مراقبت های بعد از ارتودنسی | دکتر فرزین اصلانی

افرادی که قصد انجام درمانی را دارند بهتر است پیش از شروع آن درمان ارتودنسی ، اطلاعاتی را درباره اقدامات قبل و مراقبت های بعد و مراحل انجام آن را کسب کنند. چرا که رعایت این نکات در نتیجه درمان بسیار تاثیرگذار است. به همین علت در این مقاله از دکتر فرزین اصلانی ، بهترین متخصص ارتودنسی دندان در تهران ، به مهم ترین موارد مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان پرداخته شده است.

 

مراقبت های بعد از ارتودنسی - دکتر اصلانی

 

ارتودنسی چیست ؟

ارتودنسی از ترکیب دو واژه ” ارتو ” به معنای درست و مرتب کردن و ” دنسی ” به معنای دندان می باشد. گاهی ارتودنسی همراه با جراحی فک انجام می شود که به آن ارتوسرجری گفته می شود. ارتودنسی با هدف درست و مرتب کردن دندان ها انجام می شود و زمانی که با جراحی فک همراه باشد در دو مرحله انجام می گیرد.

مراحل ارتودنسی چیست ؟

بیمار پس از انجام اقدامات قبل از ارتودنسی برای انجام ارتودنسی آماده می شود. مدت زمان ارتودنسی با توجه شدت بهم ریختگی دندان های بیمار حدود یک الی دو سال طول می کشد. در صورتی که بیمار به جراحی فک نیز نیاز داشته باشد، پس از مرتب شدن دندان ها ، جراحی فک انجام می شود؛ در حین جراحی فک ، ارتودنسی روی دندان ها حضور دارد تا دندان ها از موقعیت جدید خود خارج نشوند. پس از گذشت دوران نقاهت جراحی فک ، مجدد ارتودنسی برای تثبیت موقعیت دندان ها ادامه داده می شود.

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

  • بیمار بهتر است پس از قرار گرفتن دستگاه ارتودنسی در دهان ، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند.
  • از مسواک مخصوص ارتودنسی و نخ دندان استفاده نماید.
  • از دهانشویه های ویژه برای شستشوی دهان خود استفاده کند.
  • در صورتی که پس از قرار دادن دستگاه در دهان ، بیمار احساس درد داشت می تواند با اجازه متخصص ارتودنسی خوب در تهران از مسکن استفاده کند.
  • بیمار بایستی از غذاهای سفت مانند ته دیگ ، ذرت و غیره استفاده نکند.
  • بیمار بهتر است در حین درمان ارتودنسی از انجام ورزش های رزمی خودداری کند یا در هنگام انجام آن ورزش ها از محافظ دستگاه ارتودنسی استفاده نماید.
  • از جمله مراقبت های بعد از ارتودنسی این است که در صورتی که سیم و براکت ارتودنسی ثابت باعث ناراحت لب و گونه بیمار شود بایستی از موم ارتودنسی بر روی براکت استفاده کند تا مانع از ناراحتی شود.
  • کودکان بهتر است در هنگام شنا کردن به صورت طولانی دستگاه متحرک ارتودنسی را از دهان خود خارج کنند تا برای تنفس شان مشکلی ایجاد نشود.
  • جلسات تعیین شده برای ارتودنسی را به صورت مرتب حضور پیدا کنند تا وقفه ای در درمان آنها ایجاد نشود.
  • در صورتی که جراحی فک همراه با ارتودنسی انجام داده اید تا چند روز از زدن مسواک در ناحیه جراحی شده خودداری کنید و با یک دستمال تمیز دندان های خود را تمیز کنید.
  • بعد از جراحی فک تا چند روز از غذاهای آبکی استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده هر نوع مشکلی حتما جراح فک خود را مطلع کنید.
  • در صورتی که از دستگاه ارتودنسی متحرک استفاده می کنید در نگه داری آن کوشا باشید و آن را در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار ندهید.

فیلم مسواک زدن در زمان ارتودنسی دندان

در زمان درمان ارتودنسی دندان با براکت چگونه باید مسواک بزنیم ؟

  • برای این منظور باید در مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان ، سر مسواک را نسبت به لثه های خود با زاویه ای حدود 45 درجه بگیرید ، سپس مسواک را در محل اتصال دندان یعنی لبه لثه نگه داشته و با حرکات جارویی و چرخشی شروع به تمیز کردن دندان ها از سمت لثه به لبه دندان ها کنید.
  • لازم است برای تمیز کردن هر دندان 10 ثانیه زمان گذاشته و سپس به سراغ دندان بعدی بروید.
  • توصیه می شود دندان ها را به ترتیب مشخصی مسواک بزنید تا دندانی جا نماند.
  • همچنین لازم است براکت خود را مسواک زده و تمیز کنید. باید مسواک را تا جایی به براکت فشار دهید که موهای مسواک وارد سوراخ و زوایای براکت شوند. با کمک مسواک می توانید زیر سیم را نیز تمیز کنید. همینطور می توانید برای تمیز کردن سیم براکت از فرچه های مخصوصی که در داروخانه ها به فروش می رسد ، استفاده نمایید.
  • فراموش نکنید که باید سطح همه دندان ها را نیز مسواک زده و تمیز کنید.
  • برای اینکه بتوانید سطح جونده دندان های آسیاب خود را مسواک بزنید با آن را روی سطح دندان به سمت جلو و عقب حرکت دهید.
  • بعد از پایان مسواک زدن خمیر دندان را به بیرون تف کرده و به دقت دندان های خود را بررسی کنید تا چیزی در لابلای دندان ها باقی نمانده باشد.
  • در نهایت الاستیک را مجدد روی براکت قرار دهید.

 

مراقبت های بعد از ارتودنسی - دکتر اصلانی

تغذیه در درمان ارتودنسی چگونه باید باشد ؟

  • یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان ، داشتن رژیم غذایی سالم می باشد. همه ما به خوبی می دانیم که شیرینی جات موجب خراب شدن دندان ها می شوند. همچنین توصیه می شود در این دوران از مصرف مواد غذایی نشاسته ای که به دندان ها می چسبند ، خودداری نمایید. این دسته از مواد غذایی مانند چیپس و پفک در مدت زمان طولانی اسید تولید کرده و باعث حل شدن مینای دندان می شوند. در صورتی که این مواد غذایی را مصرف کردید ، حتما به خوبی دندان های خود را مسواک زده و تمیز کنید.
  • توصیه می شود در این دوران از مصرف نوشیدنی های اسیدی خودداری نمایید. مصرف مواد غذایی اسیدی به صورت مرتب موجب آسیب وارد کردن به مینای دندان شده و آن را به مرور از بین می برد. براق دهان هرچند که وظیفه خنثی کردن محیط اسیدی را به عهده دارند ، اما با این حال زمان زیادی طول می کشد تا مجدد بتوانید محیط دهان را به حالت غیر اسیدی در بیاورد در صورتی که به صورت مدام از نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی استفاده نمایید ، دندان ها در زمان طولانی در محیط اسیدی قرار گرفته و آسیب می بینند.
  • بعد از هربار مصرف مواد غذایی دهان خود را بشویید.
  • در روزهای اول بعد از گذاشتن براکت ها از غذاهای نرم استفاده نمایید ؛ زیرا دندان ها حساس شده و ممکن است درد داشته باشید. از جمله مواد غذایی که در این دوره توصیه می شود عبارت هستند از :
  • ماست
  • سوپ
  • پوره سیب زمینی
  • خوراک جو
  • ماکارونی
  • فرنی
  • شله زرد
  • شیر برنج
  • دسرهای نرم
  • سبزیجات پخته شده

اهمیت به نحوه کشیدن نخ دندان در مراقبت های بعد از ارتودنسی

استفاده از نخ دندان ممکن است برای بسیاری از افراد کار دشواری باشد به ویژه زمانی که این امر در زمان ارتودنسی دندان انجام شود. با این وجود توجه به نخ دندان کشیدن در دوره درمان با ارتودنسی ، از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از بریس و سیم های ارتودنسی مکان مخفی خوبی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند ، از طرفی وجود این سیم ها موجب می شود تا نخ دندان کشیدن نیز با سختی و پیچیدگی هایی همراه شود. اما نگران این موضوع نباشید ؛ چرا که ما در ادامه قصد داریم به کمک تکنیکی ساده نحوه نخ دندان کشیدن را در مراقبت های بعد از ارتودنسی به شما عزیزان آموزش دهیم تا با استفاده از این تکنیک بتوانید در مدت زمان کوتاهی به سادگی دندان های خود را نخ دندان بکشید و لبخندی شاداب تر و سالم تر داشته باشید.

از نخ دندان ارتودنسی چگونه باید استفاده کنیم ؟

علت دشوار بودن این پروسه وجود بریس ها و سیم هایی است که از هر براکت عبور می کند و آن ها را به یکدیگر متصل می نماید. وجود این سیم موجب می شود تا نتوانید به شیوه معمول و طبیعی نخ دندان بکشید ؛ چرا که تمامی نخ از بین دندان های شما بالاتر نمی رود. به همین دلیل لازم است برای این منظور نخ را از طریق هر شکاف از پشت سیم های ارتودنسی عبور دهید و مراقب باشید تا به همراه نخ ، سیم ارتودنسی را نکشید. بعد از اینکه نخ را با دست گرفتید باید آن را بین دندان های خود به آرامی حرکت دهید و تا زمانی که تمامی دندان های خود را نخ دندان بکشید ، این روند را تکرار نمایید. توصیه می شود در مراقبت های بعد از ارتودنسی ، حتما از نخ پوشیده از موم استفاده نمایید ؛ زیرا ممکن است نخ های غیر مومی بین بریس ها گیر کرده و کنده شوند. نخ دندان ارتودنسی با عبور دهنده از دیگر ابزارهای مفید برای این منظور است که این امکان را برای شما ایجاد می کند تا به راحتی بتوانید پشت سیم های بریس خود را نخ دندان بکشید. لازم به ذکر است که استفاده از نخ دندان در دوران ارتودنسی برای سلامت دندان های شما ضروری است. همچنین استفاده از مسواک حداقل تا دو بار در روز باید جزء برنامه های بهداشتی و مراقبتی شما باشد.

مشکلات ناشی از عدم رعایت مراقبت های بعد از ارتودنسی 

عدم رعایت مراقبت ‌های بعد از ارتودنسی می ‌تواند منجر به مشکلات جدی برای دندان ‌ها شود که در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره می ‌شود :

برگشت دندان‌ ها به جایگاه قبلی(Relapse) : یکی از اصلی ‌ترین عوارض ، برگشت دندان‌ ها به وضعیت اولیه‌ خود است . این موضوع ممکن است زمانی که ارتودنسی برداشته می ‌شود یا در مواردی که از رتینر ها (دستگاه‌ های نگهدارنده) به درستی استفاده نشود رخ دهد.

آسیب به رتینرها : عدم استفاده مناسب از رتینر ها می‌ تواند منجر به آسیب و تخریب آنها شود . این موضوع همچنین می‌ تواند به عدم ثبات نتیجه به دست آمده منجر شود.

درد و ناراحتی : ایجاد درد و تورم در دندان ها یکی دیگر از این عارضه ها می باشد که در برخی از  موارد ممکن است نیاز به درمان دوباره داشته باشید.

افزایش زمان درمان : عدم رعایت نکات مراقبتی می ‌تواند باعث افزایش زمان درمان شود ؛ زیرا برای رفع مشکلات جدید ایجاد شده ، زمانی زیادی صرف خواهد شد  .

مشکلات لثه و بافت‌ های دهانی : بی توجهی به مراقبت های بعد از انجام ارتودنسی می ‌تواند منجر به مشکلات لثه ، عفونت ‌و تخریب بافت ‌های دهانی شود که نیازمند درمان ‌های پیچیده‌ تری می‌ باشند.

عدم رعایت بهداشت دندان ها :  اگر در حین انجام ارتودنسی به نظافت دندان ‌ها و رتینر ها اهمیت ندهید ، ذرات غذایی و باکتری‌ ها می‌ توانند در اطراف براکت‌ ها و رتینرها جمع شده و این مواد می ‌توانند به پوسیدگی دندان‌ ها و همچنین به بوی نامطبوع دهان منجر شوند.

به طور کلی رعایت مراقبت ‌های بعد از ارتودنسی به اندازه مراقبت های حین انجام آن اهمیت ویژه ای دارد . توجه به راهنمایی ‌های دندان‌ پزشک و رعایت نکات مربوطه می ‌تواند در دستیابی نتایج بهتر و جلوگیری از مشکلات بعدی کمک شایانی کند.

فیلم نخ دندان کشیدن در مراقبت های بعد ارتودنسی

نکات مهم در مراقبت از بریس های دندانپزشکی

در دوران مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان لازم است برای از بین بردن پلاک ها و باکتری ها ، تمامی سطح دندان های خود و بریس ها را مسواک بزنید. برای این منظور توصیه می شود به نکات زیر توجه داشته باشید :

  1. توصیه می شود از مسواک برقی استفاده نمایید و هرچند وقت یکبار سری برس آن را تعویض نمایید.
  2. حتما از خمیر دندان حاوی فلوراید برای تمیز کردن و مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.
  3. استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و همچنین جلوگیری از ایجاد لکه های سفید کمک می کند ، به همین دلیل استفاده از دهانشویه نیز در این دوران توصیه می شود.

هزینه درمان ارتودنسی چقدر می باشد ؟

هزینه درمان ارتودنسی با توجه میزان شدت بهم ریختگی دندان ها و دوره درمان ، دستمزد متخصص ارتودنسی و جراحی فک و غیره تعیین می گردد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات