مراحل جراحی فک

یکی از زیباترین هدیه هایی که خداوند به برخی از انسان ها داده، داشتن لبخند زیبا در صورت است؛ اما متاسفانه برخی به دلیل دندان های نامرتب و نامتناسب بودن فک ها از این نعمت برخوردار نیستند ، لبخند خود را از دیگران پنهان می کنند و اعتماد به نفس آنها پایین است. ارتودنسی به همراه جراحی فک بالا و پایین روشی مناسب برای کسب لبخند زیبا در صورت می باشد. در این مقاله دکتر فرزین اصلانی ، بهترین دکتر جراحی فک در تهران توانسته اند تمامی مزیت ها و روش های مراحل جراحی فک را برای شما عزیزان جمع آوری کنند ؛ به همین دلیل اگر شما نیز دندان های نامرتبی دارید می توانید از مزیت های ارزنده این روش بهره مند شوید.

مراحل جراحی فک

جراحی ارتوگناتیک علاوه بر زیبا کردن لبخند برای بهبود عارضه های ذیل مورد استفاده قرار می گیرد :

  • اختلافات رشد فکین
  • مشکلاتی در گاز گرفتن و بلعیدن و جویدن مواد غذایی
  • وجود فضای باز بین دندان های بالا و پایین هنگام بسته بودن دهان ( اوپن بایت )
  • عقب رفتگی فک پایین و چانه
  • تومور یا آسیب موثر بر فک
  • صدمات صورت در هنگام تولد و مادرزادی
  • مشکلات ژنتیکی نامطلوب رشد

جراحی فک

برخی از افراد که دچار مشکلات فکی هستند این سوال برای شان ایجاد می شود که چگونه درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک انجام می پذیرد؟

ابتدا ساختار استخوان فکین و دندان ها مورد نظر قرار می گیرد و در صورتی که ارتودنتیست در ساختار فکین مشکلی را مشاهده کند، اقدام به ارتوسرجری یا ارتودنسی همراه با جراحی فک می کند. جراحی ارتوگناتیک علاوه بر زیبایی، باعث بهبود عملکرد جویدن و بلعیدن غذا می شود و در زیبایی فرد تاثیر بسزایی می گذارد.

مراحل جراحی فک به سه بخش تقسیم می شود

  • اقدامات قبل از جراحی فک
  • مراحل حین جراحی ارتوگناتیک
  • اقدامات بعد از جراحی فک

اقدامات قبل از جراحی فک شامل مراحل ذیل می باشد:

  • یکی از مهم ترین اقدامات قبل از ارتوسرجری انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب می باشد؛ پس از اینکه فرد ارتودنتیست خود را انتخاب کرد برای معاینه و مشاوره به او مراجعه می کند.
  • رکوردهای تشخیصی که شامل رادیوگرافی های فکین و دندان ها ، فتوگراف ها و مدل های دندانی می باشد، توسط بیمار تهیه می شود، سپس مدارک تهیه شده توسط ارتودنتیست و جراح فک بررسی شده و طرح درمانی مناسبی برای بیمار تهیه می گردد.
  • در اولین مراحل جراحی فک ، ارتودنسی دندان با هدف هماهنگ کردن و ایجاد یک قوس مناسب (به گونه ای که به طور متناسب در روی یکدیگر قرار گیرند) انجام می شود.
  • در برخی از موارد به دلیل شلوغی دندان ها ممکن است دندان نیز کشیده شود.
  • درمان ارتودنسی قبل از جراحی فک با توجه به شدت نامنظمی دندان ها حدود 9 الی 18 ماه طول می کشد.
  • بیماران باید در جلسه مشاوره با جراح فک ، تمامی خواسته و انتظارات خود را بیان کرده و نظر جراح فک خود را نیز جویا شوند.
  • قبل از انجام جراحی زیبایی فک ، باید تمامی مشکلات دندان ها و لثه ای بیماران برطرف شود ؛ لازم به تذکر است در صورتی که دندان ها نیاز به جرمگیری داشته باشند ، انجام آن قبل از عمل فک حائز اهمیت می باشد.
  • در برخی از مواقع به منظور رفع نامرتبی دندان ها قبل از انجام جراحی زیبایی فک ، نیاز به کشیدن دندان بیماران می باشد.

مراقبت های قبل از جراحی فک

  • رعایت بهداشت دهان و دندان قبل از جراحی زیبایی فک ، از اهمیت به سزایی برخوردار است ؛ بنابراین قبل از عمل فک حتما از مسواک ، نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید.
  • توصیه می شود بیماران قبل از جراحی زیبایی فک ، به منظور پیشرفت صحیح عمل فک از استعمال دخانیات خودداری کنند.
  • مصرف برخی از داروهای گیاهی و شمیایی هم چون بروفن ، آسپرین و از این قبیل موارد که سبب بروز اختلال در انعقاد خون می شود ، از مدتی قبل از عمل فک ممنوع می باشد ؛ چرا که احتمال خونریزی در حین جراحی فک را افزایش می دهند.
  • انجام آزمایشات و مصرف داروهای تجویزی توسط جراح فک ، از اهمیت به سزایی برخوردار است بنابراین نباید در این باره سهل انگاری شود.
  • بیماران در روز جراحی زیبایی فک ، باید تمامی مدارک و سوابق پزشکی خود را به همراه داشته باشند.
  • حضور یک همراه در روز عمل زیبایی فک الزامی می باشد ، بنابراین از مراجعه تنها به بیمارستان جهت انجام جراحی زیبایی فک خودداری کنید.
  • جراح فک به بیمارانی که تصمیم به انجام جراحی زیبایی فک گرفته اند ، توصیه می کند از مدتی قبل از شروع عمل فک از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل اجتناب کنند ؛ چرا که مصرف الکل قبل از جراحی فک سبب بروز اختلال در حین عمل فک می شود.

مراحل جراحی فک

پس از اینکه دندان ها در موقعیت صحیح قرار گرفتند، جراحی ارتوگناتیک(ارتوسرجری) برای تنظیم فک بالا و پایین در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.پروسه جراحی فک با بودن براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها انجام می گیرد .این امر باعث می شود دندان ها در موقعیت جدید حفظ شوند؛ همچنین جراح فک می تواند از الاستیک ها یا ابزار های دیگر بین فکی برای ثبات بعد از ارتوسرجری استفاده کند.

در جراحی ارتوگناتیک جراح فک با توجه به نیازهای بیمار استخوان فک را جا به جا می کند و از ابزارهایی همچون : صفحات ، پیچ ها ، سیم ها یا کش ها برای حفظ فکین استفاده می نماید. معمولا در ارتوسرجری تمامی برش ها در داخل دهان ایجاد می شود، اما در برخی از موارد برش های خارج دهانی نیز ایجاد می شود که در این موارد جراح فک تمام تلاش خود را می کند تا برش ها قابل مشاهده نباشند.

مراحل بعد از جراحی فک

یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی فک تحت کنترل قرار گرفتن بیمار توسط جراح فک و ارتودنتیست است چرا که بعد از جراحی ارتوگناتیک فک تمایل دارد به وضعیت قبلی خود برگردد که باید با این کشش عضلاتی مقابله شود. برای مقابله با بازگشت فک به حالت اولیه بهتر است از دستگاه های ارتودنسی استفاده شود، ارتودنسی بعد از جراحی فک مرحله آخر در درمان ارتوسرجری می باشد که تغییرات جزئی در موقعیت دندان ها اعمال می گردد.

حدود شش الی نه ماه بعد از جراحی ، دستگاه های ارتودنسی ثابت از دهان خارج شده و پلاک های متحرک در دهان بیمار برای تثبیت وضعیت دندان ها قرار می گیرند. یکی از سوالات متداول بعد از جراحی فک امکان باز و بسته شدن دهان است .در برخی موارد برای جوش خوردن استخوان بعد از جراحی فک دهان با سیم های مخصوصی بسته می شود در این صورت بیمار نمی تواند دهان خود را باز و بسته کند؛البته در برخی مواقع برای ثابت شدن فک از پیچ و پلاک ها خاصی استفاده می شود که در این صورت دهان بیمار باز می شود. استفاده از این روش ها سلیقه ای می باشد و ارجحیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

مراقبت های بعد از جراحی فک

  1. از جمله مهم ترین مراحل در جراحی زیبایی فک مراقبت های پس از آن می باشد، با رعایت مراقبت هایی که در ادامه مقاله گفته می شود بهترین نتیجه را از انجام ان به دست آورید.
  2. کبودی و تورم حاصل از جراحی فک امری طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود و جای نگرانی وجود ندارد و برای کاهش آن می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. ممکن است در روز اول پس از جراحی فک احساس گلو درد داشته باشید که علت آن به دلیل لوله های گذاشته شده برای تنفس در هنگام بیهوشی است.
  4. پس از جراحی هنگام استراحت سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید و برای اینکار می توانید دو بالشت زیر سر خود قرار دهید.
  5. برای بهبودی سریع تر و کاهش درد حاصل از جراحی توصیه می شود داروهایی را که جراح برای تان تجویز نموده است را به طور مرتب استفاده کنید.
  6. برای تمیز کردن دندان ها تا مدتی از زدن مسواک در بخش های جراحی شده پرهیز کنید و با یک دستمال مرطول و تمیز آن ناحیه را تمیز کنید.
  7. تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین جدا خودداری کنید.
  8. حتما جلسات مشخص شده برای معاینه را به طور مرتب بروید تا روند بهبودی به درستی و بدون ایجاد مشکلی سپری شود.
  9. در صورتی که سیم های موجود در دهان پس از عمل فک باعث آزار و اذیت تان شد می توانید با مراجعه به متخصص از موم یا پنبه استفاده کنید.
  10. تغذیه بعد از جراحی فک را رعایت کنید؛ برای کسب آگاهی درباره این مورد می توانید به مقاله جامعی که تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.

مزایای جراحی فک

این جراحی قطعا برای درمان ضروری صورت می گیرد که البته پس از آن مزایای بسیاری برای مریض دارد که شامل موارد زیر می باشد.

  • سبب سهولت در خوردن غذا می شود.
  • این پروسیجر موجب کاهش سایش دندان می شود.
  • این جراحی به چهره افراد اعتماد به نفس و زیبایی دلنشینی می بخشد.
  • جراحی فک موجب سایش دندان ها می شود.
  • ناهنجاری های فکی که در تنفس اختلال ایجاد می کند با جراحی فک موجب بهبود در تنفس می شود.
  • با کاهش پوسیدگی دندانی و بیماری های لثه ، بهداشت دندان و دهان بهبود یافته است.

سن مناسب برای جراحی فک

سن مناسب این جراحی بین 18 تا 25 سال می باشد زیرا در این سن رشد فک با رسیدن به مرحله نهایی متوقف می شود. افراد با پشت سر گذاردن سن بلوغ ، می توانند جراحی فک انجام بدهند که موجب تغییر چهره آن ها می شود. در صورتی که شخص با مشکل حادی روبرو شده باشد جراح بدون در نظر گرفتن سن متقاضی به رفع آن می پردازد.

انواع جراحی فک

جراحی های عمده ای که بر روی فک انجام می شود عبارتند از :

  • اصلاح اپن بایت : در این جراحی ، قسمتی از استخوان فوقانی روی دندان برش داده می شود و در پایان توسط پیچ و صفحه هایی در جای خود فیکس می شود.
  • اصلاح عقب رفتگی فک : با اصلاح شدن استخوانی که از پایه جدا شده و در قسمت پایینی فک قرار گرفته است.
  • اصلاح جلو آمدگی فک : با جلو آمدن فک پایین ، استخوان عقب فک صورت از ناحیه جلو ، جدا و اصلاح می شود.
  • اصلاح عقب رفتگی فک : در این مورد ، استخوان فک پایینی با جدا شدن از پایه اصلاح می شود.
  • استئوتومی فک بالا : این پروسیجر با برش در لثه فک بالا انجام می شود.
  • استئوتومی فک پایین : این جراحی با برش لثه مجاور دندان های آسیا و انتهای دندان انجام می شود.
  • ژینوپلاستی : جراحی زیبایی چانه ، بسیار کم تهاجم بوده که به جهت دستیابی به ساختار زیبا و مطلوب ، عقب رفتگی چانه اصلاح می شود.
  • جراحی ارتفاع در فک فوقانی : در مواردی که با خنده فرد ، لثه آن بیش از حد نمایان شود با کاهش فک فوقانی ، استخوان اضافی برداشته شده و در محل مورد نظر ثابت می شود که نمای لثه را در حالت لبخند کاهش می دهد.

عوارض جراحی فک چیست؟

باید بگوییم در صورتی که جراحی فک توسط یک جراح و متخصص ارتودنسی مجرب و ماهر انجام شود و بیمار مراقبت های بعد از آن را به درستی رعایت کند هیچ عارضه ای برای بیمار ایجاد نخواهد شد.

برای مشاهده نمونه کارهای دکتر فرزین اصلانی یکی از بهترین متخصصین ارتودنسی جراحی فک کرج می توانید به وب سایت یا صفحه اینستاگرام ایشان مراجعه کنید و در صورت داشتن سوال از طریق وب سایت یا صفحات اجتماعی سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ آن ها را دریافت کنید.

هزینه جراحی فک چقدر می باشد؟

هزینه جراحی فک با توجه به نوع ناهنجاری موجود در دهان و وضعیت دندان های بیمار ، جراحی تک فک یا دو فک ، مراقبت های بعد از جراحی و غیره تعیین می شود. به این نکته توجه داشته باشید که صرفا به خاطر هزینه کمتر به هر جراح فکی مراجعه نکنید.

آتروفی فک

این عارضه در اثر از دست دادن دندان و تحلیل لثه ها بوجود می آید. این بیماری معمولا در فک پایین رخ داده و سبب تحلیل رفتن استخوان، از بین رفتن تقارن صورت و بروز مشکلات تکلم و آسیب پذیری در برابر شکستگی می گردد. شکستگی های آتروفیک فک پایین اغلب نیاز به جا اندازی، تثبیت و اغلب پیوند فوری استخوان دارند. متخصص برای درمان این بیماری معمولا اقدام به پیوند استخوان می نماید. اگرچه در افرادی که در فکر پایین خود هیچ دندانی ندارند، به علل عدم وجود استحکام کافی، پروسه درمان متفاوت خواهد بود.

سوال های متداول

آیا پروسه جراحی فک دردناک می باشد؟

این عمل با استفاده از داروهای بیهوشی و یا آرامبخش صورت می گیرد. در نتیجه در اتاق عمل شما متوجه هیچگونه درد و یا ناراحتی نخواهید شد. اگرچه آستانه تحمل درد در هر بیمار متفاوت و منحصر به فرد است اما پس از ریکاوری زمانی که سطح هوشیاریتان بالا آمده است به علل داروهای بی حسی و مسکن ها، همچنان درد زیادی را احساس نخواهید کرد. با این حال، عوارضی همچو تورم و سفت شدگی و فشار بر روی فک را تجربه خواهید کرد که ممکن است برایتان ناراحت کننده باشد این عوامل به طور معمول پس از گذر دو الی سه هفته بهبود می یابند. شما می توانید با مصرف داروهای توصیه شده توسط متخصص، این عوامل را کنترل نمایید. در صورت عدم کنترل و یا شدت یافتن درد به پزشک مراجعه و خواستار یک نسخه جدید تر باشید.

آیا جراحی فک بدون ارتودنسی امکان پذیر خواهد بود؟

خیر. در هنگام انجام جراحی بهبود سازی فک می بایست دندان ها را ارتودنسی نمایید. به علل حرکت فک ها ، دندان ها نیز شروع به حرکت و به هم ریختگی می کنند. پزشک برای جلوگیری از این امر به ارتودنسی تاکید می نماید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات