجوانی انجام شود به دلیل رشد فک ، از بین می رود. در برخی موارد امکان پیشگیری از مشکل ناهنجاری اسکلتی فک به دلیل بزرگی فک پایین وجود ندارد.

جراحی فک چگونه انجام می شود ؟

برای انجام این جراحی لازم است متخصص ارتودنسی و جراح فک با یکدیگر همکاری داشته باشند و برای درمان برنامه ریزی کنند. در ابتدا ، درمان ارتودنسی انجام شده و سپس جراحی فک توسط جراح فک و زیر نظر ارتودنتیست ، انجام می شود. بعد از انجام جراحی بخش های از صورت بیمار مانند چانه و در برخی موارد گونه ها دچار بی حسی می شود که طبیعی است و جای نگرانی ندارد. این بی حسی بعد از چند ماه برطرف می شود و به حالت سابق خود بر می گردد.

ارتوسرجری در چه صورت انجام می شود ؟

افرادی که دچار مشکلات فکی به صورت مادرزادی هستند با انجام جراحی ارتوسرجری در کرج می توانند این مشکل را برای همیشه برطرف کنند. افرادی که دچار فک درد مزمن هستند ، در بیشتر موارد نیاز به جراحی فک دارند. در افرادی که عقب رفتگی فک و یا جلو زدگی فک مشاهده می شود ، انجام ارتوسرجری می تواند کمک کننده باشد.

مدت زمان ارتودنسی برای انجام جراحی فک

لازم است حداقل 24 ماه از زمان ارتودنسی بیمار گذشته باشد. سپس موقعیت دندان ها و همچنین وضعیت دندان های بیمار به صورت دقیق بررسی می شود تا بعد از جراحی فک ، دندان ها به صورت متقارن و منظم روی یکدیگر قرار بگیرد. 6 تا 9 ماه بعد از انجام جراحی فک نیز لازم است از ارتودنسی استفاده شود تا موقعیت دندان ها به ثبات برسد. این مدت زمان به وضعیت دندان ها بستگی دارد و ممکن است لازم باشد برخی افراد برای مدت بیشتری از ارتودنسی استفاده کنند.

آیا جراحی فک دردناک است ؟

یکی از جراحی های سخت که دوره نقاهت طولانی دارد ، جراحی فک است. اما در مورد درد بعد از جراحی باید گفت این درد تا حد زیادی توسط مسکن هایی که تجویز می شود ، قابل کنترل است. تغذیه دشوار بعد از جراحی فک از نکاتی است که در این دوره نمی توان از آن غافل شد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات